I takt men att hybriderna blir billigare och vanligare tror jag att iaf "vanliga" människor låter bli de vilda växterna och istället köper sig ett odlat exemplar. I fallet med guckuskor så är många av hybriderna även mer lättodlade än de rena arterna. Det är ju inte vem som helst som klarar den "riktiga" guckuskon, inte utan viss kunskap iaf.
Fanatiker är ju en annan sak och jag fattar inte hur man på en föreläsning står och berättar för folk att man faktiskt gräver upp fridlysta växter

Sen spelar det väl ingen roll om personen sedan säger att man inte får göra så. Kan han/hon så kan väl jag? Är det inte många som resonerar så??
Själv har jag i skrivande stund beställt en Cypripedium Emil från www.neovita.com. Har även beställt en bok om trädgårdsorkideer. Det tar någon månad att få plantan så jag hinner läsa på lite
För de som gillar och vill ha orkideer i sin trädgård finns det ju en hel del olika arter och hybrider att köpa som är garanterat odlade. Jag förståt inte att man gräver upp plantor istället för att köpa, inte kan man väl vara så snål att man förstör naturen på det viset???