Full version: sorgmygg
Elisabeth P
Så har jag nu inhandlat nemablom. Här ska bekämpas.

Jag har ju inte så många krukor än (det mesta jag sått står ute än så länge), därför tänkte jag använda halva mängden på mina 5 krukor. Vad jag förstår ska den hålla sig i kylen även öppnad.

Men hur ofta ska jag behandla?
Är det en engånsbehandling, eftersom jag ska ha i ganska mycket / kruka?

Lisa
Anki V
Du behöver bara behandla växterna en gång.

Om det blir lösning över sedan du givit krukorna sin dos kan du slå den överblivna skvätten direkt i påsen/säcken med så- eller utplanteringsjord.

/Anki
Elisabeth P
Okej, tack för info. Då ska här bekämpas.
Inga mer växter ska sorgmyggedöden vandra

Lisa
Helen i Piteå Zon 5
Här kan man läsa om Nemablom rolleyes.gif /Helen
http://www.bionema.se/?lang=se&menuID=1&subID=1
Lady Hamilton
Jag blandar mitt MENAblom i en tom ketchupflaska och "duttar i" där det behövs tills flaskan är slut. Däremellan står flaskan med "blandning" svalt
Elisabeth P
Nu har jag precis behandlat.
Det var svårt att dela på dosen så jag blandade allt och lät det som blev över hällas på PET flaska och sedan in i kylen med den.

Nu är det bara att hoppas att alla försvinner.
Hur snart kan jag så mer och ställa intill?

Lisa
Gåsis
Du kan väl så redan nu, om du behandlar den nya jorden med nemablom i förebyggande syfte. Eller är jag fel ute blink.gif

/Åsa
Elisabeth P
CITAT (Gåsis @ 06-02-2007, 20:54)
Du kan väl så redan nu, om du behandlar den nya jorden med nemablom i förebyggande syfte. Eller är jag fel ute blink.gif

/Åsa

AAAhhh ohmy.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif . Det kanske jag kan. Bravo wub.gif

Lisa
Lady Hamilton
Ja det går utmärkt att så på en gång, förutsatt att även den nya sådden får sig en "skvätt" smile.gif
Elisabeth P
Jaha, då ska jag bara införskaffa mer såjord så ska jag så lite till smile.gif .

Finns det risk att sorgmyggen kommer tillbaka i samma krukor igen, eller hur länge håller dessa nemablom på att göra verkan?

Givetvis ska de som står på samma ställe få sig en skvätt de med.

Lisa
Gåsis
Inte bara de som står på samma ställe, blomflugor flyger glatt omkring i rummen. Behandla alla blommor du har. Jag vet inte precis hur länge det håller men väl den tid det tar från sådd till planta.

/Åsa
Elisabeth P
Jamen, hur länge verkar nemablom. Behandla en gång.
Jovisst. Men kan sorgmyggen komma tillbaka efter typ veckor/månader?

Lisa
Lady Hamilton
NEMAblom larverna FÖRÖKAR sig när det finns "mat" laugh.gif Så de ÖKAR i antal och kommer att finnas kvar i jorden tills det fryser. Dvs. de följer med ut vid utplantering men sedan rymmer de nog ut i rabatten laugh.gif
Elisabeth P
Det va ju skönt.
Då kan man vara lugn om man har behandlat allt en gång då smile.gif .

Även om resten av familjen tycker det är äckligt att jag har larver inomhus och det frivilligt tongue.gif .

När de dessutom såg att jag har en dos kvar i kylen då trodde jag måttet var rågat.

Lisa
Lady Hamilton
Lugn de vänjer sig till slut...........
Elisabeth P
CITAT (Hamilton @ 07-02-2007, 20:18)
Lugn de vänjer sig till slut...........

Ja, det är dom tvugna till för jagär fast så långt ner i fröträsket det bara går laugh.gif wub.gif

Lisa
kerstin z5-6
ash ! Jag glömde säga att du ska kalla dem de goda microberna ..inte larver inför familj o icke införsatta -"Acidofilus har du väl hört talas om -detta är samma fast för växter ""-ska du säja smile.gif
Elisabeth P
Aj sjutton, vilken miss laugh.gif laugh.gif laugh.gif

Tänkte inte på det tongue.gif

Lisa
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon