Full version: Lavendel
Dilara
Lätt att så som frö?

Anki V
Ja, det är lätt.

PM.a din adress så skickar jag några frön till dig tillsammans med en beskrivning om hur jag gjorde.

/Anki
Kajsa i Arvika
De är så mysiga de små lavendelplantorna! Det luktar ju jättemycket från stunden de kikar upp ur jorden... kan aldrig låta bli dem, måste stryka och sniffa så fort jag går förbi lavendel"pottorna"!!! wub.gif wub.gif
kerstin z5-6
jättelätt kyl gärna 3v
AnitaO
Har också sått lavendelfrön i år.
Dom kom upp utan kyla, så det gick väldigt lätt smile.gif
abbbe
jag har tänkt att så dom så snart som möjligt.
Men vad ska man använda för jord?
och hur lång tid innan de kikar upp ur jorden? när ska man så dom?
och hur fungerar det där me kylning??? wink.gif
kerstin z5-6
Men vad ska man använda för jord?
såjord
och hur lång tid innan de kikar upp ur jorden?
I bästa fall bara ett par dygn
när ska man så dom?
Det beror på hur du kan ta hand om dem , har du bara fönsterljus är det lite tidigt att så än -men du kan i så fall så och ställa sådderna ute
och hur fungerar det där me kylning???
Man sår -i fuktad såjord i kruka , stäler krukan ute efter 24 timmar och låter den stå där i ur o skur i 4-5v -, kommer våren då -eller senare så gror de -när det blir varmt

Har du lysrör eller liknande kan du så inne nu - de gror rätt bra utan kyla med
abbbe
Tack för svar kerstin..
men det där me såjord.. vad ska jag använda för jord efteråt vid omplantering?
De har vä inte stora näringskrav på jorden har jag för mej, eller?

Skulle det passa med endast fönsterljus om jag vill så dom 1:a mars, eller borde jag använda lysrör då istället?
Ungefär när(Vikken månad) skulle de blomma om jag sår dom i början av mars?? NÄSTA ÅR ELLER..?
kerstin z5-6
När växter är SMå -vill de ha det gott -sen kan du plantera den relativt torrt och magert

Sår du i mars kan de få enstaka blommor redan i år i augusti, de klarar nog fönsterljus .. blir lite sneda -men du får avhärda dem tidigare ute än vad jag kan , smile.gif Lycka till
abbbe
När ska man beskära dom?
VARJE eller VARANNAN vår?
ska jag beskära dom redan år 2008?
MB1965
Jag har lavendel. De sjävlsår sig som värsta ogräset i min lite lerhaltiga jord. Jag har väl gett bort 30-40 småplantor senaste året. Så när du väl har nåra lavendel komemr du att få nya litehär och var. Växer till och med i finkornigt grus.

Beskära, jag har valt att hantera dom som en buske ungefär, men jag beskär dom underifrån- tar bort de grenar som lägger sig. Och ta bort det som är fult, tex gamla blomställningar på våren smile.gif

Grannen jämnar sina med marken vart fjärde år, men de blommar senare och är påtagligt lägre. Och inte blommar dom mer heller.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon