Om det är rätt diagnosticerad manodepressivitet av en respektingivande läkare som kan sin sak, så tvivlar jag på att du hittar något naturligt mot oron som skulle hjälpa tillfredsställande. Visserligen är litium helt naturligt, då det är ett grundämne som har använts mot just manodepressivitet, men att göra ett medicinskt användbart salt av litiumet från ett mobiltelefonbatteri, skulle vara riktigt riskabelt.
Nu har jag ingen erfarenhet av manodepressivitet, mer än att jag pratat
med några med manodepressivitet och även sett bla fina filmer som Richard Gere + Lena Olin-rullen "Mr. Jones", men jag har fått uppfattningen att oron hos en manodepressiv är större än vad som kan botas med örter.
Många jättefarliga ämnen finns i naturen, och då även förekommande i växter. Det viktigaste är att läsa på om varje växt för sig och dessutom sakta se hur den går ihop med just den människokroppen som ska använda den, gärna även läsa forskningsrapporter.
Sedan får man fråga sig om växterna ska användas för tillfällighetsbruk eller långtidsbruk, då vissa växters ämnen kan lagras i kroppen och skapa problem på längre sikt. Dessutom, som andra skrivit här ovan, ska man ha i åtanke att inte kombinera saker hur som helst, då det kan skapa oväntade reaktioner. Bara ett glas grapefruktjuice kan göra så att man får sämre och i vissa fall starkare effekt av vissa mediciner.
Hjärnan är ett fint system, och allt som påverkar den, ska man betrakta med försiktighet.
Valeriana och Kamomill påstås bla binda till receptorer i hjärnan som bensodiazepiner gör (alltså tex Stesolid, Sobril, etc), fast sannolikt inte så starkt, men dessa finns ju på hälsokosten och är välbeprövade, om din vän nu ändå helt avstår från att gå till läkaren. Har dock läst att Valeriana istället kan ge oro, om personen som tar den har svårt att bryta ner dess ämnen, så det är säkert inte omöjligt att andra örter också skulle fungera så motstridigt.
Oregano-te har jag dock tagit ibland vid oro, vilket har hjälpt mig när
jag varit lite orolig. Dessutom sover jag gott på det, vilket jag varken har gjort av Valeriana, Johannesört eller Humle.
Förr kunde man köpa Kava-Kava-preparat som var väldigt effektiva mot ångest och stress, men som dumt nog gjordes på bla annat än roten av denna växt, vilket medförde att man fick med ett ämne som kunde skada levern permanent. Kava kava bannades och slutade säljas, och det fick ändå inte återvända till marknaden när man insåg vad som var fel med just
den Kava-kava-produkten.
Kava kava kan dock fortfarande köpas, dock inte längre via hälsokostaffärer, men på nätet. För att vara säker på att det verkligen är roten, så är det bäst att köpa hackade rötter och pulvrisera själv.
Den har fungerat bra på mig, men jag vet inte hur det skulle fungerat på din vän.
Här är i alla fall en länk till olika avstressande medicinalväxter, varav vissa går att köpa i din hälsokostbutik. Välsorterade hälsokostbutiker kan även ta in andra örter som inte finns på hyllorna.
STRESS TREATMENTS - Örter mot ångest, för avslappning, oroAnnars finns det en del olika örter och flytande lösningar att köpa på hälsokosten som är just till mot oro. "Stressguard" är en som faktiskt verkar fungera. En jag gav det på som hade tillfällig spänningshuvudvärk, fick bort den med denna vätska.