Full version: Saltön
karjo
Vad var det som hände mellan Sara och MacFie? Alltså vad gjorde att de gick ifrån varandra?

Kan inte minnas det... Men någon här har säkert koll! smile.gif
Castea
Sara började umgås med Philip ("Ambassadören"), och MacFie blev svartsjuk. På hummerfesten, som avslutade förra säsongen av Saltön så tävlade Philip och MacFie om Sara genom att bryta arm. Men Sara blev trött på dem bägge två och tänkte inte finna sig i att bli någon "prispokal". Hon flyttade ut från MacFie (vilket ju skedde i första delen nu på andra säsongen).
karjo
Just det! SÅ var det!

Tackar! smile.gif
Tezzla
Vem är ambassadören? unsure.gif Är det han som dog?

(Jag hängde inte riktigt med i förra omgången... wink.gif )
Snöflinga
Det är en sommargäst i Saras ålder, med ett väldigt fint hus på ön ...
kristerh
kom inte ambassadören tillb med johannas son, tyckte de klev av båten wink.gif
är det han som är johannas sons nya wink.gif
Tezzla
CITAT (Snöflinga @ 06-02-2007, 16:45)
Det är en sommargäst i Saras ålder, med ett väldigt fint hus på ön ...

Är han med i denna omgång också? Det är han inte, va? huh.gif
Alba
CITAT (kristerh @ 06-02-2007, 16:46)

Jo jag tror att det är han som kommer tillbaka med Johannas son.
Var det inte ambassadören som ordnande hummerfesten i förra omgångens sista avsnitt ?
Alba
CITAT (Tezzla @ 06-02-2007, 16:42)
Vem är ambassadören?  unsure.gif  Är det han som dog?

(Jag hängde inte riktigt med i förra omgången... wink.gif )

Schenker som dog i gårdagens avsnitt var doktor. Han var pappa till hon om startade cafe Sockerskorpan - Emily
Castea
CITAT (kristerh @ 06-02-2007, 16:46)

Säger som Viveka Lärn i varje resumé: Fortsätt gärna titta!

Jag vill inte avslöja för mycket, jag som läst alla böckerna. wink.gif
Snöflinga
Har också läst alla böckerna, tom. om igen ... men det är inte detsamma som att se TV-serien ... böckerna är ju mera detaljrika medan serien ger mera ansikte åt figurerna, faktiskt ganska lika som jag föreställt mig, förutom polisen, som jag tycker är helt fel ....
ingrid fuxwall
CITAT (Snöflinga @ 06-02-2007, 22:23)
Har också läst alla böckerna, tom. om igen ... men det är inte detsamma som att se TV-serien ... böckerna är ju mera detaljrika medan serien ger mera ansikte åt figurerna, faktiskt ganska lika som jag föreställt mig, förutom polisen, som jag tycker är helt fel ....

Håller med dig! Polis Christer ser inte alls ut som jag föreställt mig
Snöflinga
Nej, han skall se ut som Stefan Ljungberg ( ???) Du vet den store Göteborgarn, som sjunger så bra wub.gif
Alba
CITAT (Snöflinga @ 06-02-2007, 23:36)
Nej, han skall se ut som Stefan Ljungberg ( ???) Du vet den store Göteborgarn, som sjunger så bra wub.gif

Ja precis så har jag också tänkt mig polisen
Tesa
CITAT (Alba @ 07-02-2007, 13:45)
CITAT (Snöflinga @ 06-02-2007, 23:36)
Nej, han skall se ut som Stefan Ljungberg ( ???) Du vet den store Göteborgarn, som sjunger så bra  :wub:

Ja precis så har jag också tänkt mig polisen

...men alltså DEN polisen jobbar ju i Strömstad, ju...Evald Larsson..
Castea
En sak jag reagerat på är att tv-serien framställer Emelie mer nöjd med sitt nya liv än böckerna gör. I böckerna framställs hon som att hon starkare saknar sitt gamla familjeliv.

I böckerna tar Emelie emot ett hemgjort dockskåp som betalning för en storbeställande cafékund som inte kan betala i pengar. Och sen blir hon alldeles fixerad vid att sköta om dockorna, göra fint i dockskåpet, osv. D v s en symbolik för hennes kvarstående behov och längtan efter att ha en familj att pyssla om. Men det verkar som de skippat dockskåpet helt i serien nu.
Alba
Dockskåpet har jag också tänkt på. Det fyllde en funktion för Emelie så det är underligt att det inte är med.
I TV-serien verkar allt så rosenrött för Emelie. SÅ var det ju inte.
Snöflinga
Kanske för komplicerat att ta med, likaså hade hon ju en hel del älskare också wub.gif
faith
Nu ska jag se reprisen, jag missade veckans avsnitt.
faith
Men vilket konstigt avsnitt. huh.gif Nu tycker jag serien börjar bli lite väl... jag vet inte vad... blink.gif Märkliga turer var det. Jag börjar ledsna på Saltön - tyvärr. sad.gif
Snöflinga
Har du läst böckerna Faith ? Tror faktiskt att man har mer behållning av serien då ... man har liksom en annan helhetsbild då, tror jag ... Jag tycker den är bra och skrattar gott åt många episoder tongue.gif
faith
CITAT (Snöflinga @ 12-02-2007, 21:55)
Har du läst böckerna Faith ?

Nej, det har jag inte.
Magdis
Böckerna var jättemysiga tyckte jag. Nu missade jag dagens avsnitt tydligen, får försöka komma ihåg reprisen sen.
faith
Kanske finns böckerna med på årets bokrea, jag får hålla utkik. smile.gif
Snöflinga
Gör det ! Lovar att du inte blir besviken rolleyes.gif
ingrid fuxwall
CITAT (faith @ 12-02-2007, 22:32)
Men vilket konstigt avsnitt. huh.gif Nu tycker jag serien börjar bli lite väl... jag vet inte vad... blink.gif Märkliga turer var det. Jag börjar ledsna på Saltön - tyvärr. sad.gif

Varför blev du besviken?

ingrid
Farmor
Det allra, allra bästa med serien är inledningen av varje program när författarinnan gör en sammanfattning av vad som hänt tidigare.

Jag är väldigt förtjust i Viveka Lärn. Hon har en så underbar humor som blir som bäst när man hör hennes röst.

För ganska många år sedan gick en adventskalender som hette Håll huvudet kallt och var skriven av Viveka Lärn. Trots att jag inte längre hade några småbarn, så missade jag inte ett enda avsnitt beroende på min beundran av författarinnan. Att sedan Per Oscarsson var med var ju bara bonus.
wub.gif wub.gif wub.gif wub.gif wub.gif
ingrid fuxwall
CITAT (Farmor @ 12-02-2007, 23:56)
Det allra, allra bästa med serien är inledningen av varje program när författarinnan gör en sammanfattning av vad som hänt tidigare.

Jag är väldigt förtjust i Viveka Lärn. Hon har en så underbar humor som blir som bäst när man hör hennes röst.

För ganska många år sedan gick en adventskalender som hette Håll huvudet kallt och var skriven av Viveka Lärn. Trots att jag inte längre hade några småbarn, så missade jag inte ett enda avsnitt beroende på min beundran av författarinnan. Att sedan Per Oscarsson var med var ju bara bonus.
wub.gif wub.gif wub.gif wub.gif wub.gif

Håller med dig om att det är en underhållande och läsvärd författare.

ingrid
Alba
Jag håller med Snöflinga att man har bättre behållning om man läst böckerna. Växlingarna i TV-serien är så snabba så ibland fattar man inte vad som händer. Men har man då boken som bakgrund vet man mer detaljer.
Viveca Lärn har ett underbart sätt att skriva, att beskiva människor där hon ofta väver in det från en humoristisk sida utan att det för den skulle blir ett löje över människorna.
Bee
Hur många böcker är det och vad heter dom? I vilken ordning skall man läsa dom/lyssna på dom? Tänkte att det kunde vara kul om dom fanns som hörböcker där författarinnan själv läser.
Alba
Böckerna är:
Midsommarvals 1999
Hummerfesten 2000
En fröjdefulls Jul 2003
Sol och vår 2002

Jag kan också rekommendera "vi ses vid röda sten". Ingår inte i serien ovan.
Det handlar bla om 2 kvinnor, en i 60-årsålderns och den andra ca 40 år.
Hon har aldrig lyckats behålla något jobb och inte heller någon man. Nu är hon på jakt. Handlingen är förlagd till Göteborg. Den är så fint skriven och beskriver bla dessa två kvinnor på ett mysigt och roligt sätt.
Bee
Tack! Då vet jag vad jag skall hålla utkik efter. Tittar inte på tvserien den här omgången för det krockar med annat (igår filmen om katter tex).
Snöflinga
Även "Så länge solrosorna blommar" och "Den blå vänthallen" är mycket läsvärda wub.gif
Farmor
Kan bara hålla med Snöflinga. Alla hennes böcker har givit mig jättestor läsglädje. Hon är bara bäst tycker jag. rolleyes.gif wub.gif
Gita
CITAT (Alba @ 13-02-2007, 10:56)
Böckerna är:
Midsommarvals 1999
Hummerfesten 2000
En fröjdefulls Jul 2003
Sol och vår 2002

Jag kan också rekommendera "vi ses vid röda sten". Ingår inte i serien ovan.
Det handlar bla om 2 kvinnor, en i 60-årsålderns och den andra ca 40 år.
Hon har aldrig lyckats behålla något jobb och inte heller någon man. Nu är hon på jakt. Handlingen är förlagd till Göteborg. Den är så fint skriven och beskriver bla dessa två kvinnor på ett mysigt och roligt sätt.

"Vi ses vi röda sten" har jag lyssnat på, läst av Viveca Lärn själv. Helt underbar, jag fick nästan lust att flytta till Göteborg och bli singeltant.
Gita
Christa
CITAT (Bee @ 13-02-2007, 10:37)
Hur många böcker är det och vad heter dom? I vilken ordning skall man läsa dom/lyssna på dom? Tänkte att det kunde vara kul om dom fanns som hörböcker där författarinnan själv läser.

Jag har lyssnat på böckerna inklusive vi ses vid röda sten. Minns inte säkert om det är alla i serien men jag tror det.

Jag har för mig att det var en författaruppläsning men det är ett antal år sedan så jag minns inte säkert.

De flesta bibliotek har ju katalogen på nätet så det kanske går att titta där.
faith
Sista delen sänds ikväll. smile.gif
ingrid fuxwall
Synd, önskar att det varat längre
Alba
CITAT (ingrid fuxwall @ 19-02-2007, 18:10)
Synd, önskar att det varat längre

Det önskar jag också. Fyra avsnitt är inte mycket.
lena:-)
Med risk att bli avstängd, lynchad och kölhalad...
Undrar bara om det inte är nån mer än jag som är grymt besviken på serien och tycker att skådespeleriet är ganska så uselt?
Ursäkta ursäkta ursäkta
Men jag tittar varje avsnitt ifall det tagit sig och börjat hända något... wub.gif wub.gif wub.gif
faith
Jag förstod inte slutet. Kom Blomgren tillbaka eller var det bara Emelies fantasi? unsure.gif
Castea
Slutet gott, allting gott! smile.gif wub.gif

Jag är nöjd med serien, med vissa invändningar, dock.

I slutet i sista boken fick Viveka Lärn mer fram frågetecknet huruvida det verkligen var Blomgren eller bara hans vålnad som dök upp till slut. rolleyes.gif

En annan sak jag saknade i tv-serien var Kristina Månsson och hennes relation med Orvar Blomgren. I tv-serien sade han ju bara helt plötsligt att han blivit helt ointresserad av spelandet. Ingen förklaring varför. Men i böckerna får man veta att han blivit ihop med Kristina Månsson, som efter skilsmässan från Månsson stannade kvar på Saltön, utbildade sig till terapeut för spelberoende människor, hjälpte Orvar ur hans spelberoende och blev tillsammans med honom. smile.gif wub.gif
Pirum
Hur var det nu, skulle det bli en fortsättning även av böckerna, eller bara av TV-serien, eller av ingadera? Läste nån löpsedel idag men...det fastnade inte på min teflonhjärna.

Tycker en sak som är lite påfrestande är den, tja, självmordsromantik som jag tycker präglat serien. :-/ Skeptisk.
Magdis
Snopen och platt avslutning tyckte jag. huh.gif Böckerna är helt klart mycket bättre.
Alba
Konstigt slut.
Jag tror att serien vunnit på att ha fler avsnitt. Då hade man kunnat ta med mer detaljer som jag tycker är viktiga när jag jämför med böckerna.
Nu blev många händelser väldigt avhuggna och man har svårt att förstå vad som hände.
När jag läste böckerna upplevde jag inte denna starka pessimism som präglade TV-avsnitten kanske beroende på att dessa detaljer saknas.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon