krullan
Hej alla glada fröälskare!
Vad anser ni om att köpa fröer via internet? Saker som hifi-prylar och sånt är ju billigare via nätet, men med fröer undrar jag om det inte är tvärtom. Vad tänker ni?
Sen undrar jag vad ni har för erfarenhet av Frö med posten, en internetbutik i Jonsered, som säger sig vara billigare än de andra.
Tacksam för svar!
Krullan smile.gif
kerstin z5-6
Jodå , vi köper överallt -inte bara från Sverige -utan klotet runt ..
Frö med posten är ok
krullan
Hej och tack för snabbt svar!
Jo, alltså jag köper själv via nätet. Men när jag ser de vanligaste märkena inser jag att det är billigare att handla dem på typ Blomsterlandet, än via nätet. Så är det inte om jag ska köpa ny tv, tex, då handlar jag på nätet i stället, trots att det kanske finns samma modell här i stan där jag bor.
Krullan
Eva 33c
Det där beror ju lite på vad för sorts fröer man är ute efter.
Vill man ha lite morötter och sallad och liknande så är det säkert billigare att köpa frö på Ica eller liknande än att beställa via internet. Då tillkommer ju heller inga fraktavgifter och sådant.
Men om man sedan börjar vilja ha ett större urval av sorter då handlar det oftast inte om priset utan om utbudet. Det finns såååå mycket mer att välja på när man kan köpa frön från hela världen sittande vid sin dator. Speciellt när det gäller perenner men även av grönsaker och blommor.

Så för mig är det inte priset som gör att jag väljer postorder utan helt enkelt att det jag vill ha inte finnsa att köpa på annat sätt. Och jag brukar jämföra priserna även då. Jag har ingen erfarenhet av just "frö med posten" men det kanske någon annan har.
kerstin z5-6
Jamen nu talar vi ettåringar eller ? De är det ingen större mening att köpa över nätet -däremot saknas ofta ett brett perennsortiment i handeln , lite riddarsporrar o tvååringar , torra begvallmofrö från Thomson o M .. brukar vara alles ....
krullan
Hej igen,
sån trevlig aftondiskussion med er, och jag slipper från jobbet en stund...
Jag är också framförallt förtjust i att så perenner och köper därför, för utbudets skull, via nätet.
Anledningen att jag frågar är att jag fick ett tips om att frökedjorna kör med rek.priser och att då nätbutikerna inte bryr sig om att sänka priserna, trots att de inte har utgifter för affärslokaler etc. Att det alltså är lite ojuste gentemot kunderna. Och att det av nån anledning inte blivit priskonkurrens på just fröer.
kerstin z5-6
Inte funderat så mkt över det -då utbudet av de arter jag vill så aldrig finns i handeln -tex gillar jag penstemoner -de rena arterna -och de hittar man inte på plantagen ..
Piccante
Även "vanliga" fröer typ morötter och lök kan vara billigare på nätet. Givetvis tillkommer porto och expeditionsavgift men om man ändå ska beställa något exklusivt så kan man slänga med lite vanliga fröer oxå. Jag hittade att Lilla Fiskaregatans trädgårdsbutik hade ett outlet sortiment med billiga frön. Jag köpte lite grönsakfrön där för mellan 5- 10 kr / påse.

Framför allt tycker jag att det är roligare att köpa på nätet för utbudet blir 100 gånger större än vad Granngården eller COOP eller någon annan kan erbjuda.

Vad jag tycker är negativt med frön man hittar i vanliga butiker är att mycket av grönsakerna verkar vara hybrider framtagna av just det företaget. Jag som gillar att odla grönsaker & kryddväxter vill kunna ta egna frön från tomater och chili. När det gäller hybrider så kan man inte ta för givet att avkomman blir som föräldrarna och det behöver inte bli något alls ibland för hybrider kan bli sterila sad.gif Jag vill gärna leta rätt på "rena" sorter och gärna pröva några gammaldags ibland.
Jonas70
Jag köper en hel del fröer över nätet, men inte är det för att det är billigare utan det handlar mer om att variationen man kan hitta, och sedan är det rätt roligt att sittaa och titta på alla sorter på deras hemsidor wub.gif
Åsa, mälardalen zon 2
När jag handlar är det mest grönsaksfröer, och jag vill ha de udda sorterna och de gamla icke hybrid sorterna, och de brukar ofta inte finnas här på våran trädgårdsbutik, de har mest bara de vanliga sorterna och ibland finns det inte så mycket att välja på inom ett växtslag, man kanske har 2 sorter att välja mellan.
Penstemon
Jag fick tipps av kerstin att gå in på gardens North och beställa frö. Jag gjorde det! Oj vad dom hade mycket perenner. ( Tack för tippset Kerstin )Jag tog och kopierade på ett Word papper vilka som var intresanta. När jag var klar hade jag ca 90 st fröpåsar. Jag tog ut 12 st och beställde. De har ju så många perenner som vi inte har i sverge. Och så är det roligt att ha det som ingen annan har.Sån är jag. Men vi är ju olika. Nu väntar jag bara på fröna. Nästa år ska jag beställa mer därifrån. biggrin.gif
Ramoth
Hur hittar jag "gardens North"?
Sökning gav inget resultat, men det låter spännande!
Åsa, mälardalen zon 2
http://www.gardensnorth.com/
Ramoth
CITAT (Åsa @ mälardalen zon 2,09-02-2007, 17:59)

Oj oj oj wub.gif wub.gif wub.gif
Penstemon
Ramoth!!
kom i håg att dom räknar annars på zonerna. jag bor i zon 7 och då räknas det som zon 3. Zon 5= zon 5 zon 1= zon 10 zon2 = zon 8
ohmy.gif Glömde skriva det
kerstin z5-6
Fast beställer du perenner -inte vedartat har ju zonerna i princip 0 betydelse
de flesta perenner blir snyggast i z 5-6. 7. Haha -nåt ska vi ha igen för de långa mörka vintrarna .. laugh.gif
Roligt att ni gillade sajten -har beställt därifrån i sju år

Suverän service och fuktförpackade färska frö som sänds ut efter skörd dvs skördas de i juni får du inte fröerna förrän då ...då sås de färska o gror mkt bättre .
Gäller ett fåtal sorter -ex Trolldruva

Här är en annan länk -till en bra sajt för de som gillar alpiner och Penstemoner smile.gif
som jag gör

ALPLAINS
AndreasBlomquist
CITAT (krullan @ 08-02-2007, 00:01)
Anledningen att jag frågar är att jag fick ett tips om att frökedjorna kör med rek.priser och att då nätbutikerna inte bryr sig om att sänka priserna, trots att de inte har utgifter för affärslokaler etc. Att det alltså är lite ojuste gentemot kunderna. Och att det av nån anledning inte blivit priskonkurrens på just fröer.

Bara för att det är nätbutiker så innebär ju inte det att de inte har utgifter för lokaler. Ta till exempel fröer.nu som i själva verket är en handelsträdgård.
Då min egen nätbutik för en liten mängd fröer i år så vet jag ju också vad vinsten per påse är och har man en prismarginal på 1-5 kronor så finns det inte så mycket prissänkningar som man kan göra. Detta gör ju att det också är svårt att konkurrera om priset på fröer.
Vi försöker liksom många andra antar jag att pressa våra priser till det yttersta. Där jag vet att man kan spara en hel del pengar som kund är väl däremot på portot. Vissa tar ju ut en relativt hög fraktkostnad som brukar vara enhetsbaserad, alltså hur mycket du än beställer så är frakten densamma. Det är ju här som de flesta nätbutikerna kan tjäna pengar utöver de pengarna som tjänas in vid försäljningen av varor.

Ta och väg ditt kuvert med fröer som du beställer hem nästa gång och så kollar du hos Posten hur mycket det kostar att skicka och sen jämför du det med den portokostnaden som fröfirman tog..
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon