Margith
Det jag tycker är så fantastiskt med Odla är att vi alla har olika yrkeskunskaper, som vi gärna delar med oss av ,OCH det som binder oss samman är att vi har ett intresse för odling i största allmänhet.
Idag har jag varit till tandläkaren och det är det absolut värsta jag vet. Att gå till tandläkaren innebär en sjukdag för mig sad.gif Ja, jag vet att jag är en larvpotta mad.gif
Tandläkaren konstarerar att jag har en tand som är í det närmaste död, men till slut kommer det lite blod (och en hel del var) så nå´ liv fanns det ju i tanden wacko.gif
Hon fixar tanden så gott hon kan, med en provisorisk lagning, allt för att inte tanden ska göra ont.
MEN: det smakar F-N från tanden sad.gif sad.gif
Jag vet att hon sa att hon satte nåt på den, nåt bakteriedödande gissar jag, och jag trodde att smaken från det här skulle gå över inom en timme eller två sad.gif Icke mad.gif Bedövningen släppte vid 2-tiden och det smakar fortfarande f-n.
Vad är det som smakar så illa?? Och varför??
Kan jag göra nåt för att få bort smaken?? Isf vad??
Tanden gör inte ont längre, men det är ju klen tröst wink.gif
Gubben min föreslog att jag skulle ta en rejäl whiskey och gå och lägga mig. Men ska jag vara alldeles ärlig tycker jag att whiskey smaka så illa att det var det samma tongue.gif

Finns det nån tandläkare här som kan hjälpa mig?? unsure.gif
Piccante
CITAT (Margith @ 06-02-2007, 20:02)
Det jag tycker är så fantastiskt med Odla är att vi alla har olika yrkeskunskaper, som vi gärna delar med oss av ,OCH det som binder oss samman är att vi har ett intresse för odling i största allmänhet.
Idag har jag varit till tandläkaren och det är det absolut värsta jag vet. Att gå till tandläkaren innebär en sjukdag för mig  :( Ja, jag vet att jag är en larvpotta  :angry:
Tandläkaren konstarerar att jag har en tand som är í det närmaste död, men till slut kommer det lite blod (och en hel del var) så nå´ liv fanns det ju i tanden   wacko.gif
Hon fixar tanden så gott hon kan, med en provisorisk lagning, allt för att inte tanden ska göra ont.
MEN: det smakar F-N från tanden   sad.gif  :(
Jag vet att hon sa att hon satte nåt på den, nåt bakteriedödande gissar jag, och jag trodde att smaken från det här skulle gå över inom en timme eller två  :( Icke  :angry: Bedövningen släppte vid 2-tiden och det smakar fortfarande f-n.
Vad är det som smakar så illa??  Och varför??
Kan jag göra nåt för att få bort smaken?? Isf vad??
Tanden gör inte ont längre, men det är ju klen tröst  ;)
Gubben min föreslog att jag skulle ta en rejäl whiskey och gå och lägga mig. Men ska jag vara alldeles ärlig tycker jag att whiskey smaka så illa att det var det samma  :P

Finns det nån tandläkare här som kan hjälpa mig??  :unsure:

Låter precis som när jag fick rotfylla min tand härom året sad.gif . Jag fick gå med en provisorisk lagning medan det där "nervgiftet" eller vad det är avdödar infektionen och tandens nerver. Tandläkaren satte igen den uppborrade tanden med någon form av gummimassa eller vad man ska kalla det, gummi/ plast eller något som värmdes så det blev formbart och trycktes dit. Det luktade oxå f*n när det värmdes men jag minns inte att lagningen smakade lika illa unsure.gif Sen kan man få smak av var i munnen oxå. Jag hade så stor infektion att det trängde ut var i en fistelgång i tandköttet, vilket gav varsmak i munnen,

Jag hade tagit whiskey´n om jag vore du tongue.gif men jag fick inte ta det när jag väntade på rotfyllning för jag åt penicilin samtidigt.
Klura
Jag går på förberedande behandling inför en rotfyllning nu.
Var senast idag och röntga och satt dit lite mer av det där hemska "gipsaktiga" va det nu är...
Men smaken försvann inom 5 min denna gång.
Nästa vecka ska jag nog rotfylla smile.gif
Gurkan
CITAT (Leocarpus @ 06-02-2007, 20:12)
Jag hade tagit whiskey´n om jag vore du  :P  men jag fick inte ta det när jag väntade på rotfyllning för jag åt penicilin samtidigt.

Varför fick du inte ta nån whiskey ??

Det finns nån myt om att alkohol och penicillin inte skall blandas men såhär skriver Apoteket på sin hemsida :

CITAT
Just när det gäller penicillin så påverkar alkoholen inte medicinens effekt på infektionen, men det är alltid klokast att låta bli att fresta på kroppen med alkohol när man är sjuk.

Men vem har inte tatt sig en lite tuting när man varit förkyld eller annat ... penicillinet struntar iaf. i vilket.

Hela texten finns här.

Margith !! Hoppas din tand blir bra snart och att den läskiga smaken försvinner ...
Maggan H
Julafton fick jag världens tandvärk och fick till jourtandläkaren på annandan. Han la också en sk provosorisk läkefyllning, men tanden var inte död. Jag hade denna antiseptiska smak i munnen i en vecka tror jag, men det avtog ju lite varje dag, men urk , det är äckligt! Jag har lagt över 3000 på denna tand och ff är den inte 'redig', har tom varit på sjukhus för alla tänderna i den raden på hö sida har domnat av. Det slutar antagligen med antingen rotfyllning el utdragning. sad.gif
faith
På tal om tänder (vill inte starta en ny tråd), har någon här provat Listerine? Jag köpte en flaska på Apoteket för några dagar sedan. Den är så stark! blink.gif Jag kan inte ha det i munnen mer än max 10 sekunder, sedan känns det som tungan är bedövad och det gör nästan ont. På flaskan står det att man ska skölja i 30 sekunder. Vad tycker ni andra som har erfarenhet av Listerine? Kan det verkligen vara helt ofarligt att använda? unsure.gif
Castea
Jag tycker det var starkt första dagarna. Sen vande munnen sig.
Gillar Listerine - munnen känns så fräsch!
faith
Det låter ju lovande, Castea. smile.gif
kerstin z5-6
Hej Margit jag har inte sett detta förr ...
Det du har i tanden är -längst ner-
kalciumhydroxid -för att ta död på ev bakterier och annat som man inte mekaniskt , med fil tex kan få bort från tandroten -Kalciumhydroxiden är extremt basisk -inte giftig -men "mumifierar allt längst ner i hålan
Inget överlever i en så basisk miljö
det smakar inget ...

Det som smakar illa (stark nejlika ) fast värre är "euginol " cement -är ett bandage
som ska hålla allt på plats , ca 1-vecka -
smaken avtar .. men är urk .. du ska inte tugga tuggummmi , munskölj vatten kan hjälpa
Om bitar lossnar -tag kontakt igen

är inte tandläkare men bor med en smile.gif
Har full förståelse för ditt obehag -själv har jag valt att ha en egen så man kan kicka bort bordet och prylarna när man känner för det blink.gif
herkules
CITAT (kerstin z5-6 @ 08-02-2007, 12:00)
/.../
Har full förståelse för ditt obehag -själv har jag valt att ha en egen så man kan kicka bort bordet och prylarna när man känner för det  :blink:

jag brukar krama sköterskans hand så hårt så hon får sitta en kvart och massera den sen när vi är klara.. rolleyes.gif
kristerh
CITAT (faith @ 08-02-2007, 06:58)
har någon här provat Listerine? Jag köpte en flaska på Apoteket för några dagar sedan. Den är så stark! blink.gif Jag kan inte ha det i munnen mer än max 10 sekunder, sedan känns det som tungan är bedövad och det gör nästan ont. På flaskan står det att man ska skölja i 30 sekunder. Vad tycker ni andra som har erfarenhet av Listerine? Kan det verkligen vara helt ofarligt att använda? unsure.gif

Du ska nog inte svälja det, som du skriver är det väldigt starkt, men man vänjer sig, ev kan du spä ut med lite vatten i början unsure.gif
faith
CITAT (kristerh @ 08-02-2007, 12:12)
Du ska nog inte svälja det, som du skriver är det väldigt starkt, men man vänjer sig, ev kan du spä ut med lite vatten i början unsure.gif

Nej, sväljer det gör jag inte. laugh.gif Men att spä ut det var ett bra tips, det ska jag testa. Då kanske jag kan vänja mig så sakteliga. smile.gif
Margith
Tack för era svar och ert engagemang, ni är söta!
Nu har det gått 1 vecka och smaken är väl i det närmaste borta iaf.
Tyvärr är det ju bara en provisorisk lagning och av era svar förstår jag att, när tanden ska åtgärdas permanent, så kletar de på det här äcklet igen sad.gif
Huva, jag ryser när jag tänker på det.

Tyvärr har det ju lossnat några bitar från den, men det kan väl inte vara hela världen? Det är ju bara provisoriskt lagat...

I DN idag läste jag en artikel om munvatten. Om Listerine skriver de så här:
"Listerine innehåller exempelvis menthol och tre andra eteriska oljor. Dessutom en hel del sprit; en alkoholhalt på uppåt tjugo procent kan svida i munhålan, särskilt om du är lite muntorr"
kerstin z5-6
Om det inte lossnar för stora bitar är det ok -det är ju ett "bandage "
De kommer inte att använda det igen när du ska slutföra fyllningen -enbart det andra , som dödar bakterier och det smakar inget efteråt smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon