Full version: Aska
Sess
Jag har några påsar med fin aska från våran vedspis här hemma. Till vad kan jag använda detta i trädgården?
KURT
Se tidigare trådar
Hmpf
Pioner tycker om aska har jag hört, ska själv pröva detta till våren så får vi se !

Någon som kan bekräfta/dementera ?
frebe893
Vi använder aska till att strö ut i sorkens gångar och öppningar. Det verkar fungera bra, så sorken väljer att gräva sig åt ngt annat håll istället.
Cilla
Vedaska är bra till alla slags växter, men det gäller att inte hälla alltför färsk aska direkt på dem. Jag brukar strö askan i de öppna trädgårdskomposterna (vissa är bara högar med löv och trädgårdsrens). När mullen blivit till där har askans frätande upphört och an kan mylla ned det direkt i odlingarna.

Vi värmer ganska mycket med ved och det blir mycket aska. En tid i början försökte jag finströ aska direkt på jorden mellan växterna. Inte bra, många växter dukade under direkt det året och i grset uppstod halvkala fläckar.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon