Full version: ORO!
xm1
Finns det någon som känner till någon växt man kan använda för att dämpa oro/ångest i stället för att hänga ut sig hos vår så kallade sjukvård.(för egen eller annans räkning skall vara osagt)
Mvh Xm1 wub.gif sad.gif wacko.gif
Lena i Torslanda
Visst finns det sådana växter men problemet är att veta hur man ska använda dem. I många fall är det rötter som används och ibladn hela växten eller bladen. Bara för att det är växter så innebär det inte att det är fritt fram att laborera själv. Framför allt så handlar det om lindriga besvär. T.ex valeriana är en sådan växt som används vid insomningssvårigheter.
Om du kollar i hälsokostaffärerna så hittar du en hel del.
xm1
Tack Lena, Börjar med en djupdykning hos min lokala "örtdealare" och hoppas på fler tipps.
Det gäller en närstående m diagnos manodepresiv.
Må bäst önskar Xm1 wub.gif
Lena i Torslanda
När det gäller en sådan allvarlig psykiatrisk sjukdom som manodepressivitet så kommer du nog inte att kunna hitta något verksamt bland örterna. Tvärtom så kan vissa örtmediciner påverka annan medicinering vilket jag antar att personen har.
Man alltid rådgöra med behandlande läkare inna man kombinerar läkemedel med hälsokostpreparat.
Åsa, mälardalen zon 2
Johannesört (finns piller på apoteket och på hälsokosten) används ju mot lättare depressioner och lätt oro MEN äter man annan medicin ska man inte äta johannesört, johannesört tar bort verkan för en del mediciner (ex. P-piller kan bli verkningslösa) + vid regelbundet intag av johannesört kan huden bli känslig för sol.
faith
Instämmer med det Lena och Åsa säger.

CITAT (xm1 @ 09-02-2007, 15:30)
/.../ i stället för att hänga ut sig hos vår så kallade sjukvård /.../

Jag tycker inte att du eller din vän ska tänka som ni gör. Det är ingen skam att ha en psykisk sjukdom och inget konstigt att ta mediciner för det heller.

Vid manodepressiv sjukdom är det nog livsnödvändigt att få adekvat vård och adekvat medicinering. Så jag skulle vilja uppmana personen det handlar om att söka hjälp, i första hand vänder man sig till vårdcentralen som remitterar vidare om det behövs.

wub.gif
catlady
Instämmer helt med Faith!

Det är alldeles för många som (ofta av okunskap, och därmed rädsla) har en avog inställning till att söka hjälp vid psykiska eller emotionella problem. Om vi blir sjuka i kroppen har vi inga problem att gå till läkaren, men många tycker fortfarande att allt "annat" är lite tabu. Men läkare ser sådant varje dag! Det är massor med människor i din närhet som har olika problem. Många pratar bara fortfarande "tyst" om dem. Misstänker man en så pass allvarlig sjukdom som manodepressivitet kan och ska man inte prova att självdiagnosticera och självmedicinera. Man behöver få professionell hjälp.

Om personen i fråga fått diagnosen manodepressivitet så borde han/hon rimligtvis varit i kontakt med alla instanser redan. Och då vet ni redan att det inte finns några växter som hjälper. Det finns avkok som kan ge en lugnande effekt, ungefär som svaga sömnpiller eller ett glas vin. Vill man ha starkare så blir det bara giftigare! Och det hjälper ändå inte. Vad en manodepressiv person behöver är en speciell sorts medicin, Lithium, och regelbunden terapi.

Naturligtvis kan det vara skrämmande att gå till en läkare först och sedan till en psykolog/psykiatriker och berätta om sig själv, men det är nog faktiskt det enda sättet många gånger. Vad man måste komma ihåg är dock att dessa också bara är människor som inte vet allt, och som kan ha dåliga dagar. Tycker man att man inte hittat rätt så kan man alltid försöka en annan läkare eller psykolog. Det tar oftast ett par försök innan man hittat rätt hjälp! Ge inte upp! wub.gif
Monchichii
Jag kör med lavendel, det kan ge en lite avslappning. Sedan finns det teer att ta som finns att köpa eller att göra för att bli lugn av.
Fenja
Man ska ALDRIG laborera med växter/naturmedicin mot krämpor som inte konstaterats av läkare eller homeopat. Bara för att de är "naturliga" så kan de liksom vanlig medicin ha en massa biverkningar eller göra saker värre vid felmedicinering eller till och med fel preparat. Det kan också krocka med annan medicin och ta bort eller ge helt fel verkan i kombination.
Vad då hänga ut sig hos vår så kallade sjuk vård? Vem har i så fall ställt diagnosen?
Det är klart att man kan dricka teer som är lugnande, eller preparat som valeriana, men de torde har en marginal effekt om det är en konstaterad manodepressivitet det rör sig.
Mvh
Fenja
Natures wisdom
Kamomill, johannesört och Humle. Men köp någon örtmedicinbok så du vet hur du ska använda dem. Johannesört kan t.ex. påverka effekten av P-piller.

Jag blandar en 2-3 humlekottar i kamomillté ibland när jag har svårt att sova. Milt lugnande och fungerar rätt bra.

Ifall det har att göra med ångestproblem så tycker jag det är helt fel metod att dämpa symptomen. Det bygger för det mesta bara upp känslorna på hög. Såvida det inte är genetiskt så tycker jag att man ska satsa på att gå till roten av problemen. För vissa kan det innebära att byta en hel livsstil, men det är det garanterat värt i längden. Tyvärr så fungerar våran minst sagt sorgliga psykvård ut på det, att sätta folk i förvaringsfack (genom att ge starka mediciner) och se till att de fungerar i ekorrhjulet. I mångt och mycket verkar det faktiskt som om mycket av vården fungerar på det sättet. Dämpa symptomen och strunta i problemen. Som tur är så har detta problem börjat uppmärksammas i Media. Det är väl ett s.k. "resursproblem" som med allt annat.
Det är min åsikt angående det. Vi har alla olika synpunkter på livet.
malin72
som Fenja säger så ska man inte blanda...har aldrig hört att någon som är manod kan klara sig med enbart naturmedicin,för vi pratar ju inte om en vanlig deppresion här utan helt annat.....

och tar man mediciner som jag tycker att man ska om man fått det på papper då är det inte bra att blanda naturmedel med annat ...kan ge raka motsatsen och förvärra allt så man ska nog se vad som är vad först och ALLTID råda med läkaren vad man kan ta till

ofta till mediciner tex får du inte ta någon somo innehåller johannesört mm
Christoffer
Om det är rätt diagnosticerad manodepressivitet av en respektingivande läkare som kan sin sak, så tvivlar jag på att du hittar något naturligt mot oron som skulle hjälpa tillfredsställande. Visserligen är litium helt naturligt, då det är ett grundämne som har använts mot just manodepressivitet, men att göra ett medicinskt användbart salt av litiumet från ett mobiltelefonbatteri, skulle vara riktigt riskabelt.
Nu har jag ingen erfarenhet av manodepressivitet, mer än att jag pratat
med några med manodepressivitet och även sett bla fina filmer som Richard Gere + Lena Olin-rullen "Mr. Jones", men jag har fått uppfattningen att oron hos en manodepressiv är större än vad som kan botas med örter.

Många jättefarliga ämnen finns i naturen, och då även förekommande i växter. Det viktigaste är att läsa på om varje växt för sig och dessutom sakta se hur den går ihop med just den människokroppen som ska använda den, gärna även läsa forskningsrapporter.
Sedan får man fråga sig om växterna ska användas för tillfällighetsbruk eller långtidsbruk, då vissa växters ämnen kan lagras i kroppen och skapa problem på längre sikt. Dessutom, som andra skrivit här ovan, ska man ha i åtanke att inte kombinera saker hur som helst, då det kan skapa oväntade reaktioner. Bara ett glas grapefruktjuice kan göra så att man får sämre och i vissa fall starkare effekt av vissa mediciner.
Hjärnan är ett fint system, och allt som påverkar den, ska man betrakta med försiktighet.

Valeriana och Kamomill påstås bla binda till receptorer i hjärnan som bensodiazepiner gör (alltså tex Stesolid, Sobril, etc), fast sannolikt inte så starkt, men dessa finns ju på hälsokosten och är välbeprövade, om din vän nu ändå helt avstår från att gå till läkaren. Har dock läst att Valeriana istället kan ge oro, om personen som tar den har svårt att bryta ner dess ämnen, så det är säkert inte omöjligt att andra örter också skulle fungera så motstridigt.

Oregano-te har jag dock tagit ibland vid oro, vilket har hjälpt mig när
jag varit lite orolig. Dessutom sover jag gott på det, vilket jag varken har gjort av Valeriana, Johannesört eller Humle.

Förr kunde man köpa Kava-Kava-preparat som var väldigt effektiva mot ångest och stress, men som dumt nog gjordes på bla annat än roten av denna växt, vilket medförde att man fick med ett ämne som kunde skada levern permanent. Kava kava bannades och slutade säljas, och det fick ändå inte återvända till marknaden när man insåg vad som var fel med just
den Kava-kava-produkten.
Kava kava kan dock fortfarande köpas, dock inte längre via hälsokostaffärer, men på nätet. För att vara säker på att det verkligen är roten, så är det bäst att köpa hackade rötter och pulvrisera själv.
Den har fungerat bra på mig, men jag vet inte hur det skulle fungerat på din vän.

Här är i alla fall en länk till olika avstressande medicinalväxter, varav vissa går att köpa i din hälsokostbutik. Välsorterade hälsokostbutiker kan även ta in andra örter som inte finns på hyllorna.

STRESS TREATMENTS - Örter mot ångest, för avslappning, oro

Annars finns det en del olika örter och flytande lösningar att köpa på hälsokosten som är just till mot oro. "Stressguard" är en som faktiskt verkar fungera. En jag gav det på som hade tillfällig spänningshuvudvärk, fick bort den med denna vätska.
Ophelia
CITAT (xm1 @ 09-02-2007, 15:44)
Tack Lena, Börjar med en djupdykning hos min lokala "örtdealare" och hoppas på fler tipps.
Det gäller en närstående m diagnos manodepresiv.
Må bäst önskar Xm1 wub.gif

Sätt inte igång och laborera själva. En person med diagnosticerad manodepressivitet (bipolär) ska definitivt ha kontakt med sjukvården. Var så vänlig och uppmuntra inte till att avsluta kontakten med sjukvården för det kan sluta mycket illa (för personen själv och för andra).
Monchichii
Oj, nu har jag förstått vad det var för oro ni pratar om. Jag trodde det var ex oro inför "stora" händelser (tentor) eller när man har svårt att natta för natten. Om det är ex depression, då hjälper det nog inte att dricka teer (kvällsörtte av Frigo Teer) eller bada i lavendelbad innan man ska natta. Det bästa sättet är nog att prata med sjukhuset.
catlady
Vill bara säga att det verkar som att några härinne tror att det går att klumpa ihop depression och manodepressivitet - som om depression vore samma sjukdom fast utan de maniska perioderna - så är det INTE! Egentligen är namnet Bipolär mycket bättre att använda, så att inte människor tror att man kan använda samma mediciner och samma örter som mot depression/nedstämdhet under de depressiva perioderna i en bipolär sjukdom!
malin72
i mitt fall när jag pratade om detta så vet jag hur det är har haft en i familjen med mano och vet också att glade perioder var glada fast i detta fall maniskt glada och depp var inte så deppigt utan mera upp och ner och aggresivt så självklat är det inte sjukdommen i sig som jag pratar om utan blandningen av örter och medicin som är receptlagda

äter själv medicin som jag vet inte har full verkan om jag tex äter vissa örter....så jag tänkte mest på att det är viktigt att ta reda på det först wub.gif wub.gif wub.gif
Ophelia
Personligen använder jag aldrig beteckningen "manodepressivitet" utan bipolär. Sjukdomen beter sig olika för olika personer. En mycket påfrestande sjukdom, speciellt om personen ifråga har maniska skov eller befinner sig under både depression och manisk fas och inte hypomaniska (som kan vara nog som jobbigt).

Utifrån sjukdomens allvar skulle jag under inga omständigheter ens vilja rekommendera några lämpliga örter för det finns inget. Såvitt jag vet används lithium som den medicinen som bäst dämpar maniskoven samt även antiepileptika. Lithium är mycket svårinställt och kan leda till förgiftningar om någon tar för mycket. Likaså kan det vara viktigt med antidepressiva och kanske samtalsterapi vid de depressiva inslagen.

Uppmuntra istället släktingen att medicinera och lära sig så mycket som möjligt om sin sjukdom samt möjligheterna till självhjälp och vikten av att söka hjälp när/om skoven kommer.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon