|
ingrid fuxwall
08-02-2007, 21:51
Vill ha en chilifrukt som smakar chili - vilken ska jag då välja?
ingrid
Piccante
08-02-2007, 21:57
CITAT (ingrid fuxwall @ 08-02-2007, 21:51) Vill ha en chilifrukt som smakar chili - vilken ska jag då välja?
ingrid Beror väl på vad du menar med smaka chili ska den vara aromatisk och smakrik eller menar du stark som attan? En del chili är ju "bara" starka och har rätt slätstruken arom i övrigt. Men vill man ha het mat så satsa på någon Capsicum chinense Havannapeppar eller Habanero som de sorterna ofta kallas. Örtagårdens plantskola har väldigt poetiska beskrivningar av smaken på sina sorter som; smakar som ett nypon kryddat med ett vulkanutbrott... eller hur de nu brukar beskriva en av sina sorter. De kan säkert ge tips. Kolla på deras hemsida.
ingrid fuxwall
08-02-2007, 22:34
CITAT (Leocarpus @ 08-02-2007, 22:57) CITAT (ingrid fuxwall @ 08-02-2007, 21:51) Vill ha en chilifrukt som smakar chili - vilken ska jag då välja?
ingrid Beror väl på vad du menar med smaka chili ska den vara aromatisk och smakrik eller menar du stark som attan? En del chili är ju "bara" starka och har rätt slätstruken arom i övrigt. Men vill man ha het mat så satsa på någon Capsicum chinense Havannapeppar eller Habanero som de sorterna ofta kallas. Örtagårdens plantskola har väldigt poetiska beskrivningar av smaken på sina sorter som; smakar som ett nypon kryddat med ett vulkanutbrott... eller hur de nu brukar beskriva en av sina sorter. De kan säkert ge tips. Kolla på deras hemsida. Tack! Har inte tänkt mig något som är enbart starkt, snarare smakrik. ingrid
Piccante
08-02-2007, 22:39
Jamaican bell ska dofta rabarber har jag för mig att de säger. Det är iofs väldigt individuellt hur man uppfattar dofter och smak men den är "fruktig" i smaken och så ser frukterna väldigt lustiga ut. Nu har örtagården visst en gul variant av den. Kanske något att pröva?
Två sorter som jag gärna talar mig varm för är Aji Blanco Cristal och Czechoslovakian Black som jag köpte på Örtagården.De är båda tidiga och smakrika. Sådde i januari,drog upp dem under lysrör och hade dem ute över sommaren i 10l krukor med 50/50 kogödsel och jord med fin skörd i slutet av augusti + lite eftermognad ute och inne i september. Övervintrade och klara för andra ronden med ny jord och lyse sedan två dagar - spännande..... Skynda,skynda....
emmapemma
09-02-2007, 08:13
Jag tycker att habanero har en fantastisk fruktig smak, men den är jättestark. Det finns en habanero som inte är stark, habanero dulce (örtagården), men lite av tjusningen kanske försvinner då? Habanero är (hittills) min smakfavorit - men passa dig för frön och fröfästena på denna!
Gå till affären och köp en habanero och testa, ibland finns det andra färska chilis också, framförallt spansk peppar (vet inte vad den egentligen heter, men den brukar också vara ganska fruktig i smaken) och jalapenos. Jalapenos kan ha en rätt intetsägande smak när man köper den i affären, som grön paprika (den säljs oftast grön och omogen), och jag har faktiskt inte lyckats få upp någon jalapeno än så jag vet inte vad en hemmaodlad jalapeno smakar.
/Emma
Jonas70
09-02-2007, 08:28
Jag har fyra plantor av Jalapeno under mina lysrör just nu, så jag kan berätta för dig hur de smakar senare i år.
emmapemma
09-02-2007, 08:40
Var de svåra att få upp Jonas? Jag har sått 20 sorter ungefär, varav 2 inte har tittat upp. Den ena sorten fick jag av en chilensk kollega, han köpte frön till mig när han var i Chile på jobb, så jag vet inte riktigt vad de är för några, och den andra sorten är Jalapenos.
Jalapenon är köpt hos Örtagården för några år sedan, men när jag märkte att inget kom petade jag ner ytterligare frön från en köpe-jalapeno, och de har inte heller kommit upp. Så nu undrar jag ifall Jalapenon är särkilt svår att lyckas med? Vill minnas att jag har haft problem med den förut.
Åsa, mälardalen zon 2
09-02-2007, 08:43
Chilifrön kan ta tid på sig att gro många sorter kan gro inom någon veckas tid men det är inte ovanligt att en del sorter inte gror förren efter 3-4 veckor. Undervärme kan skynda på groningen i en jord som håller runt +20-25C brukar groning av chilifröer gå snabbare.
noch einmal Preussen
09-02-2007, 09:16
Sen kan man alltid odla poblano och passilla. torkade är de oslagbara smakväg. tror att örtagården har dem.
Örtagårdens Early Jalapeño har en mycket fin paprika-arom. Om man skördar dem medan de är gröna doftar de som koncentrerad grön paprika. Jag har inte haft några problem alls med att få upp den från frö, den brukar vara bland de första som gror tycker jag. Bolivian Red (finns också på örtagården) har en helt annan spännande arom. Jag tror att samma gäller andra sorter av samma art (baccatum). Doften är ofta lite blommig. Men det är inget som slår den fruktiga chinense-aromen ändå  Habanero Dulce skulle jag tyvärr inte rekommendera, för jag har inte fått den att ge speciellt stor skörd. Dessutom skulle jag inte direkt kalla frukterna milda... De kanske inte är lika starka som vanlig habanero, men inte är de som paprika heller.
emmapemma
09-02-2007, 10:56
Är inte dulce milda? F*siken då, för jag har sagt till mina tjejer att de ska få chili som inte är starka... Fast jag köpte tre eller fyra sorter till som inte skulle bli starka, plus fem paprikor, så något kanske de kan äta. Var Habanero dulcen god då? Och jag kan tycka att habaneron inte är extremt stark om man bara använder det som är färgat. Särskilt om man hettar upp den så tenderar styrkan att försvinna för mig. Kan tipsa om ett specialgödselmedel för chili coh paprika, som wexthuset har börjat sälja (kanhända att det hjälper upp produktionen på t.ex. dulcen). Jag har tyvärr inte provat det själv, men tänkte göra det under denna säsongen. Jag vet inte om man ska tro på dessa specialgödsel, men det borde ju inte skada i alla fall. Eller så gör man statistik på det, och gödslar hälften med special, och hälften med biobact eller kogödsel eller nåt, och ser utfallet.  Fast då är man bra miljöskadad Min jalapeno är nog inte early - det kan vara det. Jag tror jag sår en ny omgång av de sorter som inte kommit upp. Undrar om man ska ta och förblöta fröna, vad tror ni? /Emma
CITAT (emmapemma @ 09-02-2007, 10:56) Är inte dulce milda? F*siken då, för jag har sagt till mina tjejer att de ska få chili som inte är starka... Fast jag köpte tre eller fyra sorter till som inte skulle bli starka, plus fem paprikor, så något kanske de kan äta. Var Habanero dulcen god då? Och jag kan tycka att habaneron inte är extremt stark om man bara använder det som är färgat. Särskilt om man hettar upp den så tenderar styrkan att försvinna för mig. Kan tipsa om ett specialgödselmedel för chili coh paprika, som wexthuset har börjat sälja (kanhända att det hjälper upp produktionen på t.ex. dulcen). Jag har tyvärr inte provat det själv, men tänkte göra det under denna säsongen. Jag vet inte om man ska tro på dessa specialgödsel, men det borde ju inte skada i alla fall. Eller så gör man statistik på det, och gödslar hälften med special, och hälften med biobact eller kogödsel eller nåt, och ser utfallet.  Fast då är man bra miljöskadad Min jalapeno är nog inte early - det kan vara det. Jag tror jag sår en ny omgång av de sorter som inte kommit upp. Undrar om man ska ta och förblöta fröna, vad tror ni? /Emma Habanero dulcen hade samma arom som vanlig habanero. Frukterna blev inte lika stora, och dom blev lite ljusare i färgen (orange) än vanlig orange habanero. Det är möjligt att dom blir mildare om dom får mer gödsel. Ljus, värme, gödsel osv verkar göra ganska mycket skillnad för frukternas kvalitet. Jag har hört att chili kan gro fortare om man lägger fröerna i blöt ett tag, så det kan nog fungera. Jag har aldrig provat det själv, jag låter helt enkelt sådderna stå varmt (rumstemperatur eller t.o.m. lite över) och så småningom gror de
emmapemma
09-02-2007, 14:27
Ja, jag har ju provat med att få dem att gro varmt (de står på en hylla uppvärmd av lysröret under), och det verkar ju inte ha funkat. Jag kör med den andra metoden då (blötläggning). Det kan ju också vara de fröna jag fick, att de var dåliga, eller att de helt enkelt blivit för gamla (de andra jag sådde som jag köpte samtidigt var också lite senare än de jag köpte iår).
Jag ska försöka få igång en automatisk bevattning i växthuset, just för att få frukterna lite lagom heta. Jag kan tänka mig att smaken blir mer koncentrerad av mindre bevattning (och smaklösa av för mycket).
Sedan för att återgå till ursprungsfrågan - vilken chili smakar chili... chili smakar så olika beroende på sort, mognad eller om de är färska, torkade eller t.o.m. rökta! Det finns ju en rökt chili som heter chipotle, som är den rökta jalapenon (om jag minns rätt), men med en smak som skiljer sig ganska kraftigt från den färska,
Jonas70
09-02-2007, 15:30
CITAT (emmapemma @ 09-02-2007, 08:40) Var de svåra att få upp Jonas? Jag har sått 20 sorter ungefär, varav 2 inte har tittat upp. Den ena sorten fick jag av en chilensk kollega, han köpte frön till mig när han var i Chile på jobb, så jag vet inte riktigt vad de är för några, och den andra sorten är Jalapenos.
Jalapenon är köpt hos Örtagården för några år sedan, men när jag märkte att inget kom petade jag ner ytterligare frön från en köpe-jalapeno, och de har inte heller kommit upp. Så nu undrar jag ifall Jalapenon är särkilt svår att lyckas med? Vill minnas att jag har haft problem med den förut. Jag sådde 5 olika sorters chili (Jalapeno ver en av dem) för ca en månad sedan, och de kom upp med bara någon dagfs skillnad och grobarheten låg mellen 67-100% för de olika sorterna. Jag har för mig att Jalapeno kom upp 6 av 8 frön.
noch einmal Preussen
10-02-2007, 23:46
testa någon numex variant, tex big jim eller annaheim.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|