emmapemma
09-02-2007, 10:29
Jag märker på min fuchsiastickling att vårsolen är ganska start redan nu.
Det är en Celia Smedley som jag köpte i början av året (då 5cm, nu närmare 50 cm hög). Den står under ett lysrör (liten skrivbordslampa), men så fort det blir dag så böjer den toppen utåt fönstret. Detta blir mer och mer markant sedan någon vecka tillbaka.
Det jag undrar är ifall man ska sätta plantor i närheten av fönster för att ta tillvara på solljuset, eller om denna "snedbelysning" kan orsaka snedväxt av plantorna? Jag ska nämnligen sätta upp en nyinköpt armatur på övervåningen, och antingen kan jag sätta den i ett hörn, ganska avskilt och 2-3 meter från fönstret, eller direkt vid fönstret (nordost) och i närheten av element. I det sista fallet är ju risken för heta elementknäppar större (ibland får ju el-elementen tuppjuck och blir jätteheta) och ev. snedtillväxt pga solljuset. I det förra fallet är artificiellt ljus den enda belysningskällan, och plantorna torde centrera sig och söka sig uppåt,istället för utåt.
/Emma
Mia, zon 3
09-02-2007, 10:47
Jag skulle nog placera armaturen i hörnet. Kanske inte mest pga ljuset från fönstret, utan mer för att slippa elementet. Och dessutom kan vårsolen bli lite för mycket också så här års - kanske inte i lux, men i värme.
Plus att fönstret väl är trevligare att ha annat i?
(Fuchsior kan man i och för sig vända på om man vill att de ska växa lite jämnare i fönstret, jag har i alla fall aldrig märkt att det skulle vara någon nackdel. Men däremot ett hett element kan ju bli döden så här års!)
emmapemma
09-02-2007, 12:03
Ja, jag håller på att lobba för en elektronisk temperaturgivare placerad i mitten av rummen istället för dessa extremt okänsliga bimetalltermostater som vi har just nu. Ibland får man t.o.m. skrämselhicka om barnen närmar sig vissa av elementen, för ibland är de ju brännheta (särskilt det i hallen).
Mmmm, visst kan man vrida fuchsian ibland. Som det är nu rätar den upp sig mot lampan på kvällen. Snart ska jag börja toppa den, och då är det nog mer kritiskt med jämn sol.
/Emma
Lady Hamilton
09-02-2007, 12:26
CITAT (emmapemma @ 09-02-2007, 10:29)
..... Jag ska nämnligen sätta upp en nyinköpt armatur på övervåningen, och antingen kan jag sätta den i ett hörn, ganska avskilt och 2-3 meter från fönstret, eller direkt vid fönstret (nordost) och i närheten av element......./Emma
Ljuset från en lysrörs armatur kommer att "besegra" solljuset så det kommer inte att bli någon snedväxt i det fallet. Och jag anser att du kan placera armaturen där du själv tycker att det är lämpligt. Och jämför man ljuset från en skrivbordslampa och 'riktigt' lysrör är som att jämföra gammal Volvo och ny RollsRoys. Sedan håller jag med om att element kan ställa till problem när det gäller värme. Men det löser du säkert
emmapemma
09-02-2007, 14:51
Vad bra att du skriver så Hamilton! Det är ju första året med "riktiga" lysrör, så jag vet ju inte riktigt hur växterna beter sig. Men då får jag en ordentlig såddhörna, och det är praktiskt.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.