Full version: mullbärsträd
buffy
Jag behöver flytta ett mullbärsträd. Det är 4,5 år sedan det kom från plantskolan, och det är inte särskilt stort, sin mesta tillväxt hade det i somras - kanske pga den varma sommaren? Det står på en mycket väldränerad liten kulle som vi gjorde av bark etc för 10 år sedan och som det sedan dess mest växer oregano på.

Vi har (i af ännu) ingen tjäle här i nordvästra skåne i år, så man skulle kunna gräva upp det nu. Skall man beskära trädet inför flytten för att öka chanserna för överlevnad? Kan man beskära rötterna?
KURT
Nej beskär vare sig rötter eller krona. Om man flyttar större träd så kan det vara idé att rotbeskära. Men det gör man i så fall flera månader innan för att de skall hinna utveckla ny små sugrötter, så att vattenupptaget blir effektivare. Se till att vattna det ordetligt när det skall börja växa till våren.
Cilla
Jag har egentligen också frågor kring detta, till de som är vana vid plantering i zon 1.

Vad säger ni om att flytta trädet nu? Instinktivt skulle jag gärna göra det nu under viloperioden om det inte var tjäle.

Med rötterna skulle jag bara finputsa med sekatör där det blev avslitningar från spaden. Iallafall om trädet stod på den ganska lösa jord som det brukar vara flera år efter nyplantering, och rotsystemet blir ganska kompakt som det brukar bli om det står på kulle som du beskriver.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon