Full version: Belysning!
xm1
Detta verkar vara rätt forum.
Vad bör jag använda för ljuskälla om jag vill driva upp frön inomhus för att sedan plantera ut när det återigen blir trivsamt klimat?
Har det någon roll om det handlar om växter i veg eller blomm?
Novis tacksam för alla tipps man kan få, även vart armaturer o ljuskällor kan inköpas för en rimlig peng.
Tack på förhand XM. wacko.gif
Fenja
Hej och välkommen hit!
Här kan du läsa lite om det. Använd sökfunktionen så hittar du flera trådar om det.
Mvh
Fenja
xm1
Tack Fenja, som sagt nybörjare hittar inte bland alla"trådar" o forum. Skall kolla runt o hoppas att jag postar på rätt ställe fortsättningsvis, ha det bäst önskar Kenneth
rolleyes.gif
Jonas70
Läs under förkultivering och du hittar mycket matnyttigt.
Egon J
Hej

Har kört med "fullfärg" från clas ohlson o de funkar bra, har 4 st 2x18 watt över min drivbänk...kostar 198kr inkl lysrören. Jag har tagit av plasthöljet och tejpat biltemas aluminiumtejp i reflektorn.

Egon
Jonas70
CITAT (Egon J @ 09-02-2007, 22:19)
Hej

Har kört med "fullfärg" från clas ohlson o de funkar bra, har 4 st 2x18 watt över min drivbänk...kostar 198kr inkl lysrören. Jag har tagit av plasthöljet och tejpat biltemas aluminiumtejp i reflektorn.

Egon

Det är samma pris för armatur inkl. lysrör på Bauhaus där jag köpt mina.
Christoffer
Jag vet inte vad en rimlig peng är för dig, men här hittar du lite:

SWEGROW
Tor
Alt. 1: Gå till nåt ställe som säljer begagnade byggvaror om du har nån sån i ditt närområde. Där lär du kunna hitta lysrörsarmaturer för i princip inga pengar alls.

Alt 2: Kolla byggcontainrar vid ombyggnationer. Man hivar rätt friskt...

Alt 3: Gå till ett byggvaruhus och köp nån enkel historia som i princip består av en plåtbit, reaktor och ett par socklar.

Alt 4: Känner du nån elektriker? Be honom köpa in åt dig, nåt enkelt från Fagerhult eller liknade, det mest basic som finns i katalogen. Han har bra rabatt...

Sen är det bara att ev köpa rör - det finns ju speciella växtrör av olika slag om man så önskar, t.ex. hittade jag nåt som hette Floura från Osram på K-Rauta igår, 50:-/st inkl. moms. för 18W T8 (notera att en lysrörsarmatur bara kan ha rör med för armaturen avsedd effekt). Kör du med begagnat så kan det vara läge att byta glimtändare också när du byter rör.

Eller så kör du med begagnade rör om sådana sitter i, är helt övertygad om att växterna klarar sig rätt bra även vid lite lägre färgtemperaturer. Begagnade rör brukar också finnas på byggåtervinning i mängder.

Att köpa armaturer hos återförsäljare av odlingsprylar är jag helt övertygad om att det är att betala mer än man behöver - för det rör sig inte om avancerade armaturer.
xm1
Tack alla vänliga för tippsen, nu har jag lite att kolla av.
Till alla Må bäst hälsar Kenneth biggrin.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon