|
Nu har jag gått vilse i krukorna igen men detta måste väl vara Frilandshibiskus som jag satte förra året eller???  Eva St
stennie
06-02-2007, 08:32
Ser helt klart ut som en Hibiskus!
kristerh
06-02-2007, 11:43
det ser ut som en frilandshibiscus, de har lite mer avlånga blad än de övriga
Lady Hamilton
06-02-2007, 20:51
Japp ! Den har likadana blad som min Frilandshibiscus  (Lila)
CITAT (Hamilton @ 06-02-2007, 20:51) Japp ! Den har likadana blad som min Frilandshibiscus :) (Lila) Vad bra och Hamilton det var väl från dig den kom tror jag Då ska jag genast gå ner i min källare och namna den och även skriva vad den har för färg Tusen Tack för er hjälp Eva St
Lady Hamilton
07-02-2007, 08:14
Jonas70
07-02-2007, 08:36
Hamilton, vilken vacker blomma. Jag har faktiskt aldrig hört talas om Frilandshibiskus. Har man den stående utomhus året runt, eller?
Alexander-VG-zon3
07-02-2007, 11:32
CITAT (Jonas70 @ 07-02-2007, 08:36) Hamilton, vilken vacker blomma. Jag har faktiskt aldrig hört talas om Frilandshibiskus. Har man den stående utomhus året runt, eller? i zon 1-2 har man det mina så ut så här  jag har en blå och en vit , finns även lila,rosa plus andra sorter av frilands hibiskusar denna heter Hibiscus syriacus som hamiltoon har och jag , dom behöver många soltimmar och värme för att blomma bra . blommorna kommer i slutet av sommaren och blommar fram till sept även okt om den är varm . så söder sidan passar den bra själv har jag min i söder/väst
Alexander-VG-zon3
07-02-2007, 11:33
CITAT (Hamilton @ 07-02-2007, 08:14) Åh vad tjusig. Väntar och längtar!!! Eva St
Lady Hamilton
07-02-2007, 14:25
CITAT (flaxss @ 07-02-2007, 11:33)  Skyddat söderläge, krukan nergrävd i rabatten. Tar in den innan frosten (rädd om knopparna) och övervintrar den inne för 4:e året. Har ingen tanke på att testa om den överlever ute i min zon.
Alexander-VG-zon3
07-02-2007, 15:19
CITAT (Hamilton @ 07-02-2007, 14:25) CITAT (flaxss @ 07-02-2007, 11:33) ...hamilton hur fcik du dom så stora ?? :huh: :o :) :wub:.....  Skyddat söderläge, krukan nergrävd i rabatten. Tar in den innan frosten (rädd om knopparna) och övervintrar den inne för 4:e året. Har ingen tanke på att testa om den överlever ute i min zon. oki får se oma jag får större blommor denna sommar , nja tror någ hos dig att dte är en klokt val att ha den inne på vintern
Jonas70
07-02-2007, 15:21
Det låter spännande med Hibiskus utomhus. Det tror jag att jag måste testa eftersom jag är väldigt förtjust i dem som jag har inomhus.
Alexander-VG-zon3
07-02-2007, 15:29
CITAT (Jonas70 @ 07-02-2007, 15:21) Det låter spännande med Hibiskus utomhus. Det tror jag att jag måste testa eftersom jag är väldigt förtjust i dem som jag har inomhus. du kna ha inne hibiskusarnba ute med fast bara på våren/sommaren/hösten jag tar in mina inann första frosten eller lägger på skydd , jag hade blomande hibiskusar fram till november förra året   den sita bilden emd snö var nån gång i novemmber början av nov
Lady Hamilton
07-02-2007, 17:13
Jag har sett Hibicus planterad ute, när jag var i Fredrikshavn (i norra Danmark) en stor hög "buske" med MASSOR av blommor  Så frilands hibiscus borde funka även hos dig
olublanseflor
07-02-2007, 20:57
Jag har flera frilandshibiscusar i olika färger. Enka såväl som dubbla. Dessa står direkt i jorden året om, men jag bor nära havet zon 1 i Skåne. Kan beskådas på min hemsida, under Trädgård.
www.monicaliljaingelmark.se
Alexander-VG-zon3
07-02-2007, 21:04
CITAT (olublanseflor @ 07-02-2007, 20:57) Jag har flera frilandshibiscusar i olika färger. Enka såväl som dubbla. Dessa står direkt i jorden året om, men jag bor nära havet zon 1 i Skåne. Kan beskådas på min hemsida, under Trädgård.
www.monicaliljaingelmark.se fina dom va min vita har helt vita blommor och ä planterad vid min strand , mina blåa har jag i rabatten och en brevid ( färg okänd ) och mina lila är död den ruttnade . sen växer där en inne i broby en lila dubbel hur gammla är dina ??
Alexander-VG-zon3
07-02-2007, 21:09
CITAT (olublanseflor @ 07-02-2007, 20:57) www.monicaliljaingelmark.se lånar tråden lite fina kamelior du har har du några på friland !! min vita blommade nu i nov-jan mina rosa har knoppar jätte stora men denhar inte velat blomma har dne ute i kruka och den vita i marken
olublanseflor
07-02-2007, 21:51
Vår stora blå hibuscusbuske är nog närmare 35 år vid det här laget. Den måste beskäras varje år, annars växer den för hela fönstret, och är nu högre än själva fönstret. Jag har även en vit som inte vill sig riktigt, men den stod nog för vått. Jag har 11 kamelior, och åtminstone tror jag att de 9 är olika. Alla utom en är nu fulla med knoppar. De står i krukor och vinterförvaras antingen i växthus eller garage (med lampor). När det nu är minusgrader, så får vi bära in dem i garaget, annars står de i växthuset.
Monica
Alexander-VG-zon3
07-02-2007, 22:34
CITAT (olublanseflor @ 07-02-2007, 21:51) Vår stora blå hibuscusbuske är nog närmare 35 år vid det här laget. Den måste beskäras varje år, annars växer den för hela fönstret, och är nu högre än själva fönstret. Jag har även en vit som inte vill sig riktigt, men den stod nog för vått. Jag har 11 kamelior, och åtminstone tror jag att de 9 är olika. Alla utom en är nu fulla med knoppar. De står i krukor och vinterförvaras antingen i växthus eller garage (med lampor). När det nu är minusgrader, så får vi bära in dem i garaget, annars står de i växthuset.
Monica prova med en enfärgad kamelia och plantera dne på friland
olublanseflor
08-02-2007, 10:00
Det vet jag inte om jag vågar. Även om den står planterad intill en vägg, så tål den verkligen när det blir många frostgrader? Och kan den blomma? Jag trodde att de tappade sina knoppar om knopparna frös. Och i så fall var ska den planteras? Den ska ju inte stå soligt på sommaren.
Många frågor på en gång kanske.
undrar Monica
Alexander-VG-zon3
08-02-2007, 12:00
CITAT (olublanseflor @ 08-02-2007, 10:00) Det vet jag inte om jag vågar. Även om den står planterad intill en vägg, så tål den verkligen när det blir många frostgrader? Och kan den blomma? Jag trodde att de tappade sina knoppar om knopparna frös. Och i så fall var ska den planteras? Den ska ju inte stå soligt på sommaren.
Många frågor på en gång kanske.
undrar Monica mina är planterad i västläge även undersommaren , mina blommande i nov till jan och då efter både snö och frost , mina har haft som lägst -15c bladen krullar sig och hänger . men när vädret värms upp igen till nån enstaka plusgrad är dom helt normala igen . och så längeblommorna är knoppar händer inget ( det ska mycket till inann kn nopparna fryser bort ) även en växt är inte så trög att den låter knopparna frysa bort , där den växer vilt kan dte bli frost . men när blommorna sllår ut så blir dom förstörda va frosten men det är bara att sllänga på ett skydd så klara blommmorna . det samma gäller ju för andra 'vanliga växter' . när väl en camellia är pplanterad i marken är den en av dom lättaste växterna man har . den ska tåla ner till ca -17c -20c och jag tror inte du får så vidare kallt i din trädgård . lite bilder på mina ena vita http://outdoors.webshots.com/photo/2564011...090562052uetOAqhär är en bild på min cammellia i sommras i min ny gjord rabatt http://home-and-garden.webshots.com/photo/...090562052KPqTUFhttp://home-and-garden.webshots.com/photo/...090562052jWiufphär är när den blommade i jan http://home-and-garden.webshots.com/photo/...090562052TjkMQEhär är den den i snö den 20jan http://home-and-garden.webshots.com/photo/...090562052uoVstU29dec lika fin om du vill kan du få än mer aktuell bild på hur den ser ut i da ?? skulle du nu plantera en cammelia vilket jag tycker du skulle prova för det är även ett annat sätt att njuta av dom härväterna är att få en stor buske av en cammelia ute du får inte samma storlek i kruka som ute , men skulle du nu plantera en så plantera dne på våren i väst eller öst , sätt den i surjord och ta en som är enfärgad ( den vita eller röda sorten är härdigast ) ge vatten på sommaren , släng över skydd om dne har bllommor elelr går ner mot -20c .även skydd mot vår solen (mars-april) , och är du inte nyd eller inte vill ha den ute så gräv upp dne till våren här är några länkar med dock på eng http://davesgarden.com/pf/search.php?searc...a&Search=Searchhttp://davesgarden.com/pf/go/710/index.htmlhttp://www.floridata.com/ref/c/cam_jap.cfm
olublanseflor
08-02-2007, 19:56
Tack för bilderna! Ja det låter onekligen intressant att pröva, eftersom platsen här börjar att helt tryta. Jag får försöka skaffa mig en röd, billigare variant, och ha den att testa med. Vilken är bäst att ha ute alltid, enkel eller dubbel?
undrar Monica
Alexander-VG-zon3
08-02-2007, 20:12
CITAT (olublanseflor @ 08-02-2007, 19:56) Tack för bilderna! Ja det låter onekligen intressant att pröva, eftersom platsen här börjar att helt tryta. Jag får försöka skaffa mig en röd, billigare variant, och ha den att testa med. Vilken är bäst att ha ute alltid, enkel eller dubbel?
undrar Monica dom härdigaste är dom rena sortena alltså enkel eller dubbel vit eller röd , jag har ju mina ros/vita i kruka för jag vågar inte ha den i marken , men den vita vågar jag och har själv sett vad dne klarar
Anders Roslagen
08-02-2007, 23:36
CITAT (olublanseflor @ 07-02-2007, 20:57) Jag har flera frilandshibiscusar i olika färger. Enka såväl som dubbla. Dessa står direkt i jorden året om, men jag bor nära havet zon 1 i Skåne. Kan beskådas på min hemsida, under Trädgård.
www.monicaliljaingelmark.se Jag tror att man kan pröva även längre norrut i landet. Jag har haft en i fem år ute, har aldrig täckt eller grejat, det har fungerat ändå. Det är zon III på gränsen till IV men just växtplatsen är ett varmt läge i trädgården. Det är en frösådd planta som nu har blommat med blårosa blommor. Den växer väldigt upprätt, ska testa att ta bort alla stammar utom en, så att det blir som ett träd i stället.
Alexander-VG-zon3
09-02-2007, 00:07
CITAT (Anders Roslagen @ 08-02-2007, 23:36) CITAT (olublanseflor @ 07-02-2007, 20:57) Jag har flera frilandshibiscusar i olika färger. Enka såväl som dubbla. Dessa står direkt i jorden året om, men jag bor nära havet zon 1 i Skåne. Kan beskådas på min hemsida, under Trädgård.
www.monicaliljaingelmark.se Jag tror att man kan pröva även längre norrut i landet. Jag har haft en i fem år ute, har aldrig täckt eller grejat, det har fungerat ändå. Det är zon III på gränsen till IV men just växtplatsen är ett varmt läge i trädgården. Det är en frösådd planta som nu har blommat med blårosa blommor. Den växer väldigt upprätt, ska testa att ta bort alla stammar utom en, så att det blir som ett träd i stället. gör du den som ett träd så försämras deras härdighet , då komemr själva kronan upp ur snön som annars skulle skydda den om den var buske , i sverige och danmark blir dom som buskar i andra länder blir dom som mindre träd , men du kna ju prova , skulle nu ovan delen frysa bort ovan för snön så kommer där väl nytt från hhuvudstammen . jovist den kan växa längre norrut men då skyddar oftast snön den skulle det bli barfrost och -28c skulle det någ gå sämre , därför är den satt som zon 1-2 för där tål den -20c och barfrost men inte -28c och barfrost . även i zon 1-2 gäller dte för en natt så då mildas allt ihopa om vi inte får snö . så därför är den ett zon 1-2smycke för dne är inte helt säker längre norrut om dte blir barfrost , plus så blommar den sent så längre norrut hinner dne inte heller även där också varför dne är satt mer söder ut
Anders Roslagen
09-02-2007, 10:24
Kronan är redan över maximal snöhöjd, men visst blir plantan mer utsatt om det bara är en enda stam. Jag vill gärna ge den chansen ändå för den växer som om den vill vara ett träd. Kanske skulle trädgårdsägare norr om Tyskland pröva, utan att ta det för givet att den bara kan växa som en buske.
Jag tror att man satt låg zon på den mer för den sena blomningens skull än att den skulle frysa ner lätt. Den har klarat några av de lägsta minimitemperaturerna här på 40 år, -23°, ovan snöhöjd, utan att frysa sönder. Den är ännu inte prövad under en vinter som är både lång och kall.
I östra Uppland där den växer är det sällan svår köld i kombination med barmark, för kommer kylan från norr eller öster bildas snöbyar. -20° och barfrost tror jag aldrig har uppstått hos mig. Den vanliga minimitemperaturen brukar vara -15°, och då med snö.
Alexander-VG-zon3
09-02-2007, 11:04
CITAT (Anders Roslagen @ 09-02-2007, 10:24) Kronan är redan över maximal snöhöjd, men visst blir plantan mer utsatt om det bara är en enda stam. Jag vill gärna ge den chansen ändå för den växer som om den vill vara ett träd. Kanske skulle trädgårdsägare norr om Tyskland pröva, utan att ta det för givet att den bara kan växa som en buske.
Jag tror att man satt låg zon på den mer för den sena blomningens skull än att den skulle frysa ner lätt. Den har klarat några av de lägsta minimitemperaturerna här på 40 år, -23°, ovan snöhöjd, utan att frysa sönder. Den är ännu inte prövad under en vinter som är både lång och kall.
I östra Uppland där den växer är det sällan svår köld i kombination med barmark, för kommer kylan från norr eller öster bildas snöbyar. -20° och barfrost tror jag aldrig har uppstått hos mig. Den vanliga minimitemperaturen brukar vara -15°, och då med snö. jomen dte är det jag menar temperturer -25c med eller utan snö klara den , som sagt som jag sa får vi -20c och barfrost så klara den det , men inte -28c och barfrost eller lägre .men skulle den krona komma upp ännu lägre ur snön så både blåser det mer . men du får testa det är allt jag säger jag är säker på att dte är både blommnigen och härdigheten som har gjort att dne är satt som 1-2 , även många vet inte att dne klara mer norrut och att den är mer säkrare i söder , om man skulle få oturen och få barmark vilket sällan händer . plus så spelar lägnden på vintern står roll att den måste hhinna komma igång även där varför dne är satt som zon 1-2 fast det skiljer väl inte så mycket från 2-3 men kommer man upp i sommaren och dne låga temperaturen i zon 4 . men du får testa och se och visa bilder sen på den framöver kankse skulle testa på en av mina också att göra mer som träd , det hade någ blivit snyggt
Lady Hamilton
03-04-2007, 08:58
Så här ser min Frilands Hibiscus ut i år. [attachment=1005:PICT7589.JPG] Den har redan börjat bilda knoppar i gren topparna (har för dålig kamera för att kunna visa på bild) Så kanske den blommar riktigt tidigt i år Har tagit några sticklingar redan Men det blir inga fler nu i år Min planta måste få "hämta" sig från fjolårets "massakering" tror att jag tog minst 12 sticklingar då och gav bort till folk.........
Ann_Nica
11-04-2007, 18:20
Jag har 2 st frilandshibiskus men mina blommor ser lite annorlunda ut
 En står på friland och en står i kruka. Hur många olika sorter finns det ???
Alexander-VG-zon3
16-04-2007, 16:12
CITAT (Ann_Nica @ 11-04-2007, 19:20)  Jag har 2 st frilandshibiskus men mina blommor ser lite annorlunda ut
 En står på friland och en står i kruka. Hur många olika sorter finns det ??? det finns väldigt många olika sorter av bara syriacus http://davesgarden.com/pf/search.php?searc...p;Search=Search kolla länk sen finns det även fler som är perenner http://davesgarden.com/pf/search.php?searc...p;Search=Searchkolla här för andra sorter
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|