CITAT (krullan @ 08-02-2007, 00:01)
Anledningen att jag frågar är att jag fick ett tips om att frökedjorna kör med rek.priser och att då nätbutikerna inte bryr sig om att sänka priserna, trots att de inte har utgifter för affärslokaler etc. Att det alltså är lite ojuste gentemot kunderna. Och att det av nån anledning inte blivit priskonkurrens på just fröer.
Bara för att det är nätbutiker så innebär ju inte det att de inte har utgifter för lokaler. Ta till exempel fröer.nu som i själva verket är en handelsträdgård.
Då min egen nätbutik för en liten mängd fröer i år så vet jag ju också vad vinsten per påse är och har man en prismarginal på 1-5 kronor så finns det inte så mycket prissänkningar som man kan göra. Detta gör ju att det också är svårt att konkurrera om priset på fröer.
Vi försöker liksom många andra antar jag att pressa våra priser till det yttersta. Där jag vet att man kan spara en hel del pengar som kund är väl däremot på portot. Vissa tar ju ut en relativt hög fraktkostnad som brukar vara enhetsbaserad, alltså hur mycket du än beställer så är frakten densamma. Det är ju här som de flesta nätbutikerna kan tjäna pengar utöver de pengarna som tjänas in vid försäljningen av varor.
Ta och väg ditt kuvert med fröer som du beställer hem nästa gång och så kollar du hos Posten hur mycket det kostar att skicka och sen jämför du det med den portokostnaden som fröfirman tog..