Halli
Jag sg i ett inlgg att ngon skrivit om en bukettplockningsrabatt... r det en rabatt dr man stter ner lite allt mjligt, eller vad r det egentligen?

Jag som har massor av frn jag vill s kommer frmodligen att f panik nr det kommer till omskolningen - kan jag kanske anvnda mig av en sdan rabatt d? Jag har mnga rabatter som behver grvas om.... rolleyes.gif

Bertta mer!
Bodenblomman
Jag vill grna ha en rabatt dr jag kan plocka in buketter och stlla p kksbordet utan att det frstr utseendet p mina rabatter s jag placerar den lite avsides s jag kan plocka hur mycket jag vill.

S gr jag!

/ Susanne
ZaraP
Jag brukar ha lite vid sidan av i mitt kksland dr jag har lite av
varje i blomvg, fr frgmssigt vill jag kanske inte ha det vid mina andra rabatter i trdgrden.
S funkar det hos mig! smile.gif
Mvh ZaraP
Fenja
Alla blommande vxter r ju inte lmpliga att ta in som bukett, en del har kort hllbarhet, kronblad som faller av och s vidare.
I en "bukettplockningsrabatt" odlar du sdana som r bra som snittblommor helt enkelt. Det finns flera ettringar som r bra till snitt: Luktrtor, ringblommor, klint, sommarslja, lvkoja, aster fr att nmna ngra.
Mvh
Fenja
emmapemma
Det var jag som pratade om bukettplockningsrabatt. Den har sin grund i att mina dttrar frtjust brukar ta mina blommor till buketter, och d bestmde jag med dem att gra en rabatt dr de fick plocka vad de ville (och hur mycket de ville).

Ir frfinar jag konceptet, och ska odla en himla massa ettringar i en av rabatterna (den strsta) och perenner och rosor i en lite mindre rabatt. Eftersom jag inte vet riktigt vad jag tycker om de olika ettringarna s kommer jag att blanda ganska mycket bland sorter, men dahlior tnkte jag ha i alla fall, solrosor (s vldigt tacksamma och vackra). Nr jag gr en rabatt fr plockning kommer jag nog kunna klippa blommor i alla fall, nr rosorna och pionerna blommar trs jag ju knappt rra den wub.gif

/Emma

Tillgg - jag r inte s noga med att alla blommor r bra till snitt eftersom barnen nd tenderar att plocka 3 cm skaft och glmma vatten rolleyes.gif Dremot har jag ven bra snittblommor fr att gldja mig sjlv ocks
Lady Hamilton
Att gra en rabatt som barn/barnbarn kan f plocka blommor i r ett vldigt bra frslag. Jag har sjlv haft det s att det alltid funnits blommor som barnen fr plocka fritt av. Te.x. Tulpaner, minitulpaner och narcisser sprider sig vldigt hos mig och d har jag pekat ut vilka sorter och var barnen fr plocka. Jag har aldrig haft ngra problem med att de plockat "fel" blommor. Sedan har jag ocks alltid varje r ltit barnen ha varsin "pltt" dr de har ftt odla vad de har velat och sedan sjlva f bestmma om man fr plocka deras blommor eller om blommorna skall f st kvar. Numera r det endast sonen (13 r) som ff vill ha egna blommor smile.gif
Mia, zon 3
Jag odlar plockblommor bland grnsakerna. Och sonen har egna lejongap, eller "morr-blommor". Dottern lskar n s lnge alla blommor lika mycket, men nr hon fr favoriter r det vl dags med ett land fr dem var...

Nr jag fr tummen ur och grver min kkstrdgrd som den ska vara, s tnker jag stta massor med lkvxter bara fr att plocka av i de land dr det str perenna grnsaker (sparris, rabarber, kronrtskocka etc.)
Detta r en "enklare" version av forumet. Fr att se forumet med formatering och bilder kan du klicka hr.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon