Siv i Bollnäs
Förra våren köpte jag på mässan Nordiska trädgårdar i Älvsjö två pyttesmå plantsticklingar av en alldeles ljuvlig växt jag aldrig sett förut : Kohleria 'Strawberry Fields´. Dom har nu blivit fyra stycken som står i varsin större kruka under extralysrör då dom började blomma sent i höstas. Dom växer och verkar må bra och blommar otroligt vackert med knallröda orkideliknande blommor med små vita fläckar inuti... Men! Vad är detta, som växer ut här o där vid blomfästena: som smala korvar som är lite knottriga eller fårade på tvärs, och gråbruna eller gröngråa i färgen. Korvarna är inte mer än 4-5 mm tjocka och 3-6 cm långa och hänger lite neråt.
VAD ÄR DET???

Tacksam för svar!
Siv sad.gif
lolo
Det låter som rhisomer, dvs underjordiska knölar som ska ned i jord för att bilda nya växter.
Siv i Bollnäs
Tack lolo för upplysningen! Jag funderade lite åt det hållet jag med, men eftersom jag aldrig sett en sån förut, så var jag osäker! Kan man stoppa ner dom i egna små krukor nu och i så fall i vilken sorts jord??? Ska dom vattnas på nåt speciellt sätt, tro?

Många hälsningar Siv smile.gif
maja zon 5
rolleyes.gif Hej Siv !
Har också en Kohleria vid namn "Mother´s lipstick", Kohlerian är även lätt att sticklingsföröka. Vi kanske kan byta sticklingar vid tillfälle.
Marianne i Bollnäs
Siv i Bollnäs
Hej igen Marianne! Då bollar jag frågan direkt till dig om hur man bär sig åt för att få de förmodade rhizomerna att bli plantor! Se mitt tidigare inlägg! Du har väl förmodligen gjort det förut!
Vi ses!
Siv smile.gif
aldo
Rhizomer liknar små kottar och växer fram i jorden .

De andra du nämner heter ngt annat men de kan oxå läggas i jorden men inte djupt .
Så har jag gjort med Achimenes /Femöringar .

Strö vermiculite över så fukten behålles .Sätt ner lilla krukan i en plastpåse och vänta smile.gif

Fyller på med :
Trådformiga rhizomliknande skott från bladvecken bildas ofta hos i 1a hand gloxinia-arter.
De rotar sig och bildar nya plantor vid kontakt med fuktig jord
maja zon 5
smile.gif Hej igen !
Jag gör som sign. Aldo beskriver och det brukar gå bra.
Hälsar Marianne
buzz
Jag har precis planterat mina första narrhuvor. Jag köpte de i höstas och rhisomer har legat i en liten plastpåse och väntat några månader.
Jag la dem en och en i krukor och bara lite jord över. Vattna lite försiktigt. Nu har det redan börjat komma små blad.
Passa på och byt till dig andra sorter om du har rhisomer över! :-)
http://www.gesneriasterna.se/swe/advice/kohleria.php
Siv i Bollnäs
Tack för alla svar! En följdfråga har jag: Törs man nypa av de små korvarna redan nu, där dom växer ut, och lägga dom i krukorna dvs behöver dom inte lossna av sig själv s a s?
Siv ohmy.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon