Elisabeth P
07-02-2007, 08:30
Blev lite rörigt i tanken

.
När jag planterar om mina små sticklingar av bl. a. fuchsia ska jag då ha valig blomjord?
Är det vanig blomjord som gäller även när jag planterar om pellisar, änglar, fuchsior och stamros som ska vakna?
Om jag börjar driva igång dessa nu under lysrör i svalt utrymme, måste jag plantera om samtidigt, eller kan jag vänta med omplanteringen några veckor och ändå driva på med ljus?
Såjord används väl bara vid just nysådd, eller?
Lisa
kerstin z5-6
07-02-2007, 09:04
änglar och stamrosen -brukar jag ha pås kogödsel till
Elisabeth P
07-02-2007, 09:23
Hästgödsel har jag en påse, går det lika bra?
Måste jag byta jord samtidigt som jag driver på med ljus, eller kan jag vänta?
Sticklingarna vill väl ha blomjord och inte såjord?
Lisa
kerstin z5-6
07-02-2007, 09:29
du kan vänta ett tag med jordbytet -de ska gärna vakna först -och än är det ett tag till vår
Är Ängeln liten ?
Mina stora -hinner ju blomma inne -och et är tur -för de är svåra att avhärda bra .... så de första v ute i juni ser de anskrämliga ut .. bladen trasar sönder
sen blir de snygga igen
Elisabeth P
07-02-2007, 09:36
Jah har klippt ner den till ca 0,5 meter.
den blommade jättemycket i sommras och lever gör den än i alla fall. Den är definitivt grön nertill. Topparna, där V:et är(ca 10cm) börjar torka och se lite grådassigt ut. Är det risk att den börjar vissna tro, eller kan den klara sig?
Lisa
kerstin z5-6
07-02-2007, 09:56
Vattna , + ljus så den får komma igen lite
Elisabeth P
07-02-2007, 10:03
Tack, då börjar jag så

.
Är det någon som kan hjälpa mig med mina andra små funderingar ochså, så är jag tacksam.
Sticklingarna vill väl ha blomjord och inte såjord?
Är det vanig blomjord som gäller även när jag planterar om pellisar och fuchsior som ska vakna?
Lisa
Lena i Torslanda
07-02-2007, 10:05
Fuchsia vill ha så porös jord som möjligt så blanda i rejält med småleca Packa inte jorden utan skaka bara den på plats. Rotsystemet vill inte ha det tätt. Krukorna ska inte vara för stora för då får du dålig tillväxt utan plantera om flera gånger allt eftersom de växer.
Elisabeth P
07-02-2007, 10:33
CITAT (Lena i Torslanda @ 07-02-2007, 10:05)
Fuchsia vill ha så porös jord som möjligt så blanda i rejält med småleca Packa inte jorden utan skaka bara den på plats. Rotsystemet vill inte ha det tätt. Krukorna ska inte vara för stora för då får du dålig tillväxt utan plantera om flera gånger allt eftersom de växer.
Men det är ändå vanlig blomjord som jag ska använda( som jag blandar upp), eller?
Lisa
Åsa, mälardalen zon 2
07-02-2007, 10:41
Man kan köpa krukväxtjord som är färdiguppblandad med lecakulor, den brukar jag använda till fuchsiorna.
Elisabeth P
07-02-2007, 10:46
Okej, då ska jag titta efter det med när jag ändå ska köpa såjord.
Är det något speciellt märke som rekomenderas. Hasselfors till detta med kanske.
Lisa
Åsa, mälardalen zon 2
07-02-2007, 10:50
Hasselfors brukar ha bra krukväxtjord med små lecakulor (växtmästarens krukväxtjord med små lecakulor är samma som hasselfors de ligger bara i olika säckar så den går lika bra att använda)
Elisabeth P
07-02-2007, 10:57
Okej, tack så mycket. Då ska här införskaffas lite jord.
Sticklingarna sätter du i samma typ av jord eller?
Lisa
Åsa, mälardalen zon 2
07-02-2007, 12:44
Om det är små välrotade sticklingar i småkrukor du har så kan du sätta dem i samma jord, flyta inte över i för stor kruka på en gång fuchsia ska man sakta vänja vid större kruka så ta bara en kruka som är något större än den den sitter i nu.
Elisabeth P
07-02-2007, 13:47
Tja, de sitter ju inte i några krukor direkt. de är planterade i sådana där "jordknyten" som sväller upp. Med endast en liten näthinna runt om. Men jag sätter dem i så liten kruka jag har då.
Lisa
CITAT (Lena i Torslanda @ 07-02-2007, 10:05)
Jag var ute och sökte leca men hittar bara ganska stora - ca 15 mm
När du säger små - är det mindre än 15 mm ?
kerstin z5-6
07-02-2007, 14:05
Ja småleca .. de är mindre
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.