|
Jag besällde lite fröer från rara växter, och i år tänkte jag försöka mig på lite fler perenner. Tidigare har jag bara sått en perenn, och det var en akleja. Det gick bra så nu ville jag prova fler sorter! Både fler aklejor och andra perenner. Har ett gäng byttor där ute under snön Jag beställde jätte verbenan i tron att det var en perenn, men nu när jag läst lite här på forumet så hittade jag trådar om hur man skulle vinerförvara den. Altså inte en perenn? Jag gick då genast till rara växters hemsida, men där står det en HP, vilket betyder härdig perenn. Gissar att de har fel, eller? Kan ju vara kul att veta hur det ligger till, så jag frågar er här inne!
Helen i Piteå Zon 5
06-02-2007, 10:43
Det är nog en härdig perenn men inte på våra breddgrader  Jag sparar aldrig några knölar av Jätteverbenan eftersom jag har ont om plats. Jag frösår mina frön i slutet av jan, inne 1 dygn sedan svalt 1-2v. sedan ut i rumsvärme för att gro. På hösten kan du ta egna frön av Jätteverbenan så slipper du köpa dyrt nästa år igen  Jag har sett att den frösår sig rätt mycket i mina rabatter men plantorna blir aldrig stora nog och hinner inte blomma. Lycka till med sådden! / Helen
kristerh
06-02-2007, 11:47
man kan få den att överleva ute men det är inte värt att testa om du inte bor i skåne  har haft ex som överlevt vintern men året efter har de strukit med, de brukar som sagt fröså sig, mina hinner blomma på sensommaren, (de som självsått sig)
Mia, zon 3
06-02-2007, 12:42
Jag har min i en hink som jag bär in på vintern. Det funkar kanon. Man kanockså övervintra sticklingar - de rotar sig väldigt lätt. Nackdelen med att så nya är att man får vänta så rackarns länge på blomningen...
Ok! det var väl ungefär som jag trodde då! Tack för era svar! Men kan man verkligen kalla det för "härdig perenn", den är ju egentligen inte härdig... Inte för att det spelar någon större roll, bara jag vet hur det ligger till! Jag får väl se först om jag lyckas i år, så kanske jag försöker övervintra dem till nästa år, eller kanske jag sår nya.
Och jag som trodde den var Perenn och tänkte så den som en sådan i år. Men det kanske inte funkar ens i zon 2 då Eva St
Alexander-VG-zon3
07-02-2007, 00:08
CITAT (Eva St @ 06-02-2007, 23:22) Och jag som trodde den var Perenn och tänkte så den som en sådan i år. Men det kanske inte funkar ens i zon 2 då Eva St har du frön kna du ju testa med några och se den ska vara härdig till ca -17c -20c ( usda 7-11) , men blir det då en snö faktikg vinter så stryker den kankse med plus lite väl extra vatten i marken , så blir det ingen snö läg över regn och vinter skydd först 1-2tegelstenar vid varje hörn lägger över nåt som hålelr regn veck sen lägg över torra löv , granris m.m.
Har inga frö men tänkte köpa och testa Eva St
Alexander-VG-zon3
07-02-2007, 01:01
CITAT (Eva St @ 07-02-2007, 00:36) Har inga frö men tänkte köpa och testa Eva St köper du frön så sparar du hälften säkert sen planterar ut hälften , du vinner ppå det dör dom du har satt ute så lever ju hälften och då har du kvar dom i kkrukor
Mia, zon 3
08-02-2007, 17:12
Tror att de är ungefär som himmelsspira/Perovskia - ganska OK härdig bara det inte blir blött under vintern. Så testa superdränering och täckning, så kanske det funkar i zon 2? De börjar bli så vanliga som plantor nu också, så det är ju inte hela världen om de skulle gå ut sig. Nu i augusti köpte jag kraftiga fina plantor i blom för 10:-/st - det var kul...
ewa zon 3
08-02-2007, 17:46
CITAT (Eva St @ 07-02-2007, 00:36) Har inga frö men tänkte köpa och testa Eva St Om du fortfarande är sugen på att testa Verbena bonariensis så har jag lite frön över PM:a din adress i så fall /Ewa
krullan
08-02-2007, 22:22
Hej Jätteverbena är min favvoblomma. Den blir hög och skir, samtidigt som stjälkarna är kraftiga och inte behöver stöd. Jag har sått varje år för jag fattar inte hur knölarna ska "väckas". Tips? Men däremot frösår de sig och jag som bor i zon 3,4 i Västsverige, har fått fröplantor i blom, men då blommar de sent. Knölarna är så rejäla så jag tror att de skulle klara sig här med täckning i väldränerad rabatt också. Jag hade en som nästan höll på att slå ut på jul, denna underliga vinter. Jag sår dem inne, helt oinspererat utan stratifiering och de kommer snällt ändå. Däremot är jag missnöjd med mitt utsäde från Rara växter, så nu är jag lite orolig för årets sådd, som ännu inte har visat sig. Hej från mig, Krullan
CITAT (ewa zon 3 @ 08-02-2007, 17:46) CITAT (Eva St @ 07-02-2007, 00:36) Har inga frö men tänkte köpa och testa Eva St Om du fortfarande är sugen på att testa Verbena bonariensis så har jag lite frön över PM:a din adress i så fall /Ewa Åh toppen. Skickar dig Pm Eva St
CITAT (krullan @ 08-02-2007, 22:22) Jag sår dem inne, helt oinspererat utan stratifiering och de kommer snällt ändå. Däremot är jag missnöjd med mitt utsäde från Rara växter, så nu är jag lite orolig för årets sådd, som ännu inte har visat sig. Hej från mig, Krullan Aha, då kan jag ju ta in mina krukor nu, de har stått ute någon vecka!  Trodde de absolut behövde en köld period, tänkte ta in dem snart, men nu kan jag ju prova ta in dem tidigare ju! Hoppas dina visar sig snart! När sådde du?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|