Full version: Stapelia
darth_veronica
Jag har precis hittat hit och det verkar finnas många goda råd att hämta in. Jag är svag för lite alla möjliga blommor. Nyligen har jag blivit helt frälst av vildpelargoner och epiphyllum. Jag tycker om ganska udda blommor, helt enkelt. Det finns ganska många ställen som säljer vildpelargoner och epiphyllum men jag skulle vilja ha tag på fler stapelior, huernia eller caralluma. Vet någon vart jag kan köpa sådana? Helst inom Sverige, eller åtminstone inte från ett ställe som bara godtar kreditkort.
Jag är tacksam för alla svar.
Fenja
Hej och välkommen hit! På Tradera brukar de sälja en del Stapelior, du kan ju titta där.
Mvh
Fenja
Lilla Birka
Jag tittade på Tradera, sökte på Stapelia. En erbjöd ett litet orotat finger för 30 kr, någon hade ett rotat"finger". Jag har två ganska stora ex., behöver bara den ena.... Har du något bra förslag på hur vi ska lösa frågan med transport och betalning? Det går nog att skicka en rotad del i en fodrad påse...Låter 50 kr bra? smile.gif
Fenja
Jag hittade sju till i så fall! Tradera. Priser mellan 25 och 35 kronor.
Mvh
Fenja
darth_veronica
CITAT (Lilla Birka @ 06-02-2007, 15:02)
Jag tittade på Tradera, sökte på Stapelia. En erbjöd ett litet orotat finger för 30 kr, någon hade ett rotat"finger". Jag har två ganska stora ex., behöver bara den ena.... Har du något bra förslag på hur vi ska lösa frågan med transport och betalning? Det går nog att skicka en rotad del i en fodrad påse...Låter 50 kr bra? smile.gif

[QUOTE]Jag tittade på Tradera, sökte på Stapelia. En erbjöd ett litet orotat finger för 30 kr, någon hade ett rotat"finger". Jag har två ganska stora ex., behöver bara den ena.... Har du något bra förslag på hur vi ska lösa frågan med transport och betalning? Det går nog att skicka en rotad del i en fodrad påse...Låter 50 kr bra? smile.gif[QUOTE]

Hej!
Vad är det för sorts stapelia? jag har en "vanlig" (grandiflora, tror jag att det är) som växer så att det knakar.
darth_veronica
CITAT (Fenja @ 06-02-2007, 15:12)
Jag hittade sju till i så fall! Tradera. Priser mellan 25 och 35 kronor.
Mvh
Fenja

[QUOTE]Jag hittade sju till i så fall! Tradera. Priser mellan 25 och 35 kronor.
Mvh
Fenja[QUOTE]

Hej!
Jo, jag brukar kolla där men jag tycker att det är så trist med budgivningen. Det blir sådant pristrissande. men jag uppskattar att du tog dig tid att kolla upp det smile.gif
Fenja
Jag vet att vi har haft någon här som diskuterat detta tidigare, sök och kika lite i gamla trådar så kanske du kan hitta tips om var man får tag på dem.
Jag kom på att det finns en bra sida: Kaktus-Svante, men jag vet inte om han har just Stapelior.
Mvh
Fenja
Lilla Birka
Ok, jag hade missat att du sökte speciella varianter, mina är säkert den typ du kallar grandiflora. Lycka till!
Dan i Nacka
Om du är intresserad kan du kolla i mitt fotoalbum under Asclepiads

Där hittar du några av de sorter jag har varav en del är stora nog för att ta sticklingar av.

Jag har ganska många andra sorter också så med lite tur kan det finnas annat av intresse.

Vänliga hälsningar

Dan
darth_veronica
CITAT (Lilla Birka @ 06-02-2007, 22:03)
Ok, jag hade missat att du sökte speciella varianter, mina är säkert den typ du kallar grandiflora. Lycka till!

Det var hemskt snällt av dig att erbjuda. :-)
darth_veronica
CITAT (Dan i Nacka @ 09-02-2007, 13:43)
Om du är intresserad kan du kolla i mitt fotoalbum under Asclepiads

Där hittar du några av de sorter jag har varav en del är stora nog för att ta sticklingar av.

Jag har ganska många andra sorter också så med lite tur kan det finnas annat av intresse.

Vänliga hälsningar

Dan

Wow, de var jättespeciella! Det finns fyra jag är intresserad av:
Tavaresia Barkleyi
Stapelia leendertziae
Huernia procumbens
Tromotriche revoluta var. tigrida

Givetvis så handlar de mycket också om hur mycket du vill ha betalt för dem ;-) Men intresserad är jag.
Dan i Nacka
Vi kan höras igen när det blir lite mer dräglig utomhustemperatur för att skicka växter.
Då vet jag också bättre hur de klarat övervintringen i växthuset.

Vänliga hälsningar

Dan
darth_veronica
CITAT (Dan i Nacka @ 09-02-2007, 23:38)
Vi kan höras igen när det blir lite mer dräglig utomhustemperatur för att skicka växter.
Då vet jag också bättre hur de klarat övervintringen i växthuset.

Vänliga hälsningar

Dan

Låter som en bra idé. Just nu blir sticklingarna inte så glada att skickas med post.
bea
darth_veronica,

hur går det på din jakt efter huernia, stapelia och caralluma, är du fortfarande intresserad?

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon