Gossen Ruda
09-02-2007, 08:31
Är det någon mer som tyckar att fredagen börjar överta lördagens roll? När jag var ett litet yngel var helgen 1,5 dagar lång. Man jobbade halva lördagen, jag gick tom i skolan några timmar på lördagen. Sen blev lördagen helt ledig för dom flesta men börjar samma sak hända med fredagen. Trafiken är påtagligt mindre på fredagsmorronen men sen frampå middagen blir det mer när många lediga åker och handlar. Anders Borg gillar det nog inte eftersom vi inte jobbar för fullt.
Jo, det har du rätt i. Visst är det så.
Men det kanske är så att många jobbar in tiden resterande veckodagar?
Även jag är så lastgammal så jag gick i skola på lördagar
Jag jobbar alltid hela fredagen men om jag ska vara kompledig någon dag i veckan så väljer jag gärna fredagen. Men då har jag ju jobbat över vid andra tillfällen.
vickeva
09-02-2007, 10:38
Jag är helledig på fredagarna, det är såååååååååååååå skönt
Lady Hamilton
09-02-2007, 10:49
För mig kommer det aldrig att bli fyra dagars vecka

Jag kommer att måsta arbeta alla veckans sjudagar men i varierande grad

Och detta gäller lika vardag som helgdag
Biggan_
09-02-2007, 11:08
CITAT (Hamilton @ 09-02-2007, 10:49)
För mig kommer det aldrig att bli fyra dagars vecka

Jag kommer att måsta arbeta alla veckans sjudagar men i varierande grad

Och detta gäller lika vardag som helgdag
Samma för mej, och är jag ledig på fredagen så jobbar jag på helgen. Fast det är rätt skönt att vara ledig några dagar mitt i veckan när andra jobbar!
Visst är det så att man jobbar in tid mån-tors så man kan gå tidigare på fredag
Men just imorse var det väldigt lite trafik på vägen och nästan tomt på parkeringsplatsen. I nästa vecka är det sportlov här i västsverige så många kanske tjuvstartar?
Blomstertanten
12-02-2007, 14:19
Jag är ledig fredagar !!!!
Men å andra sidan jobbar jag på söndagarna i stället
Ophelia
12-02-2007, 15:27
Jag arbetar nu mån-fre. Jag kommer att arbeta i schema (mån-sön) fr o m 1 maj
Här i Götet har lovet börjat idag, märktes direkt i trafiken, även jag har gått i skolan på lördag
CITAT (Bettis @ 12-02-2007, 15:32)
Här i Götet har lovet börjat idag, märktes direkt i trafiken, även jag har gått i skolan på lördag

Vilket avslöjade ännu en 50 talare
Själv går jag långtidssjukskriven just nu, så här har man lördag hela veckan.....

Men fasen!!!! det va´kurtans låt det va????
Tillhör också den skaran människor som jobbar alla dagar i veckan. Eftersom alla tydligen måste kunna handla alla tider på dygnet.. Saknar söndagsstängt. Var det inte lite befriande att veta att man faktiskt var tvungen att ägna sig åt andra aktiviteter än just konsumtion åtminstonde EN dag i veckan?
Ja, ibland tycker jag också att söndagsstängt vore trevligt...men sen 'syndar' man själv, har helt enkelt inte tid att gå att handla veckodagar känns det som.
Jag tycker helt klart att en 4-dagarsvecka vore intressant. Om det sen innebar att man jobbade 4*10 timmar så menar jag ändå att det är bättre än 5*8.
hemma hos oss o på många andra platser så har Coop Forum öppet 8-22 alla dagar numera... Snart har domväl dygnet runtöppet...
Här är det egentligen ingen skillnad på vardagar kontra helger då det gäller ledighet eftersom jag går på rullande schema.
När det gäller öppettider hos matvarubutikerna, så har ICA Maxi öppet kl 8:00-22:00 alla dagar.
CITAT (cic @ 12-02-2007, 17:35)
Tillhör också den skaran människor som jobbar alla dagar i veckan. Eftersom alla tydligen måste kunna handla alla tider på dygnet.. Saknar söndagsstängt. Var det inte lite befriande att veta att man faktiskt var tvungen att ägna sig åt andra aktiviteter än just konsumtion åtminstonde EN dag i veckan?
Håller med... Nog borde vi väl klara oss utan söndagsöppet.
Själv har jag nog inte vad jag minns iaf... handlat på en söndag.
Inte ens på lördag åker jag och handlar... tror inte jag gjort det mer än kanske en gång på 15 år.
Jag uppskattar att ICA-butiken har förlängt öppettiden till 22:00. Det passar väldigt bra att handla efter ett kvällspass.
netaave
13-02-2007, 11:03
Jobbar redan 4-dagarsvecka må-torsd
Jag har fyra timmars betald ledighet per vecka, jag kan välja att ta ut dem när jag vill men oftast blir det fredag eftermiddag, tycker att helgen blir längre på det sättet.
Betr äffärers öppettider så storhandlar vi nästan alltid under helgen, tycker inte om att stressa efter arbetstid i veckorna.
Gita
Jobbar sällan mer än 20h per vecka och trivs med det. Min sambon jobbar också halvtid och vi har mycket tid för varandra och alla projekt vi drar igång.
Naturligtvis får man anpassa utgifter efter inkomster men vi svälter inte direkt.
Den lediga tiden använder vi till att kramas, renovera gamla skruttiga huset och utveckla våra kunskaper om saker vi vill driva eget företag inom i en snar framtid.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.