Mia, zon 3
Hej på er!

Nu har jag såklart sått allt på en gång (leva lite farligt, det är ju kul, det...). Tänkte ha sådderna inne något dygn och sedan ställa ut dem i sådär 6 veckor. Men kan jag ställa ut alla? Är det någon av mina sorter som kräks av några veckors kyla?

- orientvallmo
- Aquilegia (ett gäng olika, plus Semiaquilegia)
- Berkheya - tistelaster
- Aconitum alboviolaceum
- Astrantia maxima
- Acanthus dioscoridis v. perringii
- Eryngium (några olika)
- Anthriscus 'Ravenswing'
- Cirsium rivulare
- Campanula (sarmatica, thyrsoides, pyramidalis)
- Viola (cornuta, c. minor, jooi, elatior)

Tackar på förhand!
Mia, zon 3
Puttar upp lite, och ska rapportera att Berkheyan redan är uppe.... smile.gif
Gåsis
Jag provar, även om det kan blir lite vagt...

Aquilegia, många vill ha kallt innan dom gror - ställ ut 6 v för ingen mår illa av det.

Astrantia maxima vill gro mörkt och kallt, kan vara seg.
Aconitum, sega ibland, mår bra av kyla.'
Eryngium, dom flesta vill ha kyla
Anthriscus 'Ravenswing', gror inne, långsam.
Campanula, lite olika men jag skulle ställa ut.
Viola, oxå lite olika och skulle åka ut för mig.

/Åsa
kerstin z5-6
ok då skippar vi den då smile.gif

- orientvallmo varmt -skola med försiktighet -de har pålrot
- Aquilegia (ett gäng olika, plus Semiaquilegia) statifiera kallt 5-6 v

- Aconitum alboviolaceum kallt -6-8 v -säj gro din ....innan du sätter ut dem -de kan vara hummelihum ...täck ej med snö -ställ utsatt till minusgrader upp till -4 kan hjälpa

- Astrantia maxima-ut som aconitum

- Acanthus dioscoridis v. perringii-vissa gror vrmt -jag skulle testa kyla först
i 5 v -går ju bra ute nu -gror den inte efter det ställ ut igen

- Eryngium (några olika) ut 4-5 v

- Anthriscus 'Ravenswing' Ut Gärna minus som Aconitum

- Cirsium rivulare- de flesta C gror varmt -ganska fort -trilskas just denna o inget grott efter 4 v släng ut

- Campanula (sarmatica, thyrsoides, pyramidalis) varmgroende

- Viola (cornuta, c. minor, jooi, elatior) mörkergroende -täck fröna lätt med grus, lägg mörk pappskiva över sådden
( Skulle ställa Joii och elatior på sval plats gärna kring nollan -tex under en veranda , husgrund eller liknande ..-övriga viola varmgroende
Katti med torpet
Eftersom en av dem redan grott, betyder det att du har haft dem inomhus i värme hela tiden fram tills nu?
Se då upp så att det inte börjat spira i någon mer av de du ställer ut i minusgrader för då lär du nog effektivt ta död på dem...
Mia, zon 3
Det är ju just det - att några verkar gro inne, och resten tänkte jag kasta ut om de inte tittar upp inom rimlig tid.

Men kan de bli förstörda av att INTE bli utställda direkt?
Kanske ska jag ställa ut allt på glasverandan (omkring 10 grader plus), så det varken blir varmt eller kallt...

(hade slängt ut både violer och campanulor redan, men då kanske jag ska plocka in dem redan, om de vill ha varmt?)
kerstin z5-6
Har de inte börjat gro innan , tar de ingen skada av att stå ute
Mia, zon 3
Frågan är om några tar skada av att stå inne i värmen...? Jag var ju dum nog att så mycket av det i en och samma pluggbox, så det blir att ha den inne tills det som vill gro har grott, och sedan ställa ut resten i hopp om att eftersläntrarna vaknar då. Men då kanske de har ruttnat?
kerstin z5-6
njae.. inte om du inte vattnar -så mycket på dem .. men det blir ju svårt att låta bli i plugg .. o risken är att EN gror .. inte de andra -svårt att peta upp dem kanske
Av den anledningen gillar jag sålådor bättre smile.gif
Mia, zon 3
Ja, man får se allt som nyttig lärdom när det inte blir så lyckat.... Men jag tänkte försöka pilla upp dem som har grott innan jag ställer ut resten. Trist för dem som grott, men inte visat sig över ytan ännu - men lite svinn får man väl räkna med.
De som jag sådde var för sig fick varsin creme fraiche-burk, och det är ju väldigt praktiskt och behändigt. Men sedan ska ju alla som kommer upp ha varsin creme fraiche-burk, då blir det trångt... (Och mycket creme fraiche i maten...)
Katti med torpet
En rätt ovidkommande kommentar ang Creme Fraiche-burkarna;
Jag brukar göra hål i botten på dem genom att hålla lågan på en tändare någon cm från botten, vänta en liten stund och sen vips så spricker plasten upp och ett hål öppnar sig.
Ursäkta utvikningen rolleyes.gif
Mia, zon 3
Alla tips är välkomna! smile.gif Själv håller jag dem på trästolpe så jag kan slå en spik igenom några gånger, och sedan likadant i locket. Till segare krukor använder jag en lödkolv när jag vill göra mer hål. Och till keramiska krukor använder jag skruvdragare med betongborr (fast det var väl inte så nyskapande kanske...)
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon