Full version: Pionsådd
Halli
Hej!

Nu har jag stoppat ner några fröer till luktpion i en kruka som jag tänkte ställa ut. Jag har satt dem i en liten kruka, och så tänkte jag skola om dem till hösten i en större. Men hur vet jag om de har grott i sommar? Jag kan ju inte se fröet eller roten?

Jag tänkte lägga några frön i vitmossa (Sphagnum Moss) i en påse också, för att jämföra resultatet. Ska de ligga i kylen då? Läste någonstans att de skulle ligga varmt först. Stämmer det?

Ett av fröna har spruckit - kan det vara skadat då?

Det är så spännande!!! wub.gif
Eva 33c
Jag skolar inte om någonting förrän det syns blad.
Om jag har förstått detta med "vitmosse-sådd" rätt, så handlar det om att pioner egentligen inte behöver två vintrar för att utveckla en planta, utan två utan somrar . Om man då sår sina pionfrö (i vitmossa) på hösten samma år som de är skördade och låter de få "sommar" inomhus i ett par tre månader ( =tills man ser roten börja växa) och sedan låter dem få "vinter" i kylen lika länge (?) så kommer de sedan att utveckla blad redan första sommaren efter skörd. (Rätta mig gärna om jag har fel )
Om du sår nu tror jag inte du har så mycket att vinna på denna metod då du kommer i "otakt" med de riktiga årstiderna, dessa frön kommer i allafall inte att ge dig plantor förrän nästa sommar. Eller så blir du tvungen att fixa "sommar" inomhus under vintern, med lampor och allt...

Jag tänkte prova "vitmosse-metoden" själv, men har beslutat att skjuta upp det till hösten.
Får se om fler svara på detta, det är intressant. smile.gif
Lena i Torslanda
Det är riktigt att pioner första omgången utvecklas roten och sedan nästa omgång som kommer bladet.

Pioner är tröga och man kan påskynda det hela geno att flytta ut och in ur kylen och då gärna ha fröna i vitmossa. Det är en metod som verkligen kräver att man vet vad man gör. Inte den allra enklaste om man så säger. Passning och försiktighet vid hantering. Men har man gott om fröer så kan man alltid testa, man lär av sina försök.

Jag sår alltid pioner på traditionellt sätt, gillar inte att böka med fröer i kylen och lyfta ut och in. Har inte så bråtton att jag inte kan vänta en säsong.

Man planterar aldrig om något som inte ens börjat synas ovanför jord.
Eva 33c
Angående pionsådd i vitmossa mm så vill jag hänvisa till sålistan på Allt om Trädgårds sida. "Johan P" skriver mycket utförligt om hur det hela fungerar på ett väldigt pedagogiskt sätt tycker jag. Rekomenderas.
Det som var lite "nytt" för mig var just detta att pionfrö oftast utvecklar roten utan kylperiod, men sedan står still i väntan på kyla för att därefter urveckla bladen. Men Johan förklara det hela mycket bättre.
Om pionsådd
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon