Full version: Praktikplats
Piccante
Här finns ju så mycket kloka människor på odla. Är det några som har erfarenhet av praktik som man har blivit erbjuden av arbetsförmedlingen? Min arbetsförmedlare har öppnat för den möjligheten att eventuellt kunna skicka ut mig på praktik om jag hittar en praktikplats.

Har ni upplevt det som bra eller dåligt? Eftersom de har minskade anslag så blir det ingen längre period utan några veckor snarare än månader. Hinner man lära sig något på kort tid eller ser arbetsgivare bara praktikanter som "belastning" om de inte hinner läras upp på kort tid så kan de inte utföra så mycket arbete utan får väl mest gå med sin handledare och göra det lilla man kan. Tycker arbetsgivare att det är meningsfullt att knyta nya kontakter så eller tycker de att det inte tillför något? Har praktik lett till fortsatt jobb för någon?

Jag känner mig lite kluven och vet inte riktigt vad jag vill för jag hade gärna varit ute på praktik men jag inser att ersättningen är för låg för att jag ska kunna få praktisera där jag vill, då skulle hela månadens inkomst gå åt till resor.

Alla synpunkter mottages gärna smile.gif
Magdis
Jag hade en s.k ungdomspraktikplats när jag var 19-20 år o det tyckte jag var bra. Jag fick fortsatt jobb där sen också. Ersättningen är ju låg men just då spelade det ingen roll eftersom jag bodde hemma fortfarande.

Det beror nog ganska mycket på var man tar praktikplatsen hur mycket energi de lägger ner på en o hur mycket man hinner lära sig. Min praktik var på 6 månader så jag hann ju lära mig mycket. Man hinner nog ganska mycket på bara några veckor också. Min praktik var på ett sjukhem.
stennie
Jag gick AMU utbildning för ca 10 år sedan, den avslutades med 6veckors praktik. Där jobbar jag kvar den dag idag! smile.gif
Fenja
Det där beror nog på, både på vilken bransch du tänkt dig och vilken arbetsgivare du hamnar hos. Många företag ser det idag som en möjlighet till att få lite gratis arbetskraft ett tag och har inte en tanke på att anställa efteråt. Välj noggrant och hör dig för innan, om möjlighet till arbete efteråt. Nöj dig inte med svävande svar om förtsättningen!!
Mvh
Fenja
Jejja
Jag har haft arbetspraktik i fyra veckor. På den tiden hann jag lära mig jobbet bra och kände om jag skulle vilja fortsätta inom den branschen.
Jag hade fått veta redan från början att de inte kunde anställa mig när praktiken var över, men det var inte heller målet med min arbetspraktik, utan den var snarare till för att jag skulle få en chans att testa hur det skulle vara att ha ett sånt jobb ( på en bokhandel). Det var så att säga, ett test av min fysik...
Pirum
Om företaget letar efter folk att anställa är det fullkomligt utmärkt med praktikplats.

Jag jobbar på ett bemanningsföretag för tillfället, och blev faktiskt idag erbjuden anställning på det företag jag nu är placerad. Och jag hade ändå bara varit där i drygt en vecka. Så OM de letar efter folk så är det utmärkt som sagt.

Men om de bara vill ha billig arbetskraft så måste du se om du själv tycker att du kan få ut något från jobbet, erfarenheter etc.

Bemanningsföretag kan förresten rekommenderas. Det finns nackdelar med att jobba för dem, man känner verkligen att man är ett utbytbart kugghjul i något stort maskineri man inte har kontroll över, men en fördel är att man åtminstone har jobb och att man får se många olika arbetsplatser.
Alba
När jag var arbetslös var jag ute på praktikplats.
Den jag praktiserade hos var i behov av hjälp så efter 1 vecka pratade hon med sin chef om detta och fick då till svar att de skulle inte anställa någon.
Den chefen såg bara en möjlighet till gratis hjälp och hade ingen avsikt att anställa någon.
Piccante
Jag tackar för alla synpunkter, det var ömsom ris och ros. Visst är det så att i slutändan blir det alltid vad man själv gör det till. Det som gör mig lite tveksam är att jag tror inte att arbetsförmedlingen är så intresserad av att i första hand ge mig någon yrkesinriktad praktik där jag kan ha en framtid utan jag har mer känslan av att de vill bli av med mig.

Sen är det väl så att ju längre tid man får praktisera desto bättre kan man komma in på en arbetsplats. Nu blir det inte tal om någon 6 månaders praktik, man får inte ens 6 veckor längre. Men jag ska söka efter potentiella praktikplatser så får vi se hur det går.
Gita
CITAT (Fenja @ 06-02-2007, 15:58)
. Många företag ser det idag som en möjlighet till att få lite gratis arbetskraft ett tag och har inte en tanke på att anställa efteråt.

Där tycker jag att Du har helt fel, de flesta praktikanter kan inte utföra arbeten som tillför företagen något. Det finns idag väldigt få jobb som du kan utföra utan utbildning/erfarenhet. På "mitt" företag slutade vi att ta emot praktikanter för flera år sedan eftersom det kostar för mycket att handleda dem.
Gita
Björken
Lycka till!
Jag tror att det är bättre med en än så kort praktikplats än inget alls. Försök se det positiva i att det blir ett litet steg ut i arbetslivet och flera små steg leder oftast till slut att man kan ta ett långt kliv.
Fenja
CITAT (Gita @ 06-02-2007, 18:45)
. Många företag ser det idag som en möjlighet till att få lite gratis arbetskraft ett tag och har inte en tanke på att anställa efteråt.

Där tycker jag att Du har helt fel, de flesta praktikanter kan inte utföra arbeten som tillför företagen något. Det finns idag väldigt få jobb som du kan utföra utan utbildning/erfarenhet. På "mitt" företag slutade vi att ta emot praktikanter för flera år sedan eftersom det kostar för mycket att handleda dem.
Gita

I den bransch jag arbetat, telemarketing/reklam vill jag påstå att man ser det väldigt ofta som gratis arbetskraft... och tar emot alla som gör en förfrågan.
Men det är väl skönt att det finns företag som ser seriöst på det med! smile.gif
Mvh
Fenja
AnitaO
CITAT (Fenja @ 06-02-2007, 18:51)

Gita

I den bransch jag arbetat, telemarketing/reklam vill jag påstå att man ser det väldigt ofta som gratis arbetskraft... och tar emot alla som gör en förfrågan.
Men det är väl skönt att det finns företag som ser seriöst på det med! smile.gif
Mvh
Fenja

Jo, det är nog ganska vanligt att det är på det viset tyvärr.
Även i andra branscher.
Jag kan tänka mig att det t.ex. i restaurangbranchen utnyttjas en hel del som gratis arbetskraft.
Gita
CITAT (Fenja @ 06-02-2007, 18:51)

Gita

Mvh
Fenja

Jo där har Du nog rätt, telemarketing är ju en väldigt speciell bransch med ganska små krav på förkunskaper. Att t.ex. bli en bra säljare är nog inget man lär sig ,utan en egenskap man är född med.
Gita
Tesa
Även en kort praktik är ju en erfarenhet som kan vara till nytta senare...
Bara att "ha erfarenhet av kassaarbete" ger ju möjligheter...
...eller att man vet hur en speciell maskin fungerar..
De flesta kunskaper är av godo...särskilt om man söker jobb...
Jejja
Om man inte vet riktigt vad man vill med sitt liv, kan ju många korta praktikplatser vara sätt att få prova på olika yrken för att se vad man trivs med att göra. Så kan man kanske hitta nåt som var jättekul och utbilda sig inom det yrket för att sedan få jobb på sikt.
Klura
Jag var ute i två veckor och körde grus och betongbil.
Jag lärde mig otroligt mycket under den tiden om den branchen.
Var supernöjd med den praktiken.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon