Full version: Igenväxta rabatter
Halli
Hej!

Vi köpte hus förra året och i år är andra sommaren vi bor här. Vi hade tyvärr inte tid med ogräsrensning förra året och det verkar ge resultat i år... wacko.gif

Så vad gör man nu? Vi har inte mycket tid i år heller eftersom vi har tre små barn och det finns ett antal rabatter i trädgården. Jag har som mål att försöka hålla efter de som är på framsidan, men hur gör man egentligen med de som man inte vill ha kvar? De är fulla av ogräs eftersom det var mycket bar jord mellan ett fåtal buskar och perenner. Måste jag gräva upp alltihop?

Här är några exempel på hur det såg ut i somras (och sen dess har det bara blivit värre):

Finns det någon akuthjälp??? ohmy.gif
Alexander-VG-zon3
jag hade grävt upp vad som kan grävas upp och sen börjat om , nyjord sen planterat tillbaka allt . och sen rensa ny ogräs varenda liten fröplanta m.m.
noora
Växer det något som du vill ha kvar i dom där rabatterna? Om du inte har tid och ork att gräva kan du alltid ta till gräsklipparen och börja kalla "rabatten" för gräsmatta smile.gif Buskar får du kanske gräva upp, men perenner kommer antingen att anpassa sig till "gräsmattehöjd" eller konkurreras ut av gräs (som snabbt får fäste, speciellt om du "råkar" spilla lite gräsfrö där).

Alternativet är att gräva, helst gräva upp allt så att du får bort rotogräs, och sen plantera något som täcker marken ordentligt så att inte fröogräs kommer åt att gro.
Sailor Pluto
Här är det samma problem, hade heller inte tid förra året när vi flyttade in. Speciellt i en rabatt har gräsmatten vuxit in, samt att det sticker upp en massa björksly. Jag har helt enkelt tänkt gräva om alltihop, tillsätta ny jord och rädda det som räddas kan av "riktiga" perenner. Allt nytt ogräs ska kvävas i sin linda. Småplantor ska ryckas upp och inget ska få fröa av sej om det kommer så långt!

Precis som flaxss föreslår, med andra ord. Ville bara visa att du inte är ensam om problemet smile.gif .

Det borde gå ganska lätt att bara gräva bort hemskheterna, och sedan kanske fylla ut det tomma med tåliga sommarblommor så länge. Sen beror det ju på om det finns växter i rabatterna som du vill ha kvar, man får passa sej så att de inte åker med ogräset ut. Börja så tidigt som möjligt med ogräsryckningen så att inget hinner komma igång på allvar.Du kan trösta dej med att det blir lättare kommande år.
Alexander-VG-zon3
rot ogräs kan ha rötter till 50cm djup blink.gif blink.gif
kerstin z5-6
Det ser ofta hemskare ut än vad det är .. inget gör sån skillnad som före o efter en totalrens -Gräv upp alla växter du vill ha kvar -dela de som är för stora
Grepa hela rabatten och plocka bort alla ogräsrötter , fyll på kogödsel på påse rejäla lager- plantera om smile.gif

Plantera gärna marktäckare -som ska vara 10-15 cm höga -de lägre skuggar inte joden och med dem får man massor av ogräs i stälet för marktäckning med mindre ogräs -sträva efter så lite bra jord som möjligt

Våta dagstidningar kväver ogräs, om de täcks med jord ser det mindre råddigt ut smile.gif

Se till att rabatten ligger en bra bit över gräsmattenivån -och att gräsmattekanten är väl avgränsad från rabatten .. annars växer den snabbt in igen
Halli
Tack för era svar! Det blir nog till att gräva om rabatterna helt och hållet. Barnen älskar ju att gräva mask, så vi får införa en grävletarsommar! Jag har så mycket projekt jag skulle vilja dra igång, men det är nog bäst att ta det i rätt ordning... smile.gif

Sailor Pluto! Hör av dig när du sätter igång så kanske vi kan peppa varandra!

Kerstin! Har du några bra tips på vad man kan använda som rabattavgränsare om man har rabatterna i en annan nivå? Gärna något som går snabbt och lätt att fixa!!! rolleyes.gif

Tack igen! Nu ska jag fundera och planera..... wub.gif
noora
Det finns rabattkanter i korrugerad plåt eller trästavar att köpa på rulle. Om man höjer upp c:a en decimeter fungerar dessa utmärkt (välj de högsta du hittar, 15 cm är för lite). Det finns även i grön plast, men dom går lätt sönder (vet jag av erfarenhet...). Om du ändå ska gräva är dessa väldigt lätta att "montera", det är bara att stoppa dit dom runt kanten och sen fylla på med jord.

Vill man bygga själv går det bra med en ram av brädor som förankras med stolpar i hörnen.

Ett annat alternativ är sten. Ska man ha riktigt höga rabatter kan man t.ex. mura en mur runtomkring. Det kan bli riktigt snyggt, men det är ju lite mer jobb smile.gif
Mia, zon 3
Så här gjorde jag för att slippa gräsmatta i rabatten. Om jag fick bort all kirskål under får jag se i sommar..... unsure.gif

Sailor Pluto
CITAT (Halli @ 06-02-2007, 10:36)
..................

Sailor Pluto! Hör av dig när du sätter igång så kanske vi kan peppa varandra!

..................

Jajamänsan! Startar en ny tråd med bilder på eländet så snart det blir grävtider biggrin.gif wub.gif .
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon