|
Full version: Tandläkaren
Åsa, mälardalen zon 2
09-02-2007, 16:34
Idag har jag varit hos tandläkaren och det är nog på mig de tjänar in stålarna det känns iallafall så. Inte nog med att de tog runt 600kr (några röntgenbilder + några minuters gapande) för att konstatera att det såg bra ut även denna gång och att jag inte heller denna gång hade hål, de informerade även om att den lilla tandstenen jag har som de brukar ta bort under undersökningen (ca 1-2minuters jobb) inte längre görs av tandläkaren utan jag måste boka en ny tid hos tandhygienist. Samt jag undrar varför de tagit bort regeln att antingen tar man av sig skorna eller så sätter man på sig skoskydd när man går in på folktandvården det var ganska skitigt på golvet (inga skoskydd fanns att låna vid ingången de verkar de ha tagit bort).
Gillar inte att gå till tandläkaren  men det som brukar göra mest ont är att betala?!?!
Eva i Skåne
09-02-2007, 16:53
Men så surt Åsa, att behöva boka en tid till för att ta bort lite tandsten  Det brukar ju ingå i undersökningen, som du säger. Nu behöver du passa in en tid till och betala ytterligare ett besök. Allt för att komma åt våra pengar
CITAT (Eva i Skåne @ 09-02-2007, 16:53) Men så surt Åsa, att behöva boka en tid till för att ta bort lite tandsten  Det brukar ju ingå i undersökningen, som du säger. Nu behöver du passa in en tid till och betala ytterligare ett besök. Allt för att komma åt våra pengar  Så där har min tandläkare också ändrat nu. Bortsett från att man ska gå till tandhygienisten innan man kommer till honom Det är ju jag som är kund. Kan inte jag få bestämma det själv?
ninnisky
09-02-2007, 17:01
Jag var hos tandläkaren igår för den årliga kontrollen. Som vanligt inga hål eller andra problem. Två röntgenbilder + undersökning och fluorpensling, totalt en kvart, kostade 1146:- ja, ni ser rätt. Efter ersättning från FK så kostade det mig 881:- Visserligen gillar jag min tandläkare och har inga problem att gå dit, men huuuuu så dyrt!!
Åsa, mälardalen zon 2
09-02-2007, 21:38
Ja det verkar ju verkligen vara dyrt idag och med den här nya iden att man inte tar bort minimala mängder tandsten vid undersökningen får åtminstone mig att fundera på om jag inte ska åka in till stockholm nästa gång till den där lågprisläkaren som har importerade tandläkare. Det tar ju bara lite längre tid att åka dit än till den nuvarande folktandvården jag går hos.
CITAT (Åsa @ mälardalen zon 2,09-02-2007, 21:38) Ja det verkar ju verkligen vara dyrt idag och med den här nya iden att man inte tar bort minimala mängder tandsten vid undersökningen får åtminstone mig att fundera på om jag inte ska åka in till stockholm nästa gång till den där lågprisläkaren som har importerade tandläkare. Det tar ju bara lite längre tid att åka dit än till den nuvarande folktandvården jag går hos. Efter tandvårdsreformen så får vi nog alla gå till importerade tandläkare, men då slipper man ju också kostnaden med att utbilda svenska tandläkare. http://www.citydental.se/
e_sedell
10-02-2007, 12:46
Det ni verkar glömma bort är att utrustningen faktiskt kostar en hel del och att det också kommer med i kostnaden. Men visst är det dyrt. Det blir så när marknaden fungerar dåligt och har en stor dominerande aktör. Så om alla sökte en privattandläkare kanske det blev bättre =)
Margith
10-02-2007, 13:37
CITAT (Bettis @ 09-02-2007, 16:36) Gillar inte att gå till tandläkaren :( men det som brukar göra mest ont är att betala?!?! :blink: Och jag är beredd att betala nästan vad som helst, bara tandläkaren är snäll och säger att jag inte behöver komma tillbaka förrän om ett år
Åsa, mälardalen zon 2
10-02-2007, 15:08
CITAT (e_sedell @ 10-02-2007, 12:46) Det ni verkar glömma bort är att utrustningen faktiskt kostar en hel del och att det också kommer med i kostnaden. Men visst är det dyrt. Det blir så när marknaden fungerar dåligt och har en stor dominerande aktör. Så om alla sökte en privattandläkare kanske det blev bättre =) Japp det skulle behövas mycket mer konkurrens, samt tandläkarna måste bli bättre på upphandlingar. Det gick ett program för ett tag sedan om svenskar som åkte till baltikum för att laga tänderna, en sak som sades var att material och liknande var från samma leverantörer som de svenska tandläkarna köpte ifrån men i sverige är vi inte vana vid att förhandla om priser, det är man bättre på i andra länder så våra svenska tandläkare betalar mycket mera för material och dyl. än vad tandläkare i många andra länder gör = vi konsumenter får betala mera.
Whiskuchi
10-02-2007, 18:20
Men jösses vilka dyra tandläkare ni går till! "Min" tandläkare betalar jag 470 kr hos, för två röntgenplåtar, undersökning, fluorpensling (även mellan tänderna, blodigt men förmodligen väldigt nyttigt) och tandstensborttagning. Lagat något hos honom har jag aldrig gjort och kan sålunda inte uttala mig om priset, men jag kan återkomma i mars nån gång när maken lagat en tand där
Åsa, mälardalen zon 2
10-02-2007, 18:57
Jo det har blivit dyrt här i området och den privattandläkare som finns här tar ungefär samma pris som folktandvården så Citydentals ca 250kr undersökningar med röntgen etc. är lockande när det bara tar ca 15min längre tid med pendeltåget, och mig gör det inget om tandläkaren inte talar bra svenska eller bara talar engelska.
gammelnalle
10-02-2007, 21:31
kommer osökt att tänka på en gammal historia:
-"VA!!! 500:- för att dra ut en tand!! det tar ju bara 10 minuter" -" Som ni vill... jag kan hålla på en hel timme om du vill"
eller hos reparatören:
- 500:- för att sätta dit en skruv?? -Ja, 1:- för skruven och 499:- för jag visste VAR den skulle sitta!
CITAT (Margith @ 10-02-2007, 13:37) Och jag är beredd att betala nästan vad som helst, bara tandläkaren är snäll och säger att jag inte behöver komma tillbaka förrän om ett år  Tja, så kan man säga om man har pengar nog. Det är det inte alla som har. Somliga får stå över tom undersökningen  Det finns absolut inget annat som går att prioritera bort om man inte vill hamna hos inkasso. Då pratar vi ändå inte kontokort och annat, bara vanligt liv. Det är skam att sverige visar klasskillnad i tandstatus.
Snöflinga
10-02-2007, 21:57
Någon som vet hur det är i andra länder ?
Margith
10-02-2007, 22:01
Hemskt ledsen Bejron, men du tolkade mitt inlägg fel Mitt inlägg har absolut inget med ekonomi att göra, utan bara en förskräcklig tandläkarskräck Fast jag läste bara härom dagen i tidningen att tandläkarna lagt in en protest: det heter inte tandläkarskräck, det heter tandvårdsskräck, spelar roll vad det heter, jag tycker inte om tandläkare i vilket fall
Snöflinga
10-02-2007, 22:06
CITAT (Margith @ 10-02-2007, 22:01) Hemskt ledsen Bejron, men du tolkade mitt inlägg fel Mitt inlägg har absolut inget med ekonomi att göra, utan bara en förskräcklig tandläkarskräck Fast jag läste bara härom dagen i tidningen att tandläkarna lagt in en protest: det heter inte tandläkarskräck, det heter tandvårdsskräck, spelar roll vad det heter, jag tycker inte om tandläkare i vilket fall  Här har du en tvillingsjäl .... ringer alltid återbud minst tre gånger, låter hemskt, men i bakhuvudet finns en tanke som, kan ju bli överkörd av bussen och då är ju tandläkaren en onödig plåga
CITAT (Margith @ 10-02-2007, 22:01) Hemskt ledsen Bejron, men du tolkade mitt inlägg fel Mitt inlägg har absolut inget med ekonomi att göra, utan bara en förskräcklig tandläkarskräck Fast jag läste bara härom dagen i tidningen att tandläkarna lagt in en protest: det heter inte tandläkarskräck, det heter tandvårdsskräck, spelar roll vad det heter, jag tycker inte om tandläkare i vilket fall  Ja, fel har jag haft ofta. Förlåt om jag tolkade fel. Men icke desto mindre är det massor av människor som inte har råd att gå till tandläkaren, även om dom törs. Det tycker jag är skam. När nästan alla har tillgång till läkare men inte tandläkare.
Piccante
10-02-2007, 23:20
CITAT (e_sedell @ 10-02-2007, 12:46) Det ni verkar glömma bort är att utrustningen faktiskt kostar en hel del och att det också kommer med i kostnaden. Men visst är det dyrt. Det blir så när marknaden fungerar dåligt och har en stor dominerande aktör. Så om alla sökte en privattandläkare kanske det blev bättre =) Kan säga att min privattandläkare är dyrare än folktandvården. Men det jämnar ut sig för han plågar mig mindre än vad de gjorde. så det får vara värt att betala lite mer.
Farbror Blå
11-02-2007, 00:10
Å snart får de tjäna mer pengar, upptäckte plötsligt att det saknades en bit ur min ena visdomstand idag...=( antagligen svalt den också.. blir väl till att dra ut kan jag tro=(
kerstin z5-6
11-02-2007, 00:50
Margit -hoppas din tand är ok nu -jag såg o svarade på ditt inlägg väldigt sent
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|