Karin Nordqvist
07-02-2007, 23:09
Hej.
Någon som vet vad denna blomma heter och om den är giftig!!
Mycket tacksam för svar// Karin
Det ser ut att kunna vara en Glasörtskaktus - Hatiora salicornioides.
Mvh
Fenja
Karin Nordqvist
08-02-2007, 00:01
Tackar så mycket Fenja, det verkar som om du har löst mitt problem// Karin
Välkommen hit skulle jag ju ha sagt också förresten, så: Välkommen hit, hoppas att du ska trivas!
Mvh
Fenja
Karin Nordqvist
08-02-2007, 00:10
Tackar så mycket, verkar vara ett trevligt forum.
Helen i Piteå Zon 5
08-02-2007, 07:10
Hej och Välkommen hit Karin!

/Helen
Aha! Den har jag kallat för pinnkaktus. Kanske bara ett annat namn?
Elisabeth P
08-02-2007, 09:16
Välkommen hit Karin
Måste bara fråga blommar din någon gång. Jag har en sådan, men min har aldrig blommat. Dock har jag hört att den kan blomma.
Lisa
Jag tror inte att det är en Hatiora av "bladen" att döma. Förgreningarna av bladen på en Hatiora ser annorlunda ut än din. Det är troligtvis en art av Rhipsalis, och den blommar ...... ibland flera gånger om året.
Du måste låta den ha en torkperiod för att den skall blomma, d v s inte vattna den.
Hälsn
tulle
Karin Nordqvist
08-02-2007, 11:11
Hej Lisa. Min har nog aldrig blommat skulle vara roligt om den gjorde det nån gång. Man ska tydligen låta den torka så att den blommar. Hur mycket då och när har den blommningsperiod?
Elisabeth P
08-02-2007, 11:20
CITAT (Karin Nordqvist @ 08-02-2007, 11:11)
Man ska tydligen låta den torka så att den blommar. Hur mycket då och när har den blommningsperiod?
Ja, det undrar jag ochså.
För vad det gäller mina krukväxter så kan jag tyvärr inte säga att jag skämmer bort dem och då borde den förhoppningsvis kunna blomma någongång.
Lisa
Åsa, mälardalen zon 2
08-02-2007, 16:08
Min blommar ett par gånger om året den har några små gula blommor just nu på den delen som är närmast glaset så ljus verkar den vilja ha för att blomma.
Här är lite äldre bilder.

Ljust och lite svalare placereing ett tag. Eller mot ett fönster funkar fint, vänd den så kommer det knopp på andra sidan med!

Ha gärna utomhus sommartid, gödselvattna varje vattning fram till oktober.
Mvh
Fenja
Elisabeth P
08-02-2007, 16:25
Tackar så mycket. Det ska bli kul att se om jag äntligen kan få den att blomma.
Lisa
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.