|
Trillade in ett välkommet paket från Botan idag med ett helt gäng spännande saker. Är det någon som har tips på någon eller några sorter är jag inte den som tvekar att ta emot.... *Anemonopsis Macrophylla *Fritillaria Montana *Paeonia Caucasica *Primula Japonica *Trillium Albidum *Trillium Sulcatum *Veratrum Californicum *Rhododendrom Rufum *Rosa Moyesii Återstår att se om man siktat över trädtopparna....
kerstin z5-6
06-02-2007, 17:58
Intressanta val Rossådd håller jag på med själv så där kan du få lite tips Blötlägg fröna i 24 tim så och ställ dem i kylskåpets svaldel -ej minusgrader ! då går de i frövila som kan vara 2 år .. om man har otur Fröna gror bäst vid 10 grader. Normalt tar det 1 vecka till ett par månader innan fröna gror. Har behandlat en del av mina med GA3 -vet ej resultat ännu Sen beror det på om du har växthus eller inte + övriga förutsättningar för resten av dina frö , varav många sorter behöver en kylperiod först Roddar är en sak för sig -föreslår att du tittar på AoTs sålista ang den Roddar /AoT
Tack för det Kerstin! Växthus och sådant är det dåligt med, jag får försöka laborera en del med kylskåp och utevistelse. Jag funderade också lite på GA3, fick faktiskt hem ett gram sådant också idag, tur att inte narkotikapolisen kollar posten, det såg lite misstänkt ut...... Lite tips har jag hittat på AoT, lite här och lite där.
kerstin z5-6
06-02-2007, 18:15
Tag ett rakblad gör en sträng av pulvret på en spegel ..osv jojo den beskrivningen kunde ha fått vem som helst att bli lite ??  Trillium Albidum *Trillium Sulcatum *Veratrum Californicum Är ganska sega om de har lust .. spara krukorna .. de kan dyka opp mitt i sommaren -eller nästa vår ....om de är riktigt envisa ...
CITAT (kerstin z5-6 @ 06-02-2007, 18:15) Tag ett rakblad gör en sträng av pulvret på en spegel ..osv jojo den beskrivningen kunde ha fått vem som helst att bli lite ??  Trillium Albidum *Trillium Sulcatum *Veratrum Californicum Är ganska sega om de har lust .. spara krukorna .. de kan dyka opp mitt i sommaren -eller nästa vår ....om de är riktigt envisa ... Jo, man känner sig nästan skyldig när man pysslar med det där... Tipsen jag fick handlade om att bereda en vattenlösning, hur gör Du med fröna, skall dom ligga och dra i det där då? Trillium och Veratrum om jag förstått rätt kunna ställas ut i krukor och låta naturen (förhoppningsvis) ha sin gång? Med den hjälp jag får här börjar jag nästan ha förhoppningar med att lyckas....
kerstin z5-6
06-02-2007, 18:59
Jag kör tvättlappsmetoden -se GA3 på AoTs sålista -Hannelotte Kindlund har gjord en mkt pedagogisk hemsida enbart om detta.. adressen finns längst ner i ett av hennes inlägg-snart ska vi göra den till kliickbar länk:)
Flyguy...Botan,vad är det för ställe?  jag skulle så gärna vilja ha frö av Trillium,jag med  har du någon adress som man kanske kunde få?
CITAT (grynet @ 06-02-2007, 19:47) Flyguy...Botan,vad är det för ställe?  jag skulle så gärna vilja ha frö av Trillium,jag med  har du någon adress som man kanske kunde få?  "Botan", alltså Göteborgs botaniska trädgård, "Konnässörsklubben"Första året jag är med, de har bl.a. en årlig frölista där man får kryssa för alldeles för mycket....
Elisabeth P
06-02-2007, 20:15
Så fick dom en till medlem Lisa
Penstemon
06-02-2007, 21:12
Har varit med konnäsklubben i 3 år. Jag fick fröna från dom i går. Jag tycker dom är jättebra. Och så kostar det ju inget. Man får ju katalogen varje år.
Nu kom nästa drös, från STA! De var ju ganska många, så jag räknar inte upp allt, men ett råd skulle jag gärna vilja ha, "Sanguinaria Canadense", hur drar man upp den? Jag har sökt och funnit råd om många sorter, men denna har jag inte lyckats hitta... *Edit* Fel av mig, nu hittade jag råd om Sanguinaria, Kerstin förstås... Det gäller att stava rätt....
kerstin z5-6
08-02-2007, 19:43
CITAT (kerstin z5-6 @ 08-02-2007, 19:43)  Det ska bli intressant att följa dina sådder - roligt med de som vågar ge sig på lite småknepiga sorter  En första rapport då, det som grott är rhododendronsådderna. R. rufum och R. brachycarpum. R. ferrugineum kan ha grott, men den sorten har så jädrans små frön så dom är snudd på osynliga.... Återstår att se om det går att hålla de här småsakerna vid liv, för små är dom. Nya rapporter kommer om något mer till äventyrs skulle hända, det mesta står nu under snön, även om den är på väg bort. I kylen står Mandarinrosorna, Rosa moyesii, hoppas dom tar sig, för det är en läcker sort!
kerstin z5-6
28-02-2007, 22:46
Ett tips -du kan ge de små roddarna lite svag pk näring ganska fort dvs när de växt till någa cm -blåkorn-lö´slig .. duger  -svag svag lösning
CITAT (kerstin z5-6 @ 28-02-2007, 22:46)  Ett tips -du kan ge de små roddarna lite svag pk näring ganska fort dvs när de växt till någa cm -blåkorn-lö´slig .. duger  -svag svag lösning Tack för det tipset!
Bodenblomman
28-02-2007, 23:15
CITAT (kerstin z5-6 @ 06-02-2007, 18:15)  Tag ett rakblad gör en sträng av pulvret på en spegel ..osv jojo den beskrivningen kunde ha fått vem som helst att bli lite ??  Trillium Albidum *Trillium Sulcatum *Veratrum Californicum Är ganska sega om de har lust .. spara krukorna .. de kan dyka opp mitt i sommaren -eller nästa vår ....om de är riktigt envisa ... Ville bara sticka in med en liten sak som hände mej. Jag fick hemskickat vallmofrön från en vänlig själ här på odla. När brevet anlände hade "någon" sprättat upp mitt kuvert på hela kortsidan men inte tejpat igen det. Som tur var fanns fröna kvar i sitt lilla misstänkta paket i bubbelplast. Jag antar att det var posten som gjort det men de skulle ialla fall ha kunnat försluta det igen. De undrade nog vad det var för litet välpaketerat kuvert. / Susanne
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|