Full version: Ansiktsmask
Fenja
Någon som har tips på sådana ni gör själv?
Mvh
Fenja
Merlin
Här kommer några billiga och hälsosamma förslag:

2 msk kesella- 2 tsk honung =vardagsmask närande

2 msk kesella-2 tsk honung- 1 äggula =lite mer lyxigt och ännu mer närande

1 äggvita (vispas lätt och penslas på ska torka på huden och sen tvättas bort) = gratis face-lifting
tongue.gif laugh.gif bra inför fester rekommenderas

mosad banan =närande och lugnande

4 msk havregryn + 4 msk grädde (låt grynen bli mjukas upp i gradden i en timme först) = mot torr fnasig hy

2 rivna morötter + 1 msk potatismjöl = uppfriskande och åtstrammande

100 g surkål (tysk recept så klart laugh.gif ) = motverkar fet hy, uppfriskande och närande, allmänt läkande

3 stora jordgubbar+2msk grädde = mot torr hy, närande och uppfriskande. Motverkar pigmentförändringar
Fenja
Du är en klippa Merlin, tack! Jag får en sådan där eländig vinterhy och jag har använt ½ del grankåda och 1 del olivolja som man penslar på, rengör fantastiskt bra, men det är kul med något nytt!
Mvh
Fenja
Merlin
Tackar *rodnar klädsamt rolleyes.gif Jag har ju tusentals recept efter min släkt smile.gif dom behandlade ju såväl hudåkommor och vanliga och numera (tack och lov) ovanliga sjukdomar och åkommor!
Monchichii
Honung, lite salt och havregryn, blanda ihop = peeling

gurkskivor på ögonen.

Krossade jordgubbar för att få en lite fresch hy.
Merlin
Glömde en till bra ansiktsmask

*mosade varma potatisar( läggs på linneduk först) = mot förfrysningar

*tepåsar svart te = mot slapp gammal hy (kinesiskt skönhetsmedel, läggs på så varma som möjligt)

*mitt hemliga supermedel rolleyes.gif Kompressen!!!
lägg en linneduk i en mycket varm teblanding bestående av kamomill, lindbomma och pepparmynta. Låt verka 3 minuter. Lägg sen på en linneduk som doppas i isvatten i 2 minuter. Upprepa detta 3-4 gånger! Du kommer att se 10 år yngre ut ....men bara i 12 timmar. Men för en kväll är du balens drottning laugh.gif laugh.gif laugh.gif Denna kompress används på egen risk. Det finns en viss risk att bli förföjd av karlar tongue.gif laugh.gif
Fenja
laugh.gif laugh.gif tongue.gif Kunde väl vara förnöjsamt för en gångs skull....
Mvh
Fenja
emmapemma
Jag har inget tips på ansiktsmask, men väl ett tips på en bra site med ett bra forum

http://shenet.se/

Där dyker det upp naturkosmetikaister, ungefär som oss odlaister då...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon