Full version: Syren
Ann-Christine
Är det någon som har stammat upp en syren? Om, i så fall hur? wacko.gif
Cilla
Om man vill ha stammar på vanlig bondsyrén kan man ta bort rotskott och lågväxande grenar, men oftast blir det inte trädformer av det man spar. Snarare blir de lite klena buskar med blad och blom högt upp. Stammarna hinner inte grova till sig i takt med de andra grenarna.

Ädelsyrén däremot, dvs annan syrén ympad på ett underlag, går bra att stamma upp om de börjar få lågväxande grenar.
Wargen
I min trädgård fanns en riktigt risig, vildvuxen syrenberså, med bl. a. en uppstammad ädelsyren. De andra buskarna hade blivit riktigt grova stammar på. Jag toppklippte dessa som ett vilt experiment. Visste inte om de skulle skjuta skott. Men det har lyckats riktigt bra och det är "riktiga" trädkronor på gång. Kommer nog att se ut som (smal)stammiga träd så småningom. Så om det är en tillräckligt gammal och kraftig buske kan det lyckas. smile.gif Men ta bort rotskotten om du inte vill att de ska bli som en lägre häck mellan stammarna, förstås...
Tommy
... och ädelsyrén finns att köpa i handeln?
Louise i Göteborg
CITAT (Tommy @ 10-06-2003, 09:17)
... och ädelsyrén finns att köpa i handeln?

Jo, det är oftast sådana som säljs som buskar (i kruka) eller stammade/ympade träd. Bondsyrener säljs, vad jag har sett, mest som barrotade häckplantor - och bör undvikas om man inte har jättestor tomt och inte vill odla nåt' annat.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon