Halli
Jag såg i ett inlägg att någon skrivit om en bukettplockningsrabatt... Är det en rabatt där man sätter ner lite allt möjligt, eller vad är det egentligen?

Jag som har massor av frön jag vill så kommer förmodligen att få panik när det kommer till omskolningen - kan jag kanske använda mig av en sådan rabatt då? Jag har många rabatter som behöver grävas om.... rolleyes.gif

Berätta mer!
Bodenblomman
Jag vill gärna ha en rabatt där jag kan plocka in buketter och ställa på köksbordet utan att det förstör utseendet på mina rabatter så jag placerar den lite avsides så jag kan plocka hur mycket jag vill.

Så gör jag!

/ Susanne
ZaraP
Jag brukar ha lite vid sidan av i mitt köksland där jag har lite av
varje i blomväg, för färgmässigt vill jag kanske inte ha det vid mina andra rabatter i trädgården.
Så funkar det hos mig! smile.gif
Mvh ZaraP
Fenja
Alla blommande växter är ju inte lämpliga att ta in som bukett, en del har kort hållbarhet, kronblad som faller av och så vidare.
I en "bukettplockningsrabatt" odlar du sådana som är bra som snittblommor helt enkelt. Det finns flera ettåringar som är bra till snitt: Luktärtor, ringblommor, klint, sommarslöja, lövkoja, aster för att nämna några.
Mvh
Fenja
emmapemma
Det var jag som pratade om bukettplockningsrabatt. Den har sin grund i att mina döttrar förtjust brukar ta mina blommor till buketter, och då bestämde jag med dem att göra en rabatt där de fick plocka vad de ville (och hur mycket de ville).

Iår förfinar jag konceptet, och ska odla en himla massa ettåringar i en av rabatterna (den största) och perenner och rosor i en lite mindre rabatt. Eftersom jag inte vet riktigt vad jag tycker om de olika ettåringarna så kommer jag att blanda ganska mycket bland sorter, men dahlior tänkte jag ha i alla fall, solrosor (så väldigt tacksamma och vackra). När jag gör en rabatt för plockning kommer jag nog kunna klippa blommor i alla fall, när rosorna och pionerna blommar törs jag ju knappt röra den wub.gif

/Emma

Tillägg - jag är inte så noga med att alla blommor är bra till snitt eftersom barnen ändå tenderar att plocka 3 cm skaft och glömma vatten rolleyes.gif Däremot har jag även bra snittblommor för att glädja mig själv också
Lady Hamilton
Att göra en rabatt som barn/barnbarn kan få plocka blommor i är ett väldigt bra förslag. Jag har själv haft det så att det alltid funnits blommor som barnen får plocka fritt av. Te.x. Tulpaner, minitulpaner och narcisser sprider sig väldigt hos mig och då har jag pekat ut vilka sorter och var barnen får plocka. Jag har aldrig haft några problem med att de plockat "fel" blommor. Sedan har jag också alltid varje år låtit barnen ha varsin "plätt" där de har fått odla vad de har velat och sedan själva få bestämma om man får plocka deras blommor eller om blommorna skall få stå kvar. Numera är det endast sonen (13 år) som ff vill ha egna blommor smile.gif
Mia, zon 3
Jag odlar plockblommor bland grönsakerna. Och sonen har egna lejongap, eller "morr-blommor". Dottern älskar än så länge alla blommor lika mycket, men när hon får favoriter är det väl dags med ett land för dem var...

När jag får tummen ur och gräver min köksträdgård som den ska vara, så tänker jag sätta massor med lökväxter bara för att plocka av i de land där det står perenna grönsaker (sparris, rabarber, kronärtskocka etc.)
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon