Full version: Mirakelfrukt
Zero
Hej, jag läste nyligen en artikel om mirakelfrukt / mirakelbär (Sideroxylon dulcificum). Wikipedia har en artikel om dom här, lite mer detaljerad beskrivning finns här. Kortfattat så innehåller bären ett protein som gör att man i 30 min-2 timmar efter att ha ätit dom uppfattar alla sura smaker (t.ex. citrusfrukter, öl) som starkt söta. Efter att ha sökt runt på internet ett bra tag har jag hittat några källor som säljer bären eller frön, men inga som verkar kunna leverera till Sverige till rimligt pris. Om någon har mer information om detta eller någon kontakt för att få in denna fullt lagliga och väldigt intressanta växt vore det väldigt uppskattat.

Dessa är de sidor jag hittat där bären eller hela växten säljs:
Miracle fruit (Japan): Levererar inte till utlandet såvitt jag förstått.

Daley's Fruit (Australien): Samma här, står inget om möjlig leverans utanför landet och sidan godtar inte svenska postnummer rolleyes.gif.

Tradewind's Fruit (USA): Levererar inte till utlandet såvitt jag kan se.

Jene's Tropicals (USA): Levererar till utlandet, men kräver en hel hög med extraavgifter ("A Phyto-sanitary Certificate" och "packing fee") för internationella beställningar, till kostnaden av $35/$65 + $25 extra ..
Bitta98
Här är en firma som säljer frö till utlandet.

http://www.banana-tree.com/Product_Detail~...duct_ID~690.cfm
Svante, zon 1
CITAT (Bitta98 @ 07-02-2007, 10:53)
Här är en firma som säljer frö till utlandet.

Vad menar du? Det står ju med stora bokstäver:
CITAT
NOT FOR EXPORT AS IT IS TOO PERISHABLE
Bitta98
Ber om ursäkt, läste inte hela texten. Har beställt fröer från dem tidigare.
Får väl skylla på att jag jobbat tre nätter tongue.gif och var inte riktigt vaken.
kerstin z5-6
Frö verkar det som du kan köpa här

6 euro för 10 frö - Tropiska plant/tysk sajt?
Zero
CITAT (kerstin z5-6 @ 07-02-2007, 14:03)
Frö verkar det som du kan köpa här

6 euro för 10 frö - Tropiska plant/tysk sajt?

Tack så mycket! Tog mig ett tag att hitta bären på sidan eftersom sökfunktionen inte funkade och de stod under ett annat namn: "Synsepalum dulcificum" (de låg under "Samen"->"S"->"Synsepalum dulcificum"). Mina tyskakunskaper är inte alltför heta och jag är lite tveksam till att acceptera beställningsvillkor jag inte förstår (förutsatt att jag ens kunde lista ut hur man beställde), så skickade iväg ett mail på engelska till kontakten på sidan (info@tropische-pflanzenwelt.de). När jag vet mer postar jag här, utifall nån mer skulle vara intresserad.
kerstin z5-6
Gör det ! De hade en del tropiska växter jag är intresserad av -
Sorry jag glömde att länken inte gick ända fram och att namnet var ett annat ....
Zero
Har inte fått något svar hittils.. ingen där ute som är bra på tyska och kan kolla upp vad man beställer och under vilka villkor? tongue.gif
Zero
Hittade äntligen en sida, tack vare ChaCha:
http://www.floraexotica.ca/Fruit.htm
Sidan säljer frön för $1 styck och plantor för $10-80 beroende på storlek. De levererar frön till Europa för $8, men de skickar endast plantor som klarar sig utan jord under leveransen. Jag har mailat och frågat, får se vad de säger. Om jag inte kan få tag på växterna kommer jag beställa frön och försöka odla själv (mina fingrar är inte direkt gröna). Det har gått för långt nu för att jag ska kunna ge upp innan jag har smakat en söt citron.

Edit: Fick svar på mailet. De kan sälja från från och med mars-maj. Skicka plantor är uteslutet, det är dyrt.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon