Full version: Guckusko?
Miss_Berggren
Hej!

Finns det någon som vet hur man gör med odlade guckuskor? Har hittat några sidor på nätet som säljer odlade hybrider av guckusko och undrar om någon vet hur de ska planteras och skötas. Har aldrig odlat trädgårdsorkidéer förut och undrar om det är svårt och om jag har siktat in mig på fel sort smile.gif
kerstin z5-6
de kanske inte är jätteenkla och rätt dyra , jag har två , i halvskuggig ganska mullrik jord -få se om de vill blomma nångång .. ett två år gammalt ex brukar kosta 250-300 kr
Gåsis
Jag har inga odlade, men en hel del vildväxande. Lövskog, halvskuggit och i utkanten av en myr. Så vill den vilda arten ha det.

/Åsa
Miss_Berggren
Tack för så snabbt svar smile.gif Hur gamla är dina plantor? Jag tänkte mig köpa 3-åriga så dom säkert klarar sig (säker kan man väl iofs inte vara) och dom skulle kosta runt 500 kr.

Vill de ha kalkrik jord som vilda orkidéer? Jag har en stor bok i trädgården och deras blad är väl lite sura?
Alexander-VG-zon3
CITAT (Gåsis @ 05-02-2007, 22:03)
Jag har inga odlade, men en hel del vildväxande. Lövskog, halvskuggit och i utkanten av en myr. Så vill den vilda arten ha det.

/Åsa

åhh vad fina dom va , vi har med här i skogen
Miss_Berggren
Lyckos er! Dom är ju så otroligt vackra! ohmy.gif

Hoppas verkligen att dom vill trivas hos mig.
Alexander-VG-zon3
fast vad man än gör så har man dom i skogen så ska man inte gräva upp dom , därför berättar jag alldrig för nån var dom finns är bara jag och mormor som vet
Gåsis
CITAT (Gåsis @ 05-02-2007, 22:03)

/Åsa

Det här är ett hemlisbestånd det med. 109 tuvor.

Så här fina är dom

Miss_Berggren
Klokt.

Jag hoppas att hybriderna blir populärare och billigare så behöver folk inte springa runt i skogen och gräva runt mad.gif
Piccante
CITAT (Miss_Berggren @ 05-02-2007, 22:11)
Klokt.

Jag hoppas att hybriderna blir populärare och billigare så behöver folk inte springa runt i skogen och gräva runt  :angry:

Alla vilda orkidéer är fridlysta så det ska inte grävas upp någonstans! Ser du någon som gör det så ge dem smäll på fingrarna mad.gif

Åtminstone våra vilda Guckuskor hör till de lite kräsnare orkidéerna och växer bara på kalkrik jord. Jag måste tyvärr åka flera mil för att få se dem i sin naturliga miljö. Det är jättevackert på Kinnekulle när guckuskon blommar där.
Miss_Berggren
Skulle jag se nån som gräver orkidéer så skulle det bli mer än en smäll på fingrarna...

Om den vanliga guckuskon vill ha kalkrik jord så borde väl hybriderna vilja ha det med?
Limeblossom
Min morbror har förmodligen vilda "skor" i sin trädgård, dom har stått där lääänge. (han har tagit över huset när morfar gick bort) Dom står så dom får skugga av en stor sten och verkar ha haft det bra där men nu tycker jag att dom bpörjar tyna bort lite. För mycket ogräs förmodligen.... tänkte höra med morbror om jag kan få en liten "smakbit" och försöka rädda dom.
Miss_Berggren
Jag har läst att dom inte gillar konkurrens av starkväxande växter och ogräs.

Hittade en bok om europeiska orkideer som man kan odla i trädgården på adlibris. Ska läsa lite i den och sen köper jag väl helt enkelt en planta och ser hur det går smile.gif
marskattan
Men hur ska man få "vanligt" folk att ge fasen i att springa och gräva upp blommor som dom hittar i naturen? Var på en föreläsning med den kända trädgårdsprofilen ------, som berättade vad han har grävt upp både här och där....

Men visst, han berättade ju i nästa andetag att man inte får göra så

Bara en tanke såhär när man sitter och tittar på dom fina blommorna och aldrig skulle drömma om att vara så sniken så jag gräver upp dom. Hade blivit överlycklig om jag med ögonbindel blivit förd till ett av dessa ställen där dom växer vilt.

Ber att få gratulera alla er som fått uppleva dom "live"

PS. Kom på att man nog inte får namnge någon på det sättet, så jag editerade bort namnet...
kerstin z5-6

Om mina nu blommar nån gång ska de se ut så här
Cypripedium reginae smile.gif
Miss_Berggren
I takt men att hybriderna blir billigare och vanligare tror jag att iaf "vanliga" människor låter bli de vilda växterna och istället köper sig ett odlat exemplar. I fallet med guckuskor så är många av hybriderna även mer lättodlade än de rena arterna. Det är ju inte vem som helst som klarar den "riktiga" guckuskon, inte utan viss kunskap iaf.

Fanatiker är ju en annan sak och jag fattar inte hur man på en föreläsning står och berättar för folk att man faktiskt gräver upp fridlysta växter mad.gif Sen spelar det väl ingen roll om personen sedan säger att man inte får göra så. Kan han/hon så kan väl jag? Är det inte många som resonerar så??

Själv har jag i skrivande stund beställt en Cypripedium Emil från www.neovita.com. Har även beställt en bok om trädgårdsorkideer. Det tar någon månad att få plantan så jag hinner läsa på lite smile.gif

För de som gillar och vill ha orkideer i sin trädgård finns det ju en hel del olika arter och hybrider att köpa som är garanterat odlade. Jag förståt inte att man gräver upp plantor istället för att köpa, inte kan man väl vara så snål att man förstör naturen på det viset???
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon