Jag köpte Rosenkvittenäpplen på Willys, de ser ut som jättestora rosenkvitten och har ett tjockt lite gulgrönt skal. De är tunga och hårda. De smakar faktiskt lite kvitten och innan de mognat är de läbbigt syrliga. Någon som vet vad detta är?
Mvh
Fenja
Rosenkvitten ska inte ätas råa dom är alldeles för hårda och du kommer inte att ha så många tänder kvar om du försöker:-) Man kan koka kvittensylt av dom eller kompott eller varför inte göra kvittenlikör som blir klar lagom tillmidsommarafton

Jag har frösått en lite härdigare variant för ett år sedan som kommer att klara sig upp till zon 5 (troligtvis) men blir inte något träd där utan mera en buske. Rosenkvitten doftar underbar - låt gärna några ligga framme...
Tyvärr säljs inte rosenkvittenträd i Sverige i någon större utsträckning så jag fick importera frö. Impecta har någon sorts kvitten men jag ville ha min barndoms sort, stora som jätte-päron och med en härlig doft och arom

Så här ser den jag har kvar ut, jag har petat ur kärnorna för att spara och så förstås

. Jag hade fler som var större än den jag fotar nu, tändaren som jämförelse. Är det sådana du pratar om Merlin? Menar du att det blir träd? Måste man stamma upp dem eller växer de till sig på egen hand? Vet du hur lång tid det tar innan de bär frukt?
Jag har den vanliga buskkvitten, men de blir ju ungefär tomatstora. Jag har kvittenlikör på g

!
Mvh
Fenja
Javisst det är den sorten jag menar. På kontinenten finns ju hur många sorter rosenkvitten som helst, vissa lite mer runda, andra päronformade och lite olika arom. Planterar du fröna av köpesorten är den troligtvis inte härdig i Sverige utom i dom allra varmaste zonerna. Men försök för all del - det är ju kul att vara zonknäckare. Kanske kan du spaljera? Jag har ganska många plantor av min sort men dom är inte så höga ännu. Du kan få framåt våren när snön har smält och jag kan gräva upp dom. Räkna med att dom blir rätt så höga i Sverige med, säkert 2-3 meter beroende på zon.
JA TACK!! Jag vill väldigt gärna ha en planta!

Vi hörs av om det längre fram.
Mvh
Fenja
Påminn mig bara framåt vårkanten! Jag ska ju åka "hem" i sommar kanske får jag fram vad det är för sort. Just dom frön kommer från mammas granne som har haft trädet sedan urminnes tider. Den gamla damen gör massor av rosenkvittengele varje år - mumsfilibaba på rostad macka
Var de här frukterna så mjuka att det gick att äta dem råa som de är?
Balsgård har tydligen ett rosenkvittenprojekt, just inriktat på frukter. De odlas ju annars ofta bara för att trädet är vackert.
Åsa, mälardalen zon 2
08-02-2007, 11:23
Jag tycker INTE det ser ut som frukt från rosenkvitten (Chaenomeles) däremot ser det ut som kvitten (Cydonia oblonga) och de kan ofta ätas som de är. Kvitten brukar inte vara så härdig, härdiga sorter brukar bara vara härdiga till runt zon 1-(2).
Tack Åsa! Jag är nog beredd att hålla med dig, bilderna på Google stämmer väldigt bra med hur de jag köpte såg ut. Vad tror du om möjligheten att hålla den i kruka?
Kurt, de smakade så beskt att håret raknade när jag först testade! När de sedan legat inne i rumstemperatur och mognat i runt 2-3 veckor så går de utmärkt att äta som äpplen. De har en god, söt smak och är till och med saftiga.
Mvh
Fenja
Det är ju ett lövfällande asiatiskt träd, det går säkert att ha i kruka.
Grön gastronomi har också kvitten listad bla sina produkter.
När man letar efter recept på kvitten så hittar man ofta
kvittenbröd.
Jag ska i alla fall testa att så i kruka! Har lite fröer på tork.

Det är väl jag som är knasig, men jag tycker att de är goda råa...
Mvh
Fenja
Det som felaktigen säljs under nament rosenkvittenäpple på Willys är alltid kvitten (oblonga) Det är den jag menade och ingenting annat !

Som sagt är många härdiga endast i dom varmaste zonerna men inte den sorten som jag har
CITAT (Merlin @ 08-02-2007, 15:34)
Det som felaktigen säljs under nament rosenkvittenäpple på Willys är alltid kvitten (oblonga) Det är den jag menade och ingenting annat !

Som sagt är många härdiga endast i dom varmaste zonerna men inte den sorten som jag har

Toppen! Så har jag äntligen fått ordning på det

, jag är inte så bra på frukter direkt. Det ska bli SÅÅÅÅÅÅ kul med din planta sen Merlin!
Mvh
Fenja
Litet kuriosa!
På portugisiska heter den här frukten Marmelo och man gör Marmelada av den! När vi använder uttrycket marmelad så betyder det ursprungligen gele gjord på kvitten. Förmodligen har det portugisiska ordet kommit till oss via engelskan.
Jan
Trees of Stanford har mycket bra information om de träd som finns där. De har också
kvitten , och man får reda på de historiska namnen.
Tack för en bra länk Kurt!
Mvh
Fenja
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.