malin72
jo nu har jag nya fröer på väg wub.gif wub.gif

det är alunroten wub.gif
perenn stockros
rosenkrage
kokardblomster
polar blågull
praktvädd

hur ska dom sås unsure.gif varmt ,kallt och NÄR unsure.gif wub.gif
kerstin z5-6
De är alla perenner som gror varmt - du kan börja nu eller i mars med dem i mån av plats smile.gif
Lämna stockros , krokardblomster till sist -de brukar inte vilja blomma samma år och tar plats när de blir lite större ...
Jonas70
Stockros har jag sått på sommaren för att sedan plantera ut på sensommaren, och sedan blommar den året efter.
malin72
tack tack då gör jag så.....jag ska hitta plats tror nog att vi får gå till grannen och äta snart wub.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif

men stockrosen och konkarden väntar jag med...så jag har lite att pyssla med i sommar med laugh.gif laugh.gif rolleyes.gif som att jag inte har det ändå på tomten (längtar till sommaren) wub.gif wub.gif
malin72
uppdatering tongue.gif tongue.gif

ingen praktvädd smile.gif

men 2 sorters salvia smile.gif smile.gif
Salvia "blue Monday"
Honungssalvia "west-friesland"
och perenn solros
rolleyes.gif
hur och var och när wub.gif wub.gif wub.gif
Elisabeth P
Jag sådde krokardblomster förra året och fick den till att blomma samma sommar smile.gif .

Kanske hade jag tur eller så var det ren skicklighet tongue.gif

Lisa
malin72
CITAT (Lisa:) @ 10-02-2007, 21:41)
skicklighet tongue.gif

Lisa

så klart tongue.gif tongue.gif tongue.gif vi har ju våra läromästare här wub.gif wub.gif rolleyes.gif
men det ska bli kul och se om vi klarar våra bergvallmon wub.gif wub.gif
Elisabeth P
Tackar, tackar, men utan våra läromästare vet jag inte hur det hade gått. laugh.gif

Tittade precis i min första bergvallmolåda (den som fick sorgmygg och tog död på min förstfödda, men som nu är behandlad med nemablom) laugh.gif
Och vet ni vad laugh.gif wub.gif YES!!!! wub.gif laugh.gif En ny liten tittade upp wub.gif

Nu ska jag vårda den ömt och så får den börja sova i kylen igen.

Lisa
Irene_L
Mina kokardblomster blommade också redan första sommaren. Jag tror att jag förodlade dom redan i feb. Är inte helt säker ev i början på mars.
smile.gif
mvh
Irene

Vad spännande med era bergsvallmo!!! Jag har tyvärr inga såna frön. Är det någon som har frön över? sleep.gif
Elisabeth P
Tyvärr inte sad.gif .
Igår gjorde jag ett nytt försök med de sista bergvallmo fröerna och idag ploppa en upp i den gamla lådan laugh.gif . Precis som om den ville säga "nä nu jädar - glöm inte mig" tongue.gif

Får jag den till att ta sig så kanske jag har frö ett annat år. Men perenner blommar ju oftast inte första året.

Krokardblomster sådde jag 11/2 i fjol. Dag tre gror 2, dag 4 gror 7 av 9 sådda. smile.gif och blommade som sagt redan samma sommar

Lisa
Irene_L
Det gör inget!!!
Jag har ju en del annat som ska sås biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif Är man i så-träsket så är man.
smile.gif
mvh
Irene
kerstin z5-6
Jag ska titta djupt i sålådan smile.gif Irene smile.gif
återkommer i morron om bergvallmo
malin72
CITAT (malin72 @ 10-02-2007, 21:25)
uppdatering tongue.gif tongue.gif

ingen praktvädd smile.gif

men 2 sorters salvia smile.gif smile.gif
Salvia "blue Monday"
Honungssalvia "west-friesland"
och perenn solros
rolleyes.gif
hur och var och när wub.gif wub.gif wub.gif

laugh.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif
kul det här men vad hände med den riktiga frågan då unsure.gif unsure.gif wub.gif
Elisabeth P
Jag har inte sått exakt de du har men kanske de är i samma familj och ska behandlas lika?

Det här har jag och till dem har jag följande råd:

Höstvädd: Gror oftast varmt, men kan ta tid på sig. Ut efter 4 v om inget hänt.
Salvia Clary, Blue denim: gror varmt
Perenn stosckros, Hollyhock, Chaters white: gror varmt, mörkt och kan ev behöva filas

Hoppas det kan ge någon hjälp, men jag är ju minst lika mycket nybörjare som dig smile.gif .

Förlåt att jag lånade din tråd lite men jag blev så exalterad av min lilla bergvallmo smile.gif wub.gif

Lisa
Irene_L
CITAT (kerstin z5-6 @ 10-02-2007, 23:41)
Jag ska titta djupt i sålådan smile.gif Irene smile.gif
återkommer i morron om bergvallmo

Åhhhh vad du är snäll!! smile.gif
Jag hoppas att du hittar lite frön till mig sleep.gif

Förlåt Malin att jag lånade din tråd sleep.gif . Har inte sått något av det du undrar över.
smile.gif
mvh
Irene
malin72
inte gör det något att ni lånar tråden det brukar ju jag med göra smile.gif

mest vill jag väl veta när som ska sås smile.gif
Elisabeth P
När de ska sås har jag tyvärr inte riktigt koll på, men eftersom jag snart ska åka bort så tänkte jag vänta tills jag är hemma igen.
Jag lär nog så det mesta under de två första veckorna i mars.
Rätt eller inte, men jag hoppas på att det funkar smile.gif

Hoppas du får bättre svar av någon annan och lycka till/Lisa
malin72
tack för svar....förstår inte riktigt mig själv laugh.gif laugh.gif laugh.gif jag satt igår och räknade på hur många plantor som kanske kommer att bli av allt och att jag inte har ju inte plats ohmy.gif ohmy.gif (måste fixa det)

men ändå så sitter jag och tittar i almenackan och ser efter vad jag kan börja med nu laugh.gif laugh.gif vill ju tongue.gif tongue.gif

men jag förstår ändå inte vad jag ska göra med mina 49 penseér rolleyes.gif
Elisabeth P
CITAT (malin72 @ 11-02-2007, 11:46)

Åh det lär bli många fina grupperingar wub.gif . Båda till dig själv, men även en perfekt present när man ska gå bort biggrin.gif

Lisa
malin72
CITAT (Lisa:) @ 11-02-2007, 11:49)
CITAT (malin72 @ 11-02-2007, 11:46)

Åh det lär bli många fina grupperingar wub.gif . Båda till dig själv, men även en perfekt present när man ska gå bort biggrin.gif

Lisa

ja men allt annat då laugh.gif laugh.gif laugh.gif

men jag har tänkt så här.....här på området när man kommer upp mot oss har vi en gemensam stor rabbatt där det sattes en massa fina blommor förrut men dom drog in på det mad.gif

så lilla jag tänkte att där kan ju jag fixa till i vår-sommar,dom blev glade för det förrut och nu när vi ska köpa omrrådet så tänkte jag höra om jag kunde få det ansvaret....
om dom vågar ge det till mig laugh.gif laugh.gif rolleyes.gif
kerstin z5-6
Salvia "blue Monday"
Honungssalvia "west-friesland

Varmgroende smile.gif

När Sås? i mån av plats ... ju mindre plats desto längre får du vänta -penseer kan ju avhärdas tidigt ute säkert i slutet april -början maj hos dej , kanske ännu tidigare

Om det finns vetenskapligt namn på såpåsarna -är jag tacksam för det -jag är urdålig på svenska namn sad.gif blink.gif laugh.gif
Elisabeth P
Vilken kul idé laugh.gif
Det kan dom säkert inte annat än tacka och ta emot laugh.gif

Lisa
malin72
CITAT (kerstin z5-6 @ 11-02-2007, 11:59)
Salvia "blue Monday"
Honungssalvia "west-friesland

Varmgroende smile.gif

När Sås? i mån av plats ... ju mindre plats desto längre får du vänta -penseer kan ju avhärdas tidigt ute säkert i slutet april -början maj hos dej , kanske ännu tidigare

Om det finns vetenskapligt namn på såpåsarna -är jag tacksam för det -jag är urdålig på svenska namn sad.gif blink.gif laugh.gif

nja det är ju påsar härifrån så inget latin...men det kan jag väl söka upp smile.gif

ja jag satt och tänkte på penseérna det är ju det första som köps hit och dom klarar ju några minus så snabbt åker dom ut i vår tongue.gif

men tack för svar jag tror att det är en perenn salvia och en anuell eller unsure.gif
kerstin z5-6
Salvia nemorosa superba 'West friesland' är perenn

Salvia viridis 'Blue Monday' är ettårig
malin72
CITAT (kerstin z5-6 @ 11-02-2007, 12:13)
Salvia nemorosa superba 'West friesland' är perenn

Salvia viridis 'Blue Monday' är ettårig

tack det var så jag fattat det wub.gif

men har du redan hittat latin namnen ohmy.gif ohmy.gif ohmy.gif
kerstin z5-6
tongue.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon