Full version: idegran - småplantor
Ulla-Kajsa
Har hittat nya idegransplantor, troligen ettåriga skott. De är knappt 5 cm höga. Om jag förstått det rätt är detta inte någon snabbväxare.

Bör jag låta dem växa till sig i krukor, eller fungerar det bra i trädgårdslandet?

Har tänkt plantera dem som häck när de blivit lite större.
Hur stora bör de hunnit bli då och hur tätt ska de sättas???

Formklippning är en konst som också lockar.

Från ett snövitt paradis / Kajsa
cato
Kruka är ett fängelse för alla plantor, sa en gammal trädgårdsmästare en gång till mej.

Jag tror absolut att han hade rätt. Jag sätter ej gärna plantor i krukor mer än nödvändigt, och skulle sätta ut plantorna på ett ställe i trädgårdslandet där man kan ha dem under uppsikt och ge den vård de behöver.

I vår trädgård kommer det ganska många fröplantor från idegran. Vi låter dem stå där de kommer, sen gräver vi upp de få vi behöver. Ofta blir det plantor som vuxit på någon undanskymd plats. Så vi vet aldrig hur gamla de är. Men de växer ganska långsamt de första åren.

Hälsningar
Cato
Gossen Ruda
Normalt plantavstånd för en idegranshäck är 40-50 cm. Håller med om att plantorna växer bättre utan kruka.
Anders Roslagen
Jag har märkt att de unga fröplantorna av idegran är känsliga för sol. De har blivit brända av solen när jag röjt bort annan vegetation eller planterat dem på ljusare plats.
Ulla-Kajsa
Här gäller tydligen: inga krukor, tålamod och skugga.

Av mina står just nu några i trädgårdslandet, oskyddade, tillsammans i en femliters glasskartong och några står i växthuset.

Trädgården är utan skuggrabbatter men jag får nog ordna till någon som jag kan ha för uppdrivning av dessa små skyddslingar.
Kanske även Buxbom trivs att växa till sig så!?

Idag skiner solen på ett vintervitt NordÖland / Kajsa
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon