joulanta
Hej
Jag undrar om det bara är jag som ÄLSKAR klockmalva.
Den är ju så fin blommar nästan året runt får inga sjukdommar växer så det knarkar.
Finns nästan aldrig att köpa ute i handeln bara tur om man får tag på nån.
Har lyckats ropa in flera på tradera. Men oftast hittar man bara den vanliga röda.
Elisabeth P
Har du någon bild?

Lisa
Christer i Falköping
Väldigt svårsålda tyvärr. Jag hade flera olika varianter förra året men nästan inga sålde. Sjukdomar har de, spinn och vita flygare är rätt förtjusta i dem om de får det för torrt.
Christer.
Fenja
CITAT (joulanta @ 05-02-2007, 19:59)
Hej
Den är ju så fin blommar nästan året runt får inga sjukdommar växer så det knarkar.
Har lyckats ropa in flera på tradera. Men oftast hittar man bara den vanliga röda.

Det brukar finnas fröer att köpa till olika färger av klockmalva, Abutilon x hybridum, om du tittar på Odlas första sida, trädgårdssajter så hittar du en massa företag som säljer fröer.

Google finns en massa bilder av klockmalvor.

Mvh
Fenja
Hannifer
CITAT (joulanta @ 05-02-2007, 19:59)
Hej

Jag älskar också klockmalvor! wub.gif Men precis som du säger är det rätt svårt att få tag i dem, i alla fall de intressanta sorterna. Jag tycker i och för sig att de man sår från frön brukar vara tåligare sjukdomar och ohyra; alla krukexemplar jag har skaffat har dött på ett eller annat sätt.

Har du provat att så frön? Det finns bara blandade färger, men får man fram någon extra fin sort, kan man ju ta sticklingar av den.
joulanta
Hej
Konstigt det där med sjukdommar på klockmalvan eller blomsterlönn som en del kallar den.
Jag ropade in en del på tradera ifjol både med melerade blad och med en vit kant runt bladen. Har gul , 2 olika rosafärger,vit orange och röd
Håller med om att fröpåsarna som finns är bara färgblandningar trist.
Elizabet unsure.gif
olublanseflor
Jag har ganska många olika sorters klockmalvor. I somras var de högsta högre än mig. Jag har bl a en vacker som är hemtagen från Australien, med randiga blommor.
Mina klockmalvor kan beskådas på min hemsida

www.monicaliljaingelmark.se
joulanta
Oj va fina klockmalvor det var på din hemsida. Blev alldeles salig av den randiga Du fick ett mail om den
Elizabet
Lars-Olof Arvids
Min mamma har gula och vita klockmalvor. Säkert kan hon få någon stickling över till våren, så den som vill får gärna höra av sig! smile.gif

Olle
joulanta
Hej
Lyktmalva är ju en liknande krukväxt men jag tycker den är svårare att klara vintern
Har ett slingrande växtsätt min har mindre blommor är klockmalvan
Nån mer som har erfarenheter av den?
Elizabet

Hur gör ni nar ni sätter in en bild? URL länk? www.
Om jag har bilden på hårddisken snälla hjälp. huh.gif
Åsa, mälardalen zon 2
CITAT (joulanta @ 09-02-2007, 12:11)
Hej
Lyktmalva är ju en liknande krukväxt men jag tycker den är svårare att klara vintern
Har ett slingrande växtsätt min har mindre blommor är klockmalvan
Nån mer som har erfarenheter av den?
Elizabet

Hur gör ni nar ni sätter in en bild? URL länk?  www.
Om jag har bilden på hårddisken snälla hjälp. huh.gif

Det går inte att lägga in bilder direkt från hårddisken bilderna måste finnas på nätet de flesta här har gjort ett fotoalbum här på odla som man sedan länkar bilder ifrån. Bilderna får bara vara max 100kb så är de större måste man minska ner dem innan man lägger in dem i fotoalbumet.

Det är sedan adressen till bilden man klistrar in, adressen hittas under egenskaper när man högerklickar på bilden.
olublanseflor
Hur ser lyktmalvan ut? Är det vita mindre blommor med rött?
Den har jag haft, men den dog mycket riktigt över vintern.

Monica
Åsa, mälardalen zon 2
Lyktmalva bilder
joulanta
hej
Bild på min klockmalva med vit kant på bladen

olublanseflor
Tack för bilderna på lyktmalva. Ja det var den jag hade.

Monica
HelenN
hej hej!
Var precis inne på monicas hemsida & vilka underbara klockmalvor....vilken fin hemsida:)

Jag har själv 2 st som är orange, men väntar på sticklingar från min mammas gula & röda. Sen håller jag på att fixa vita & blå.

Men monica???? Du säljer inte sticklingar från dina klockmalvor???? Jag är jätteintresserad isåfall!!

lämås

kolla gärna in min hemsida: http://home.gamman.se/helen/
myskmadra
Hej,
jag frösådde för många år sedan klockmalva, tyvärr har jag inte kvar av den längre,
dock två andra (köpta).(En rosa uppstammad och en mörkröd som blir buskigare än vad som är vanligt.)
Den frösådda var den livskraftigaste krukväxt jag har haft. Den överlevde ensam ullösangrepp då övriga
krukväxter dog eller till slut slängdes. Tyvärr glömde jag vattna den ute i rabatten ifjol!
Jag skulle gärna fröså men jag säger som några av er andra.
Det vore roligare att få veta i förväg vilken färg blommorna får. Vi kan väl tipsa varandra om någon hittar
bra frösorter. Kanske finns de på utländska fröfirmor? Kanske kan vi isåfall sambeställa.
Just nu väntar jag ut frökapslar från den röda klockmalvan för att prova så. Misstänker dock att den är en hybrid
och det innebär vad jag förstått sterila frön!?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon