Hujedamig
Har hört att man kan förbättra jorden med hjälp av grus om man som vi har lerjord som blir ganska hård?

Om man nu kan det vilken sorts grus skall man ha och ungefär hur mycket kan vara lagom, skall odla i pallkragar och dom kommer jag att anväda en del av den befintliga jorden som jag då kan mixa med grus i övrigt kommer jag att blanda med kompost jord samt ko på påse

Mvh
Magnus
Åsa, mälardalen zon 2
Har tvärr inget mått för pallkrage men på leråker brukar man ofta säga ca 30cm lager med grus som sedan plöjs ner så det brukar vara ganska stora mängder grus.

Vill man göra det enkelt för sig så kör man lite á la lasagna metoden (varva påskojord/kompost med annat organiskt material) då slipper man gräva och köpa grus. Daggmaskarna gör grävandet åt dig. Samt du kan köpa påskojord för hela slanten om du vill, du får nog många säckar för samma summa som gruset kostar och det går att odla i ren påskojord den är inte speciellt stark, även då slipper du gräva.
Hujedamig
Var på en plantskola och läste på ett paket ogödslad torv att denna kunde hjälpa till om man hade hård lerljord skall prova, var inte så dyrt heller 59 kr för 200 liter
Gurkan
Allt du orkar gräva ner hjälper. Ju grövre material desto längre består effekten. Barkmull kan man köpa på säck och det funkar nog ett tag men då behöver man också komplettera med t.ex. hönsgödsel.

Har du gott om kompost så är det alltid att föredra.

Ska du gräva i lerjord så gäller det att du gör det vid rätt tillfälle, tidig vår är det ofta just lera-gegga ... mitt i torr sommar är det som en betongplatta. Det finns ett mellanläge där det går bra att gräva och blanda i organiskt material.

Lerjord är guld värd om man hjälper den lite på traven ! smile.gif
Eva i Västerås
Tung lera ska INTE förbättras med torv. det är vad jag lärt mig.

Leran binder fukt och torven binder fukt, så det blir väldigt lätt jättekladdigt och dålig genomsläpplighet.

Det ska vara kompost, grus, barkmull, som inte hjälper till att blöta upp.
Jag fick ett lass träkolstybb av min far när jag började mitt grönsaksland, det borde väl göra ungefär samma verkan som grovgrus.
Försök dock få sjögrus, jag har haft kross och fått morötter och potatis med krossgrus i ytan... De vassa kanterna i den då fortfarande tunga leran trycktes in i rötterna. Blä! Det gick hårt åt potatisskalaren, och morötter direkt från landet var inte att tänka på.
mari_tres
Följdfrågor...
Om man blandar i grus, är det någonting särskilt man ska tänka på så, som tex storlek på gruset? Och kan man odla exempelvis morötter i jord som är blandad med grus? (de blir ju allt annat än raka ibland...)
Sommartorparn
Jag har för mig - rätta mig om jag har fel, nån - att man använder murarsand av den grövsta dimensionen (3 mm?) till jordförbättring.
(Inte grusplansgrus, som jag trodde tidigare....)
Eva i Västerås
Grov murarsand var vad jag fick fastnande i mina rötter. Jag vet att det är sånt man säger ska vara bäst, men, som sagt, jag tycker gruset ska vara rundslipat.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon