Full version: Akleja
Ung_trädgårdsfantast
Har just sått några frön Aklejor av sorten Nora Barlow.
Var det för tidigt och hur ska dom ha det för att dom ska gro så bra som möjligt?

Mvh unsure.gif
Alba
Jag har själv sått Akleja och haft en del funderingar. Aklejan är så vacker. Hoppas det lyckas för dig med sådden.

Här finns en länk
Ung_trädgårdsfantast
Okej!
Hör av dej då dina har kommit upp sen då! :)eller om dom inte gör de!
tongue.gif
Vilken sort har du sått?
Alba
Jag har sått
Aquilegia Flabellata var.pumila - Japansk akleja
Aquilegia Vulgaris Miss M I Huish
Aquilegia Lime Sorbet
Aquilegia Burgeriana Calimero - Japansk akleja
Aquilegia Vulgaris "Winky Double Red-White"

Jag har bara sått akleja i gång förut och aldrig denna metod att ställa ut dem under snö.
Ska bli spännande att se hur det går.
Ung_trädgårdsfantast
Jag har nog bara sått mina i en plast låda inne ovanför ett element.
Alexander-VG-zon3
jag har sått en del aklejor nu i höstas , och jag la frönan på den permamenta platsen där dom ska växa alltså så som det går till i naturen
kerstin z5-6
Ställ ut sådden 4v minst-de behöver kyla för att gro bra
Ung_trädgårdsfantast
Alltså ska jag sätta ut dom nu i lådorna?
Vi har -20 grader
Gåsis
Ja, dom ska ut nu och gärna nergrävda under snön.

/Åsa
Alba
CITAT (Ung_trädgårdsfantast @ 10-02-2007, 13:26)
Alltså ska jag sätta ut dom nu i lådorna?
Vi har -20 grader

Jag har satt mina i en brödback och en back som lock för att inte fåglar och katter skall röra om. Skottade över lite snö.
Vi har haft mellan -20 och - 25° - det gör inget.
Jag ska ha mina ute under snö ca 8 veckor.
På bilden har jag inte hunnit sätta någon back över.
Ung_trädgårdsfantast
Okej!
Tack så mycket för alla svar! biggrin.gif laugh.gif
Skicka gärna på nytt sen när era har kommit upp! biggrin.gif
Monarda
CITAT (kerstin z5-6 @ 10-02-2007, 13:06)

Ska sådden vara vattnad när man ställer ut den?
Alba
Ja den ska vara vattnad eller duschad fuktig. Därefter ska den stå inne 1 dygn innan du ställer ut den.
Monarda
Jag har inte lyckats så vidare bra med mina aklejor tidigare, men dom som försått sig själva i grusgången har växt desto bättre. Nu ska jag testa snömetoden.
I morgon sår jag: Aquilegia canadensis Scharlakansakleja, Aquilegia buergeriana Puprpurakleja 'Calimero' och Aquilegia atrata Svart akleja och hoppas på det bästa.
zaaritha
Jag brukar "slänga" ut aklejefröer i grusjorden på norrsidan o på ostsidan
brukar blomma så fint! Att de se´n korsar sej--bra! Blir så vackra varianter!
Monarda
Ja, aklejor är verkligen spännande på det viset. När dom 'hoppar över skaklarna' kan vad som helst hända! laugh.gif
Monarda
CITAT (kerstin z5-6 @ 10-02-2007, 13:06)

Upptäcker nu att det är bara på påsen med Aquilegia canadensis som det står att fröna ska kylas före sådd. Inget sådant finns angivet på Aquilegia buergeriana eller Aquilegia atrata. Är det bara ett förbiseende eller ska dom inte ha någon kylperiod? wink.gif
Alba
Att det skulle vara olika hade jag ingen aning om så jag kollad hos AOT och fann denna text.

Allt om Trädgård
Monarda
Tack ska du ha Alba. Nu åker dom ut allihop, det tycks ju inte vara till skada i alla fall.
Ung_trädgårdsfantast
Mina hann nog stå inne redan en vecka.. unsure.gif sad.gif
Hoppas att de inte gör någå!
Ung_trädgårdsfantast
Nu är dom ute!
Dom har stått där i en vecka nu så bara 3 till. unsure.gif unsure.gif tongue.gif
Mina små frön... sad.gif wub.gif
catlady
Satte mina vita och blå japanska aklejor i krukor på balkongen för en vecka sedan. Eftersom ingen alls kom upp förra året när sådderna stod inomhus så ser jag mycket framemot att se om det blir något i år! wub.gif
kerstin z5-6
De flesta gror snällt efter en kylperiod , lika bra att så o ställa ut direkt
De tar dock ingen skada av en v inne -(om de inte börjat gro och kommit opp nån enstaka grodd .. den lär ju gå hädan ute )
sudden
hmmm fungerar det att ställa fröna i kylen bara??? eller man kanske kan stoppa in i dem i frysen???

eftersom jag bor i lägenhet och det är rätt varmt här nu och min balkong är i väldigt skyddat läge så tänkte jag att dessa alternativ kanske vore bättre för mig.....?

är det förresten fler frön som vill ha kylperiod?

jag ska nog börja granska mina fröpåsar nu rolleyes.gif tongue.gif
Eva 33c
CITAT (sudden @ 18-02-2007, 18:24)
hmmm fungerar det att ställa fröna i kylen bara??? eller man kanske kan stoppa in i dem i frysen???

Aldrig frysen !
"Kyla" i de här sammanhangen handlar om +4 till - 4 ungefär. Gärna varierande temperaturer. Så din balkong kan säkert fungera bra.
Och ja, det finns rätt många fröer som behöver en kall-period för att vakna.
Om det inte står på fröpåsen finns det info på nätet. Bla annat denna:
Allt om trädgårds lista om frösådd
Det finns fler också, eller så frågar du folket på forumet. smile.gif
Ung_trädgårdsfantast
Jag ska också så i morgon Miss M I Huish men jag funderar om jag ska sätta ut dom (-10 grader) eller i kylskåpet. unsure.gif blink.gif tongue.gif rolleyes.gif
kerstin z5-6
Miss M I Huish? Que ? Akleja eler vad ?
Alba
Jag har sått Akleja M I Huish och jag har den ute under snö.
Ung_trädgårdsfantast
jaa
Alba
Jag läste nu på fröpåsen och det står att den gror bäst med stora skillnader i temp. och man föreslår kyl/sval på natten och rumstemp. på dagen.
Ung_trädgårdsfantast
jo!jag har Lord nelsons frö!men jag tror att dom på dagen får vara inne o på natten endera i förrådet eller i kylskåpet
kerstin z5-6
Nej , så och ställ ut -det är klart enklast ute är det växlande temp vilket är bra
Låt dem stå ute minst 4 v gäller alla Akleja sorter utan undantag -de gror jämnare o bättre av att stå ute oavsett vad som står på påsen tongue.gif
Ung_trädgårdsfantast
Okej!Tack!! laugh.gif biggrin.gif
De är nog enklast de!För ena dagen kan det vara -1 sen +3 och sen -20
Monarda
CITAT (Eva 33c @ 18-02-2007, 18:45)
CITAT (sudden @ 18-02-2007, 18:24)

Aldrig frysen !
"Kyla" i de här sammanhangen handlar om +4 till - 4 ungefär. Gärna varierande temperaturer. Så din balkong kan säkert fungera bra.
Och ja, det finns rätt många fröer som behöver en kall-period för att vakna.
Om det inte står på fröpåsen finns det info på nätet. Bla annat denna:
Allt om trädgårds lista om frösådd
Det finns fler också, eller så frågar du folket på forumet. smile.gif

Aldrig frysen! ohmy.gif Mina står ute nu och det är 20 grader kallt, alltså frysboxtemperatur. Jag blir aldrig klok på det här med stratifiering!
wink.gif
Eva 33c
CITAT
Aldrig frysen!  Mina står ute nu och det är 20 grader kallt, alltså frysboxtemperatur. Jag blir aldrig klok på det här med stratifiering!

Det gör mina med! Men det är lite skillnad, ute är det ju inte -20 gr konstant dygnet runt i flera veckor, utan temperaturerna växlar, speciellt nu på våren. Och det är det som gynnar väckningen av fröerna. Står de dessutom under snön så är där sällan -20 heller. Att ta fröer från rumstemperatur och ställa i frysen innebär också en väldigt snabb sänkning av temperaturen som kan vara till skada. Ute tar det oftast lite längre tid. smile.gif
Ställer du frön i frysen 6 veckor för att sedan ta ut dem i värmen har de ju aldrig upplevt några växlingar alls, bara den korta tid det tog att frysa ner dem och tina dem. Och eftersom det är just i de intervallet +-5 som det börjar "hända något" i fröet så är frysen ingen bra plats i längden.
Jag vet inte om jag lyckades förklara det här nå vidare.
kerstin z5-6
Under snö , vid marken utan snö , nära husväggar och på övriga sk "skyddade platser -där ju kallstratifieringsfrö ska placeras -är det snarare +4 -till +- 4 grader än -20 oavsett vad termometern två meter upp på sidan av huset visar

Vissa fröer vill gärna ha ännu kallare mot -7-8 nån natt .. enstaka ..

Det är idealisk temp -och den växlar
I frysen är det konstant -18 -
Där sker ingenting .. dvs det brytande av frövilan som får fröet att gro -genom dessa växlande temperaturer sker aldrig i en frys .

Därför ska man ställa dem ute smile.gif

om ni tar ihop min o Evas beskrivningar hajjar ni säkert vad det handlar om laugh.gif laugh.gif
Ung_trädgårdsfantast
De är kanske om man växlar dag och natt som dom måste vara i kylskåpet men annors har jag dom ute!
Sådde mina i dag!! laugh.gif biggrin.gif laugh.gif biggrin.gif wub.gif
Ung_trädgårdsfantast
[font="Comic Sans MS"][/font][size="2"][/size][color="#800080"][/color]Så nu när jag ska ta in dom så är det nu bara att sätta dom i ett fönster under ett element eller ska dom ännu ha det lite svalt typ 15-18 grader eller kan dom vara i rumstemp? confused.gif flirting.gif
kerstin z5-6
Dom kan vara i rumstemp men fönsterljus är ett minimum .. kan du inte rigga upp åtminstonnde en lågenergilampa över dem ?
Ung_trädgårdsfantast
Jaa kan alltid försöka! tummenupp.gif thumbsup.gif thanks.gif
Ung_trädgårdsfantast
Mina har inte kommit upp än.. confused.gif thumbdown.gif
Gjort något fel..
Alba
Jag har haft mina ute under snö i 8 v.
Precis lagom när jag skulle ta in dem hade det börjat töa.

Tog in mina den 15 mars och nu står de i badrummet på golvvärme i plastlådor med lock.
Duschar över dem med vattenflaska 3 ggr/dag och vädrar lite.

Nu blir det spännande att se vad som händer. Jag vet inte hur fort de gror.

kerstin z5-6
Eftersom dina såddes för exakt 4 v sedan borde de fortfarande vara ute enligt mina beräkningar angel_not.gif

recept på otålighetspiller behöver du smile.gif som alla coolgleam.gif andra
Anki V
Det kan ta tid.

Mina 5 olika sorter sådde jag 10/12 och satte ut. Jag tog in dem 20/1. Den japanska grodde på bara några dagar, sedan var det en Tower Dark Blue som grodde efter tre veckor.

En Lime sorbet grodde den 1:a i förra veckan och i dag hade två till grott. I två andra sådder syns inget ännu men jag tycker mig se att skalet på några frön spruckit upp lite.

Jag ger inte upp dom! I fjol så var det en Akleja sådd som inte ville så på försommaren slag jag ur sådden i rabatten och rörde om lite och det var minst 4 st som grodde under sommaren.

/Anki
kerstin z5-6
Mitt förra svar var alltså till " Ung trädgårdsfantast ..smile.gif Jag undrar en sak till -Vilken fröfirma har rådet kylskåp nattetid (ogrodda frö) på sina fröpåsar blink.gif

Ja groningen på akleja kan dra ut på tiden 2-8v inget ovanligt
Ung_trädgårdsfantast
Mina var ute i 4 veckor och sen tog ja in dom för det blev så milt..

Det var Lord Nelsons frön
kerstin z5-6
det är ju när det blir milt som de börjar känna växlingarna o vill gro .. minst 5v ute .. men nu får du väl kolla ett par v inne om de kommer ...
Ung_trädgårdsfantast
Ok får väll vänta lite då... thumbdown.gif -cry-.gif flirting.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon