Full version: Här ska handlas
Elisabeth P
Idag ska jag ta mig en tur till Mölnlycke gardencenter biggrin.gif .
Ska i första hand köpa nemablom, så sorgmyggen försvinner.
Lite såjord blir det säkert också.

Sedan hoppas jag att de har fått in lite sticklingar på fuschia och änglar.
Får ta en titt i garaget bara, så jag vet vilka jag redan har tongue.gif .

Jag skulle så gärna vilja ha en blå ängel wub.gif

Har ni speciella sorter att rekomendera, sådana som jag bör hålla ett extra öga mot.

Lisa
AnitaO
Oj vad kul det där lät smile.gif
Ha en bra shoppingtur!
Helen i Piteå Zon 5
Inga speciella shoppingtips, bara önskar dig en trevlig tur biggrin.gif /Helen
Elisabeth P
Tacka, tackar laugh.gif

Återkommer när jag kommit hem och hoppas jag har en massa roligt med mig hem wub.gif

Lisa
Elisabeth P
Så var jag då hemma igen biggrin.gif

Jag kom iväg sent, men det kanske bara var bra för på en kvart hann jag plocka ihop detta:

Fuchsior:
Blue Mirage
Harry Grey
Spion Cop
El Camino
Krommenie
Bicentennial
Miss California

Pluss dessa som jag inte såg någon bild på. De åkte med av bara farten. Alltid kul att prova nyheter
1 st Mårbackapelagon
1 st Browallia (är det denna som liknar änglatrumpet?)

Givetvis fick jag ochså köpt nemablom, så här ska alla sorgmygg bort.
Såjorden fick jag vänta med då inte Hasselfors fanns. Men jag vet var de säljs, så jag får ta det en annan dag.

Lisa
Fenja
Browallia är en liten söt krukväxt som ser ut så här.
Det kanske kan vara en datura du köpt, den kallas i bland änglatrumpet, men är ettårig, går även under namnet spikklubba. Om du nu menar brugmansia när du säger änglatrumpet förstås. smile.gif
Mvh
Fenja
Elisabeth P
Jag var så ivrig att berätta när jag kom hem med alla mina inköp.
Har nu lyckats söka den och insåg att det inte alls var någon ängel sad.gif , men söt ändå smile.gif . Den är märkt Browallia, så en sådan krukväxt är det.
Nåväl en riktig ängel har jag i alla fall i garaget och den lever än wub.gif
Hade varit kul med flera. Kanske odla kommer med något erbjudande så småningom.
Har även frön utav spikklubba, som jag tog från egenplanta i sommras(fast det är tveksamt om de var riktigt mogna när jag plockade dem.)

Lisa
Alba
Vilken härlig shoppingtur du har haft.

När du säger blå ängel är det kanske Acnistus Australis du menar.
Har även hört namnet Iochroma Australe men jag vet inte vad skillnaden är.
Elisabeth P
Jag har ju ingen aning om vad den blå ängeln heter. Men förra säsongen tror jag att jag såg bild på den någonstans och dum som jag var så köpte jag inte då sad.gif mad.gif .
Förhoppningsvis hittar jag den igen, för den är så vacker wub.gif

Lisa
Fenja
Så här säger Åsa i Mälardalen i en annan tråd: Enligt SKUD har Acnistus australis bytt namn till Iochroma australe och den har fått det svenska namnet Klockviolbuske.

Fröer till den säljs på Tradera till häpnadsväckande priser...

Mvh
Fenja
Elisabeth P
Menar ni att ingen blå ängel finns?

det bör ju finnas en hel del olika sorter i alla fall. Läste ett inlägg om Åkraberga utanför Värö Backa. De ska ha fuchsiafest till hegen, men även erbjuda 60(tror jag det va) olika änglar

Lisa
Fenja
Iochroma australe, som fått det svenska namnet Klockviolbuske, brukar kallas blå miniängel, det är ingen riktig änglatrumpet, utan tillhör ett helt annat släkte, men blommorna påminner om brugmansians blommor i miniformat.
På tradera säljs den som Acnistus Australis, vilket den hette tidigare, innan namnbytet.
Mvh
Fenja
Elisabeth P
Okej smile.gif , tror jag börjar få läget under kontroll nu. Det är antagligen den jag fastnat för.

Lisa
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon