Full version: Koriander
kanel
När sår ni koriander? Inne eller ute? Några andra tips? Det är första försöket för mig och här hittar jag ju alltid svar på alla frågor jag har.
Lena i Torslanda
Jag har gjort båda delar. Just nu har jag en sådd inne som är ca 1 cm. Gror oerhört fort så tilläggsbelysning behövs om man sår nu.

Förra året sådde jag både inne och i växthuset.
Året dessförinnan sådde jag direkt ute. Så det är bara att välja - allt funkar. Utesådd är lagom fram i maj.
Åsa, mälardalen zon 2
Inne i kruka i omgångar, de går upp i blom efter ett tag så det är bra att så i omgångar ifall det är bladen man är ute efter. Jag tar en kruka på runt 10-12 cm och stoppar ner frön (ca6-7st) vattnar och sätter en plastpåse över. Utan extra belysning brukar det funka att börja så koriander runt mars.

Vill man ha något längre tid på sig att skörda blad innan växten går i blom ska man odla sorter som Slowbolt som är mer tröga att gå i blom.
kanel
Åh vad snabba ni är! Tack så mycket, då väntar jag lite och sår sen inne.
Sailor Pluto
Förra sommaren hade jag koriander i krukor på balkongen, fröna såddes ute när det blev varmt och sen växte det smile.gif . Måste bara säga att doften var ganska hemsk, det luktade bärfis biggrin.gif . Men gott blir det!
Lena i Torslanda
Håller med om doften - den är inte den mest angenäma! Men som sagt det smakar bra!
Jonas70
Nej det luktar ju inte gott, men starkt biggrin.gif
noora
Jag tycker att lukten på fröerna blev helt annan när de hade mognat. Helt plötsligt fick de en riktigt trevlig doft smile.gif Om man bara är ute efter bladen finns det en sort som ska producera mer blad.

Jag sådde direkt på friland, funkade jättebra. En liten yta på 1/4 kvadratmeter gav mer frö än vad vi kommer att konsumera på flera år (jag använder bara frön nu, bladen smakade mest tvål tyckte jag).
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon