ewa zon 3
Planerar att omskola lite perenner imorgon och nu undrar jag om det alltid är bäst att omskola en i varje kruka
eller om det finns perenner som man skulle kunna skola om några stycken i varje kruka och vinna något på det?
Jag menar inte flera i samma kruka som en nödlösning pga platsbrist utan att man skulle få en buskigare planta att plantera ut till hösten?

Funderar bla på
Eupatorium - Flockel

/Ewa
kerstin z5-6
laugh.gif Nej inte den -två meter hög o massor av stänglar inom nåt år ..behöver sin space ..

Jo , det finns några
Gräs , tre o tre säger <Helen som sår mkt sådant -jag gör likadant
men just nu är det den enda jag kan komma på -däremot kan man ju plantera ut tre flockel i triangel i rabatten , för att få en maffeplanta .. men det där vet du ju redan smile.gif
ewa zon 3
Ok, då blir det en och en i morgon smile.gif
Jag har ju mest köpt perenner förr om åren och ibland funderat om det varit en eller flera plantor i krukorna man köper?
Men då vet jag en och en nu och "kompisplantering" sen biggrin.gif

/Ewa
kerstin z5-6
Ok .. har man dem ett tag i krukor -brukar de bli bra storlek på det mesta -fast det är så yttepyttigt i början ....di blå bladen ...

en o en ...

en planta , nyss utplanterad

så här såg mina första sådder ut i källare -allt ! sått minst 2 månader för tidigt ...

påstår nån att detta är min bild från typ februari 2000 ? 19 99 ? kommer jag i vanligt ordning
att förneka all kännedom
blink.gif
Gåsis
Mertensia, varför hade ingen sagt till mig hur stora dom blir wacko.gif laugh.gif I min rabatt jämte en zigadenus sådd samma år tongue.gif Den kan man gott sätta många i samma kruka. Ziggen alltså.

/Åsa
kerstin z5-6
sorry .. jag glömde nog det smile.gif tongue.gif
ewa zon 3
De blå bladen det är Mertensia maritima eller hur?
För den har jag sått i år och då vet jag att den kommer behöva svängrum rolleyes.gif
Kul att få se hur du hade det i början av frösådderiet Kerstin. Ser härligt galet ut wink.gif
Kanske enda chansen att få se det nu innan du raderar alla bilder och börjar blåneka laugh.gif

/Ewa
Anki V
Det här är väl som att svära i kyrkan och jag duckar för ruttna tomater gamla skor och annat som kastas i vredesmod……..MEN jag skolade ut allt jag hade i fjol med två i samma kruka och det gick alldeles utmärkt. Till och med bergvallmon som jag var så rädd om fick en krukkompis. Allt skolades ut i 9 x 9 krukor. laugh.gif laugh.gif

Årets bergvallmobabys i förgrunden som alla bildade "sidorosetter" och årets Mertensia lite längre bak i "stenkistan"

Det som skulle blomma år ett blommade och i slutet av sommaren var det jag satt ut stort och kraftigt. smile.gif JAG tänker göra samma sak i år vilket är en förutsättning för att jag ska få äta i mitt kök och slippa sköta hygienen på en offentlig badanläggning. blink.gif
Jag har ett gäng hostor nu som står och trivs och samsas två och två i varje kruka. Skulle jag misstänka att det blir lite trångt (det borde jag se på hur plantan utvecklas wink.gif ) skolar jag om till ”singelkrukor”. laugh.gif

Jag säger inte att det är rätt.....men så gör jag ( välsignad av en gammal trädgårdsmästare)

/Anki
ewa zon 3
Ok, Anki verkar fungera väldigt bra för dig smile.gif
Men hur gör du när du planterar ut i rabatterna delar du lite på dina krukkompisar och sätter dom en och en eller får de stå kvar som i krukan?

/Ewa
Anki V
Jag har inte så lång erfarenhet av det här med "hemmsådda" perenner men det jag satte ut i fjol delade jag på. Det var inga problem smile.gif ! Jag menar ......att jag inte upplevde att jag behövde bruka våld på plantornas rotsystem. wink.gif

Det fungerar säkert inte så bra på perenner som blir jättestora redan det första året .

I år har jag i "övermod" laugh.gif köpt en del frön som kostar flera 100-lappar/påse och de är jag lite mer tveksam om jag vågar sätta två och två unsure.gif

/Anki
kerstin z5-6
Det enda jag kan tänka mig funkar extremdåligt med denna metod (som varken jag eller Anki officiellt ägnar oss åt-hummelihum .. )-är plantor med pålrot
Lewisia , Baptisia , stäppkål osv ..
De gillar inte den behandlingen blink.gif laugh.gif
ewa zon 3
CITAT (Anki V @ 07-02-2007, 22:48)
Jag har inte så lång erfarenhet av det här med "hemmsådda" perenner men det jag satte ut i fjol delade jag på. Det var inga problem smile.gif ! Jag menar ......att jag inte upplevde att jag behövde bruka våld på plantornas rotsystem.  ;)

Lång erfarenhet eller inte spelar väl ingen roll wink.gif
Fungerar det bra så fungerar det bra. Jag kommer definitivt prova det på de mindre och långsammväxande perennerna.
Och trots allt mummlande i skägget Kerstin så hörde jag nog att du också provat på det här med krukkompisar tongue.gif laugh.gif

/Ewa
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon