Full version: lärt mig en läxa
malin72
jo jag har nu lärt mig en läxa och skulle vilja höra lite om vad ni andra gör

när jag sådde eucalyptos så spred jag ut frön och tänkte ju inte på att alla skulle ta sig... ohmy.gif ohmy.gif har nu omskolat till 5 st...

och nu då blink.gif finns kvar ca 30 småttingar och jag har så svårt att kasta sånt som lever sad.gif men om jag ska hålla på som jag gör nu så måste jag nog rensa en hel del unsure.gif unsure.gif unsure.gif

hur gör ni?????
emmapemma
Jag har trott att jag skulle vara tuff och slänga de som grott och blivit över, men jag är blödig - och får 4 plantor av vardera chilisort t.ex., ca 80 plantor... - för att inte tala om det andra...

Jag var faktiskt hårt mot kronärtskockorna, jag behöll bara 12...

Har du ingen mamma/väninna (eller för den delen pappa/vän) som vill ha de vackra eucalyptusarna? Eller har du tid att gräva ut en bukettplockningsrabatt som du kan ha de där 30 i?
malin72
hm vet inte sen blir det väl så att jag mitt nöt säkert sått massor av frön tex på allt som står ute nu så jag får väl samma problem om ett tag igen wink.gif

att man sen kan skicka sticklignar till varandra är ju en sak men...det är ju ett tag dit smile.gif rolleyes.gif
noora
Jag skolar om så många jag orkar, ibland i flera omgångar vartefter jag orkar och fler och fler i samma kruka vartefter jag inser att jag kommer att få utrymmesbrist om alla ska ha en kruka var. De som inte blir omskolade kommer efter ett tag se så ynkliga och små ut jämfört med dom som blev omskolade att det inte längre tar emot lika mycket att slänga dem smile.gif

Förra året gav jag dessutom bort en hel del icke omskolade plantor till mina föräldrar efter att jag hade skolat om så mycket jag hade plats för.
emmapemma
Ja, det är ju sjuttsiken att landet är så stort och kallt. Jag hade gärna tagit några eucalyptus (men nu har jag slängt iväg en beställning med bla det till frö på posten, så det var ju försent). Jag ska tänka på att de har hög grobarhet i alla fall smile.gif Jag har tänkt ut flera fina krukarrangemang med bl.a. eucalyptus, de som blir över ska få åka ner i en gigantisk blomplockarrabatt som jag ska gräva på vår styvmoderligt behandlade framsida. Vad jag än gör där blir det bara bättre, så därför kommer jag så hejvilt i alla möjliga färger och kombinationer biggrin.gif blink.gif blink.gif Orange rosa rött gult silver och till och med TAGETES ohmy.gif
Alba
När jag första gången sådde något blev det tagetes. Det kan man inte misslyckas med sa någon.
Jag sådde hela påsen och fick 60 plantor. Kunde ju inte kasta det som lever så det blev till att skola om 60 tagetes.
Numera sår jag bara det jag anser att jag kommer att rymma. Klarar inte av att kasta något.
catlady
Är det alltså eucalyptusträd du sått? Eller är det någon blomsort som heter eucalyptus? Jag är helt galen i exotiska träd och om det är sådant du sått så tar jag mer en gärna ett!! Pm:a mig i så fall! wub.gif wub.gif
kerstin z5-6
Jag sår alltid hela påsen , jag blir jättesur om jag beställt dyra frö och det kommer typ 8 st ..sad.gif
Det har faktiskt hänt att jag sått 25 frö och inte fått upp ett enda ...

Överskottet på sådder gör att min hobby kan vara såpass stor som den är
Jag säljer /byter mitt överskott på plantmarknader , vi har träffar under sommaren -folk som kommer hit brukar bli glada över en planta osv ..
Men då krävs ju lite utrymme att förvara dem förstås smile.gif

Jag vill gärna ha en eykalyptus smile.gif-jag har inga i år .. men jag vet inte hur kinkiga de är på flyget numer .. i bagaget fryser den väl sönder ....
noora
CITAT (kerstin z5-6 @ 08-02-2007, 16:35)
Men då krävs ju lite utrymme att förvara dem förstås smile.gif

Var förvarar du plantorna då? Ställer du dem ute på sommaren tills du har lyckats byta bort eller sälja dem?
malin72
någon som vill ha frön av dom så pm mig finns ju massor speciellt nu när jag ser hur bra dom gror wub.gif wub.gif wub.gif
Lady Hamilton
CITAT (kerstin z5-6 @ 08-02-2007, 16:35)
....Jag vill gärna ha en eykalyptus  :)-jag har inga i år .. men jag vet inte hur kinkiga de är på flyget numer .. i bagaget fryser den väl sönder ....

Så länge det inte handlar om vapen eller droger* (*blink.gif -kanske det är det i detta fall??) så tycker jag att det är okej att 'smuggla' med sig i handbagaget smile.gif
kerstin z5-6
smile.gif Jag har plantorna i mitt växthus till maj - plockar av min egen andel-efter morsdagsmässan vi har här brukar 10-20% finnas kvar -sen är det sommarträffar och sen är de slut smile.gif
Om några stackare är över i augusti bor de i pallkrage till nästa vår
malin72
men om jag nu hittar större plats och kan få många plantor av allt möjligt,mer än vad som får plats på min lilla tomt.....
kan man då om man är med i sta sälja plantor på deras dagar?????
vet att nynäs sällskap står en gång om året vi våran svandamm och har försäljning unsure.gif unsure.gif

hur gör ni som är med unsure.gif
Jonas70
Jag skolar bara om så många jag vill ha eller behöver (inkluderat de jag planerar att ge bort till folk). Resten kastar jag bort. Jag sår ju alltid fler frön än jag behöver plantor för att slippa så om igen ifall att jag får dålig grobarhet. Fördelen med att selektera bland de jag skolar om är att jag väljer ut de plantor som ser bäst ut.
kerstin z5-6
javisst , du kan vara med på STA s växtmarknader om du är medlem smile.gif

men varning -innan marknaden brukar säljarna byta plantor med varandra, ibland kommer man hem , med lika många som man åkte dit med laugh.gif
malin72
CITAT (kerstin z5-6 @ 09-02-2007, 09:51)
javisst , du kan vara med på STA s växtmarknader om du är medlem smile.gif

men varning -innan marknaden brukar säljarna byta plantor med varandra, ibland kommer man hem , med lika många som man åkte dit med laugh.gif

laugh.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif ja men då kanske man inte 30 av samma sort iallafall rolleyes.gif fast det är klart man ska ju få plats också,äsch det är så många som fyller år runt den tiden så det kanske ordnar sig tongue.gif tongue.gif tongue.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon