Halli
Hej!

Nu ska jag snart påbörja min frösådd! Det ska bli så spännande att se om jag äntligen ska kunna dra upp några små plantor av mina fröer. Jag har inget extraljus, så jag tänkte vänta till mars/april. Men nu undrar jag om några av mina fröer kräver kallstratifiering, för i så fall är det väl dags att ställa ut dem nu???

Kan ni ge mig tips om följande fröer? wub.gif

Porslinsanemon
Lunddocka (kräver kallstratifiering läste jag någonstans)
Rosa praktklocka
Stockros
Riddarsporre
Salvia
Tomat
Pumpa

Tacksam för all hjälp!
Linda
Helen i Piteå Zon 5
Du bör ställa ut Porslinsanemonen och Lunddockan nu, de andra sorterna är varmgroende rolleyes.gif
Halli
CITAT (Helen i Piteå Zon 5 @ 08-02-2007, 10:27)
Du bör ställa ut Porslinsanemonen och Lunddockan nu, de andra sorterna är varmgroende  :rolleyes:

Okej! Då ska jag göra det bums.

Vad gör jag med dem när de grott? Ska de komma in då, eller ska de skolas om utomhus?

unsure.gif

Eller så återkommer jag OM de gror.....laugh.gif

Linda
Helen i Piteå Zon 5
Jag tror att du måste låta dom vara ute resten av vintern för båda sorterna behöver en längre kylperiod. Då kommer dom förmodligen att gro ute under våren/sommaren, du får skola om då dom har vuxit tillräckligt och vinterförvara dom krukade ute första vintern för att nästa år plantera ut i rabatten. Men det är vad jag tror... allt beror ju på när det gror och hur mycket det kommer att hinna växa rolleyes.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon