|
Christa
09-02-2007, 17:29
Skulle vara intressant att få ta del av andras erfarenheter av samma problem som jag har med mina ögon. I januari 1999 lossnade glaskroppen i mitt högra öga. På hösten blev det en grumling mitt i synfältet och en massa svarta saker som flöt omkring.
I början höll på att bli tokig. Ögonläkaren sa att solglasögon kunde hjälpa när jag satt vid datorn. Det gjorde att jag åtminstone kunde läsa på skärmen.
Det blir också kramp i ögonlinserna. Det kan ta en kvart innan jag ser klart om jag om jag flyttar fokus lite längre bort.
De senaste dagarna vill ögonen inte alls ställa inte sig på samma avstånd. Får skarpt med det ena och suddigt med det andra när jag tittar på skärmen.
Finns det någon annat som också har dessa problem?
Lena i Torslanda
09-02-2007, 19:03
Jag har också glaskroppsavlossning. Det är mkt vanligt när man börjar komma upp i medelåldern och däröver. Det är mkt irriterande med grumligheten som rör sig över synfältet men som tur är vänjer man sig. Jag bryr mig inte så mkt längre fast det lka grumligt som tidigare.
Min mor har nästan alla ögonsjukdomarsom man kan tänka sig och därför får jag gå på årliga kontroller för en hel del är arftligt.
Det där med kramp i linsen har jag inte hört talas om. Det har nog inget med grumlingen att göra.
Christa
09-02-2007, 21:01
Jag har också hört att glaskroppsavlossningen är vanlig men jag har bara träffat en enda person som också har det och det är min optiker. Jag var 41 när det hände och nu undrar jag om den lossnat i vänster öga också eftersom jag har så svårt att fokusera.
Med tanke på att du Lena är den enda som svarat hittills så verkar det ju inte så väldigt vanligt ändå.
Är det grön starr som är arftligt? Det finns i släkten på mammas sida och min faster har grå starr och gula fläcken.
Min ögonläkare sa att glaskroppsavlossning kan bero på näringsbrist och att det var viktigt att få i sig selen och e-vitamin.
Har du fått några tips på vad som är bra för ögonen?
Tyvärr flyttade min ögonläkare och nu har dessutom jag flyttat så jag har ingen läkare som ansvarar för mig just nu. Kanske borde be dem kolla igen.
När glaskroppen lossnade i höger öga fick jag komma direkt eftersom de vill se så det inte blivit något hål i näthinnan.
I vänster öga hittade de områden där näthinnan nästan var död förra vintern men det var så lite så jag har inte märkt något av det men det kanske lättare blir hål i den ifall glaskroppen har lossnat i det ögat också. Om det går hål kan hela näthinnan lossna så man förlorar synen.
Kollade de din näthinna direkt när glaskroppen lossnade?
malin72
09-02-2007, 21:16
hm sitter och fnular på att ni säger att glaskroppen lossnar....... det som är glaskroppen är gélen som vi ha inne i ögat...det som håller ögat i den formen som den ska vara, det som händer för oss alla när vi blir äldre är att den skrumpnar därav kan det upplevas som att vi tex "ser" svarta flagnor tex som åker runt inne i ögat, vaför jag kan mycket om det är för att jag var med när min pappa fick näthinneavlossning...... vi åkte akut och glaskroppen var i sådant dåligt skick att dom har gjort stora op på honom(jag var länge och var sjuksyrra för honom)tur för honom att jag var sjukskriven, men jobbat så pass länge inom äldervården så jag kunde ta hand om honom han hade gratis hjälp hemma hos sig...hihi det dom gjort är att som har tagit borta all gelé och fyllde upp med gas detta pga av att dom skulle rädda synen akut på honom pga att han var helikopterpilot.... tyvärr så gav det ena det andra på honom trots att det var särskillda läkare för just piloter mm som gjorde allt.... men tagit hand om en med näthinneavlossning samt glaskroppen(som nu är av kroppens egna vätska) har jag gjort och han kan nu allt om detta med mera när det gäller ögonen så vill ni fråga något så fråga på
Maria_z5
09-02-2007, 21:25
Leg optiker här till din tjänst.  Jag tycker att du ska se till att få ögonen kollade det kan du göra hos optiker men det känns (tycker jag som inte kan se på dina ögon på riktigt) som att det skulle vara klokt att du tar kontakt med ögon på din hemort. Kan du inte fokusera alls med det sämre ögat? Har du haft några andra synupplevelser? Fokuseringen sköts ju av linsen och inte av glaskroppen så frågan är vad det beror på att du inte kan "skärpa" till blicken. Glaskroppsavlossning är ganska vanligt men de flesta vet inte om att de har det, därför är det inte så många som svarar. Om man kommer in snabbt när näthinnan lossnar så brukar det ordna sig rätt bra. De sätter fast den igen på lite olika sätt och ju tidigare desto bättre prognos. Som regel när näthinnan lossnar blir det som att rullgardinen dras ner så att säga helt eller delvis och de flesta brukar då åka in men det finns ju undantag. När näthinnan är död fläckvis så har i alla fall inte jag hört talas om att det ska påverka hållbarheten. Fast jag är bara optiker och inte ögonläkare. Försök få en tid hos optikern i morgon om du är ledig. Lycka till och tala om hur det går. /Maria
Eva i Skåne
09-02-2007, 21:26
Jag har också glaskroppsavlossning. Irriterande, som ni andra också säger, men för det mesta tänker man inte på det efter en tid. Jag har hört många bland mina bekanta som har samma, så visst är det vanligt. "svart fluga i ögat" har många beskrivit det som. När jag var hos ögonläkaren förklarade han det med att det är döda celler i glaskroppen, som istället för att falla ner och ur synfältet, faller fram och simmar omkring och kommer ivägen för vårt seende.
Grön starr är ärftligt.
Fluga och flugor i ögat är ju något helt vanligt med stigande ålder. Bäst är att inte oroa sig så mycket över det, så vänjer man sig med tiden.
Snöflinga
09-02-2007, 21:43
Är det därför en del äldre får "vattniga" ögon ?
CITAT (Snöflinga @ 09-02-2007, 21:43) Är det därför en del äldre får "vattniga" ögon ? Vattniga ögon beror för det mesta på Torra ögon. Precis tvärtemot vad vi själva tror. Har du rinniga, irriterade ogon när du sitter vid datorn... eller rinniga ögon när du är ute och går ... Då ska du ta en tur till Apoteket och införskaffa Ögondroppar för Torra ögon. Det finns många olika att välja mellan... till varierande priser. Personalen på mitt Apotek sa att jag lugnt kunde ta det billigaste, eftersom alla hade så gott som samma innehåll. Kostade ca 38kr.
Snöflinga
09-02-2007, 21:57
Det var motsägelefullt ... tänk vad man lär sig här  tack för svar ...
Maria_z5
10-02-2007, 10:04
CITAT (askar @ 09-02-2007, 21:52) CITAT (Snöflinga @ 09-02-2007, 21:43) Är det därför en del äldre får "vattniga" ögon ? Vattniga ögon beror för det mesta på Torra ögon. Precis tvärtemot vad vi själva tror. Har du rinniga, irriterade ogon när du sitter vid datorn... eller rinniga ögon när du är ute och går ... Då ska du ta en tur till Apoteket och införskaffa Ögondroppar för Torra ögon. Det finns många olika att välja mellan... till varierande priser. Personalen på mitt Apotek sa att jag lugnt kunde ta det billigaste, eftersom alla hade så gott som samma innehåll. Kostade ca 38kr. Att de innehåller samma saker är inte helt sant basen är den samma men det som gör hur länge droppen ligger kvar i tårfilmen kan skilja sig åt. De smörjer alltså olika och därför ska man ta den som känns bäst inte den som bara är billigast. Så prova olika droppar! Det finns en som är som en gele som man bara brukar rekommendera för de som behöver ha en droppe i ögat på natten för även om de dropparna är kanon så tar du dem på dagen så dröjer det lång tid innan du ser skarpt eftersom gelen smälter långsamt på ögat. Prova olika om det känns torrt och svidigt i ögonen men komplettera gärna med en tur till din optiker för ibland kan det vara att man behöver någon form av glasögon. Om man inte har rätt styrka på g-ö eller inte har g-ö så händer det att man kisar omedvetet och då kan man få sveda och torrhetskänsla av det. Lycka till! /Maria
fruberglund
10-02-2007, 18:05
CITAT (askar @ 09-02-2007, 21:38) Fluga och flugor i ögat är ju något helt vanligt med stigande ålder. Bäst är att inte oroa sig så mycket över det, så vänjer man sig med tiden. Stigande ålder...  hmmm, jag är ju bara 31...har haft små svarta prickar i ögonen i flera år men har "perfekt" syn, inga synfel eller problem i övrigt. Det är svarta prickar som följer med ögat, jag ser dem extra mycket när det är sol ute, om jag kollar mot ljuset och sen blundar. Är det samma svarta prickar vi pratar om? Vet om fler som har som mig utan andra fel på synen. Kan jag ligga i nån sorts "riskzon" för att jag har såna prickar? *hjälp*
lena:-)
10-02-2007, 18:39
...flugor i ögat....urk..... Jag har massa "larver" som, som far förbi, mera trådliknande saker, men det verkar ju stämma in på Eva i Skånes beskriving. Jag har knappt vågat nämna det för min optiker, tycker det verkar lite underligt Stigande ålder har jag dessutom och "fallande" syn ....
Maria_z5
10-02-2007, 19:04
CITAT (fruberglund @ 10-02-2007, 18:05) CITAT (askar @ 09-02-2007, 21:38) Fluga och flugor i ögat är ju något helt vanligt med stigande ålder. Bäst är att inte oroa sig så mycket över det, så vänjer man sig med tiden. Stigande ålder...  hmmm, jag är ju bara 31...har haft små svarta prickar i ögonen i flera år men har "perfekt" syn, inga synfel eller problem i övrigt. Det är svarta prickar som följer med ögat, jag ser dem extra mycket när det är sol ute, om jag kollar mot ljuset och sen blundar. Är det samma svarta prickar vi pratar om? Vet om fler som har som mig utan andra fel på synen. Kan jag ligga i nån sorts "riskzon" för att jag har såna prickar? *hjälp* Hej! Är det alltså så att de sitter på precis samma fläck oavsett hur du vrider ögat så ska du tala om det för din optiker för det KAN (men är inte alltid) vara något en ögonläkare behöver titta på. 31 räknas inte som stigande ålder Ta det lugnt det behöver inte vara något. Gör en synundersökning till veckan, om jag kunde titta på dina ögon live så hade det varit lättare att råda men nu är det inte alltid som man vill. lenasch: "Larver", trådar och annat liknande som rör sig är helt ofarligt! Du kan säga det till din optiker, tro mig vi har hört betydligt värre saker i undersökningsrummet.  Lycka till! /Maria
KarinWikman
10-02-2007, 19:44
Här kan ni läsa om vad som händer när glaskroppen åldras. http://www.sankterik.se/templates/Page____2539.aspxJag har själv råkat ut för det så jag vet hur det är.
fruberglund
10-02-2007, 20:19
CITAT (Maria_z5 @ 10-02-2007, 19:04) CITAT (fruberglund @ 10-02-2007, 18:05) CITAT (askar @ 09-02-2007, 21:38) Fluga och flugor i ögat är ju något helt vanligt med stigande ålder. Bäst är att inte oroa sig så mycket över det, så vänjer man sig med tiden. Stigande ålder...  hmmm, jag är ju bara 31...har haft små svarta prickar i ögonen i flera år men har "perfekt" syn, inga synfel eller problem i övrigt. Det är svarta prickar som följer med ögat, jag ser dem extra mycket när det är sol ute, om jag kollar mot ljuset och sen blundar. Är det samma svarta prickar vi pratar om? Vet om fler som har som mig utan andra fel på synen. Kan jag ligga i nån sorts "riskzon" för att jag har såna prickar? *hjälp* Hej! Är det alltså så att de sitter på precis samma fläck oavsett hur du vrider ögat så ska du tala om det för din optiker för det KAN (men är inte alltid) vara något en ögonläkare behöver titta på. 31 räknas inte som stigande ålder Ta det lugnt det behöver inte vara något. Gör en synundersökning till veckan, om jag kunde titta på dina ögon live så hade det varit lättare att råda men nu är det inte alltid som man vill. lenasch: "Larver", trådar och annat liknande som rör sig är helt ofarligt! Du kan säga det till din optiker, tro mig vi har hört betydligt värre saker i undersökningsrummet.  Lycka till! /Maria Jag har ingen optiker eftersom jag inte har något synfel. Men jag har ju haft mina prickar flera år, borde det inte hänt nåt vid det här laget om det skulle hända nåt då? Ska kolla upp det lite mer.
lena:-)
10-02-2007, 20:58
CITAT (Maria_z5 @ 10-02-2007, 19:04) lenasch: "Larver", trådar och annat liknande som rör sig är helt ofarligt! Du kan säga det till din optiker, tro mig vi har hört betydligt värre saker i undersökningsrummet.  Lycka till! /Maria Man tackar för "rådet". Som tur är ser jag mer än dessa larver och optikern är en vänlig själ, men jag känner mig som ett fån varje gång jag är där och inte ser hur jag ser....
CITAT (fruberglund @ 10-02-2007, 20:19) CITAT (Maria_z5 @ 10-02-2007, 19:04) CITAT (fruberglund @ 10-02-2007, 18:05) CITAT (askar @ 09-02-2007, 21:38) Fluga och flugor i ögat är ju något helt vanligt med stigande ålder. Bäst är att inte oroa sig så mycket över det, så vänjer man sig med tiden. Stigande ålder...  hmmm, jag är ju bara 31...har haft små svarta prickar i ögonen i flera år men har "perfekt" syn, inga synfel eller problem i övrigt. Det är svarta prickar som följer med ögat, jag ser dem extra mycket när det är sol ute, om jag kollar mot ljuset och sen blundar. Är det samma svarta prickar vi pratar om? Vet om fler som har som mig utan andra fel på synen. Kan jag ligga i nån sorts "riskzon" för att jag har såna prickar? *hjälp* Hej! Är det alltså så att de sitter på precis samma fläck oavsett hur du vrider ögat så ska du tala om det för din optiker för det KAN (men är inte alltid) vara något en ögonläkare behöver titta på. 31 räknas inte som stigande ålder Ta det lugnt det behöver inte vara något. Gör en synundersökning till veckan, om jag kunde titta på dina ögon live så hade det varit lättare att råda men nu är det inte alltid som man vill. lenasch: "Larver", trådar och annat liknande som rör sig är helt ofarligt! Du kan säga det till din optiker, tro mig vi har hört betydligt värre saker i undersökningsrummet.  Lycka till! /Maria Jag har ingen optiker eftersom jag inte har något synfel. Men jag har ju haft mina prickar flera år, borde det inte hänt nåt vid det här laget om det skulle hända nåt då? Ska kolla upp det lite mer. Du behöver absolut inte oroa dig. Det är helt normalt att se prickar redan vid unga år...det jag menade att det är vanligare när man blir äldre och då kan också grumlingarna bli mer "synliga" Detta att du ser extra mycket om du tittat mot solen och sedan blundar... så är det för alla människor. Testa med att titta på en glödlampa och blunda sedan så ser du likadant. Alltså... du kan vara lugn... behövs inget optikerbesök pga "prickarna"
KarinWikman
10-02-2007, 21:33
Man ska söka ögonläkare akut när "rullgardinen " uppstår tillsammans med blixtar.
Det är när trådarna som är fästa vid näthinna från glaskroppen släpper som det KAN uppstå hål i näthinnan, de måste snarast "lagas" med lazer och är inget märkvärdigt, men om man inte gör det ,så kan näthinnan skadas så ordentligt, så att man kan mista synen.
Ofta är det helt ofarligt med "hängade smådjur" och "krummelurer" och det är inget att göra åt....det går över av sig själv, då har glaskroppsfästena släppt utan problem.
Det är "Rullgardinen och blixtarna" som är varningstecken och då är det inte optiker som gäller utan akut till ögonläkare.
Christa
11-02-2007, 20:52
CITAT (Maria_z5 @ 09-02-2007, 21:25) Leg optiker här till din tjänst.  Kan du inte fokusera alls med det sämre ögat? Har du haft några andra synupplevelser? Fokuseringen sköts ju av linsen och inte av glaskroppen så frågan är vad det beror på att du inte kan "skärpa" till blicken. När näthinnan är död fläckvis så har i alla fall inte jag hört talas om att det ska påverka hållbarheten. Fast jag är bara optiker och inte ögonläkare. /Maria Det blir liksom disigt för vänster öga när jag läser på skärmen och det blir suddigare och suddigare men om jag fokuserar på något längre bort så ser jag klart igen en stund men sedan försvinner det igen. Sådär har höger öga hållit på sedan jag fick glaskroppsavlossning i det ögat men vänster har varit bra. När det gäller höger öga så har jag sett skarpt längre tid när jag väl lyckats fokuser. Innan jag upptäckte att det hjälper att fokusera på något längre bort och sedan på skärmen så höll jag på att bli tokig. Kände mig sned i hela skallen när högerögat inte ville ställa in sig. Det var alltid värre dagarna före mens. När jag började få oregelbunden mens så visste jag några dagar i förväg när det var dags eftersom ögonen började krångla mer än vanligt. Sista dagen innan så gjorde det ont i ögonmusklerna när jag skulle ändra från långt till kort håll. Jag minns en gång när jag plockade kantareller och jag hade svårt att orientera mig eftersom ögonen fastnade på plockavstånd. När jag reste mig var det bara sudd. Nu har jag inte haft mens på många år så den kopplingen finns inte längre men det varierar en del fortfarande. Sedan förra lördagen har då vänster öga krånglat på skärmavstånd som för mig är ca 1,3 meter eftersom jag ligger ner i sängen och skriver. Har en stor skärm inställd på 600 X 800 punkter. Först trodde jag det var glasögonen som var smutsiga. Det är väldigt ansträngande att läsa. Jag skall ringa ögon i morgon och se vad de säger. Tror det är glaskroppen som lossnat och att ögat störs av det. Det liksom böljar ljus dimma över ögat. I höger öga har fått en grumling precis framför gula fläcken och den vill gärna ögat fokusera på istället för det jag vill titta på.
Maria_z5
11-02-2007, 21:57
CITAT (Christa @ 11-02-2007, 20:52) Det blir liksom disigt för vänster öga när jag läser på skärmen och det blir suddigare och suddigare men om jag fokuserar på något längre bort så ser jag klart igen en stund men sedan försvinner det igen. Sådär har höger öga hållit på sedan jag fick glaskroppsavlossning i det ögat men vänster har varit bra. När det gäller höger öga så har jag sett skarpt längre tid när jag väl lyckats fokuser. Innan jag upptäckte att det hjälper att fokusera på något längre bort och sedan på skärmen så höll jag på att bli tokig. Kände mig sned i hela skallen när högerögat inte ville ställa in sig. Det var alltid värre dagarna före mens. När jag började få oregelbunden mens så visste jag några dagar i förväg när det var dags eftersom ögonen började krångla mer än vanligt. Sista dagen innan så gjorde det ont i ögonmusklerna när jag skulle ändra från långt till kort håll. Jag minns en gång när jag plockade kantareller och jag hade svårt att orientera mig eftersom ögonen fastnade på plockavstånd. När jag reste mig var det bara sudd. Nu har jag inte haft mens på många år så den kopplingen finns inte längre men det varierar en del fortfarande. Sedan förra lördagen har då vänster öga krånglat på skärmavstånd som för mig är ca 1,3 meter eftersom jag ligger ner i sängen och skriver. Har en stor skärm inställd på 600 X 800 punkter. Först trodde jag det var glasögonen som var smutsiga. Det är väldigt ansträngande att läsa. Jag skall ringa ögon i morgon och se vad de säger. Tror det är glaskroppen som lossnat och att ögat störs av det. Det liksom böljar ljus dimma över ögat. I höger öga har fått en grumling precis framför gula fläcken och den vill gärna ögat fokusera på istället för det jag vill titta på. Hej igen Christa! Jag tycker absolut att du ska ringa ögon i morgon för bortsett från att det låter som att dina styrkor faktiskt behöver ses över så låter det som att det kan vara något annat också men vad låter jag ögonläkarna lista ut. Man ska inte fråga om en dams ålder så det gör jag inte men det låter som att du faktiskt behöver skärm/terminalglasögon. Den där grumlingen framför H öga ska du informera din ögonläkare om för om de inte vet om den sedan tidigare så vill de absolut veta om den nu.  Lycka till och tala gärna om hur det har gått längre fram. Fru Berglund: Prickar som är kvar på exakt samma ställe och inte flyter omkring ska kollas. Som regel är det ingenting men men om de är alldeles stilla så är det inget som glider omkring i ögat. det enda som är helt stilla i synapparaten bortsett från linsen och hornhinnan är näthinnan. I sällsynta fall är det alltså något att kolla upp men som regel inte och eftersom du aldrig har fått en bedömning på ögonen så tycker jag för säkerhets skull att du ska låta någon titta på dina ögon och då helst en ögonläkare men då måste du gå via optikern.  Var inte orolig för det är säkerligen ingenting men det är bättre att veta varför du har de där prickarna OM de nu är helt stilla. /Maria
Kjellepelle
11-02-2007, 23:08
CITAT (KarinWikman @ 10-02-2007, 21:33) Man ska söka ögonläkare akut när "rullgardinen " uppstår tillsammans med blixtar.
Det är när trådarna som är fästa vid näthinna från glaskroppen släpper som det KAN uppstå hål i näthinnan, de måste snarast "lagas" med lazer och är inget märkvärdigt, men om man inte gör det ,så kan näthinnan skadas så ordentligt, så att man kan mista synen.
Ofta är det helt ofarligt med "hängade smådjur" och "krummelurer" och det är inget att göra åt....det går över av sig själv, då har glaskroppsfästena släppt utan problem.
Det är "Rullgardinen och blixtarna" som är varningstecken och då är det inte optiker som gäller utan akut till ögonläkare. Hej, det är lite otäckt när amatörer här ställer diagnoser på något så viktigt som ögonen. Detta inlägg var bra. Jag fick dock näthinneavlossning på bägge ögonen samtidigt, utan en enda blixt. De sk. svarta skuggorna var hos mig som orange-färgade ridåer med röda blodådror. Efter 18 månader och 9 operationer blev det ganska bra dock.
Christa
12-02-2007, 16:47
Jag ringde ögon i morse och de ville titta på mig idag så nu har jag varit där. Det var som jag trodde att glaskroppen lossnat i vänster öga. Näthinnan såg dock o´key ut som tur var. Jag berättade för sköteskan om grumlingen i höger öga men inne hos läkaren sa det bara swish så var det klart. De har dock kollat grumlingen väldigt noga där jag bodde tidigare.
Jag har terminalglasögon men inte till denna datorn eftersom den är så långt bort. Mina krångliga ögon har gjort att jag har en uppsättning glasögon med olika styrkor. För det mesta har jag progressiva med -3 däruppe och -1,5 där nere. Får dock linskramp om jag läser med dem på mig. Optikern sa att det blir för stor fall om jag har ännu svagare i läsdelen och dessutom ser man ju inte var man sätter fötterna.
Läkaren sa att hjärnan vänjer sig vid glaskroppsavlossningen och att jag skulle komma direkt om jag såg blixtar eller gardiner.
Det var ju intressant att få veta att det kan se annorlunda ut som för dig KjellePelle. Var det ändå så tydligt så att du sökte för det med en gång?
Vet du varför du fick näthinneavlossning? Hur bra ser du idag? Det måste ha varit en förfärlig pers under tiden det pågick.
Maria_z5
12-02-2007, 19:45
CITAT (Christa @ 12-02-2007, 16:47) Jag har terminalglasögon men inte till denna datorn eftersom den är så långt bort. Mina krångliga ögon har gjort att jag har en uppsättning glasögon med olika styrkor. För det mesta har jag progressiva med -3 däruppe och -1,5 där nere. Får dock linskramp om jag läser med dem på mig. Optikern sa att det blir för stor fall om jag har ännu svagare i läsdelen och dessutom ser man ju inte var man sätter fötterna. Vad bra att du fick tid så snabbt!! De är duktiga på ögonklinikerna. Vi optiker är inte utbildade för att göra medicinska bedömningar även om vi naturligtvis har läst allt om ögat och dess sjukdomar. Om de inte sa något om grumlingen så var det ingen förändring. Har du riktiga progressiva eller har du terminalg-ö som du kan använda på lite andra avstånd också? Om det är progressiva du har så tycker jag att du ska fundera på att byta glas igen för du lär dig att gå med dem trots att det blir suddigt om du sneglar neråt. Dra in hakan och titta bara lite högre upp i glaset så kan du se var du sätter fötterna. Visst blir skillnaden i styrka mellan avstånd och nära stor men det lär du dig att hantera och de som är närsynta brukar generellt men inte alltid ha lättare för att vänja sig vid den skillnaden eftersom de flesta av oss sneglat under glaskanten nertill vid ett eller annat tillfälle. /Maria
Christa
13-02-2007, 08:04
Jag vill tacka alla som engagerat sig i denna tråd.  och ett speciellt tack till dig Maria som delar med dig av dina yrkeskunskaper. När det gäller styrka på glasögonen så var optikern så envis med att det skulle vara 1,75 i läsdelen så jag fick det först. Jag föreslog 1,5 redan från början men han hävdade bestämt att det blev för stort fall mellan 3 och 1,5. Han satte i 1,75 och sa att jag fick komma tillbaka om det inte fungerade. Jag fick sådan linskramp så det fungerade inte alls. Nu menar du att jag kan ha ännu svagare i läsdelen och då blir jag ju lite förvirrad när en optiker säger att det blir för stort fall med 1,5 och en annan säger att det går bra med ännu svagare i läsdelen. Sedan är de ju det där med att se var man går. Det hade optikern inga synpunkter på men när jag bytte till 1,5 så gick jag i trappor som om jag var 90 år i början. Tittade jag i den starka delen så blev det inte bra heller. Jag går dessutom väldigt mycket i oländig terräng i skog och mark och då behöver man se både marken och vad man har framför näsan. Dessutom har jag värk i nacke och axlar och går jag med huvudet nerböjt så får jag ont. Inte så lätt att välja alltså. Kanske behöver man flera par glasögon. Fast progressiva kostar ju minst 5000 kr så det blir dyrt. Nå min undran gäller det där med stort fall. Jag antar att han menade att det blir för tätt mellan de olika styrkorna men vad är då för stort? Vad är nackdelen? Hur resonerar man?
Om du tar progressiva med de nyaste (dyraste) glasen så märker du knappt övergången mellan nära och avstånd. Är glasögonen rätt utprovade så ska det inte ta mer än några dagar innan du har vant dig.
Det är iaf min och makens erfarenhet... vi har haft progressiva i mer än 20 år.
ninnisky
13-02-2007, 11:46
CITAT (askar @ 13-02-2007, 07:55) Om du tar progressiva med de nyaste (dyraste) glasen så märker du knappt övergången mellan nära och avstånd. Är glasögonen rätt utprovade så ska det inte ta mer än några dagar innan du har vant dig.
Det är iaf min och makens erfarenhet... vi har haft progressiva i mer än 20 år. ...kan bara instämma i detta  Vi har samma erfarenhet! Maken med minusglas och jag med plus. Min differens är stor, har +6.0 i nedre synfältet och +2.25 i övre därtill astigmatism. Har aldrig haft problem
CITAT (Christa @ 13-02-2007, 08:04) När det gäller styrka på glasögonen så var optikern så envis med att det skulle vara 1,75 i läsdelen så jag fick det först. Jag föreslog 1,5 redan från början men han hävdade bestämt att det blev för stort fall mellan 3 och 1,5. Det där har jag aldrig varit med om... alltså att diskutera med optikern ang styrka på glasen Det är ju vid provningen som han/hon får reda på vilken styrka som ger dig bra syn. Jag fattar inte varför man skulle göra synkontroll om man sedan ska diskutera sig fram till styrka på glasen. Inte illa menat... men som sagt... jag förstår inte.
fruberglund
13-02-2007, 14:32
CITAT (Maria_z5 @ 11-02-2007, 21:57) Fru Berglund: Prickar som är kvar på exakt samma ställe och inte flyter omkring ska kollas. Som regel är det ingenting men men om de är alldeles stilla så är det inget som glider omkring i ögat. det enda som är helt stilla i synapparaten bortsett från linsen och hornhinnan är näthinnan. I sällsynta fall är det alltså något att kolla upp men som regel inte och eftersom du aldrig har fått en bedömning på ögonen så tycker jag för säkerhets skull att du ska låta någon titta på dina ögon och då helst en ögonläkare men då måste du gå via optikern.  Var inte orolig för det är säkerligen ingenting men det är bättre att veta varför du har de där prickarna OM de nu är helt stilla. /Maria  Ok, ska kolla in i en lampa och se om de verkligen inte rör sig men jag har för mig att det är så  Tack för rådet!
Christa
13-02-2007, 16:27
CITAT (askar @ 13-02-2007, 12:30) CITAT (Christa @ 13-02-2007, 08:04)
När det gäller styrka på glasögonen så var optikern så envis med att det skulle vara 1,75 i läsdelen så jag fick det först. Jag föreslog 1,5 redan från början men han hävdade bestämt att det blev för stort fall mellan 3 och 1,5.
Det där har jag aldrig varit med om... alltså att diskutera med optikern ang styrka på glasen Det är ju vid provningen som han/hon får reda på vilken styrka som ger dig bra syn. Jag fattar inte varför man skulle göra synkontroll om man sedan ska diskutera sig fram till styrka på glasen. Inte illa menat... men som sagt... jag förstår inte. Nej det kan man tycka att man inte skulle behöva. De bytte dock glasen utan diskussion när det visade sig att han hade fel.
Maria_z5
14-02-2007, 16:19
CITAT (Christa @ 13-02-2007, 08:04) Jag vill tacka alla som engagerat sig i denna tråd.  och ett speciellt tack till dig Maria som delar med dig av dina yrkeskunskaper. När det gäller styrka på glasögonen så var optikern så envis med att det skulle vara 1,75 i läsdelen så jag fick det först. Jag föreslog 1,5 redan från början men han hävdade bestämt att det blev för stort fall mellan 3 och 1,5. Han satte i 1,75 och sa att jag fick komma tillbaka om det inte fungerade. Jag fick sådan linskramp så det fungerade inte alls. Nu menar du att jag kan ha ännu svagare i läsdelen och då blir jag ju lite förvirrad när en optiker säger att det blir för stort fall med 1,5 och en annan säger att det går bra med ännu svagare i läsdelen. Sedan är de ju det där med att se var man går. Det hade optikern inga synpunkter på men när jag bytte till 1,5 så gick jag i trappor som om jag var 90 år i början. Tittade jag i den starka delen så blev det inte bra heller. Jag går dessutom väldigt mycket i oländig terräng i skog och mark och då behöver man se både marken och vad man har framför näsan. Dessutom har jag värk i nacke och axlar och går jag med huvudet nerböjt så får jag ont. Inte så lätt att välja alltså. Kanske behöver man flera par glasögon. Fast progressiva kostar ju minst 5000 kr så det blir dyrt. Nå min undran gäller det där med stort fall. Jag antar att han menade att det blir för tätt mellan de olika styrkorna men vad är då för stort? Vad är nackdelen? Hur resonerar man? Man måste alltid anpassa närtillägget efter glasögonbäraren och för en del går det helt enkelt inte att maximera styrkan fastän det troligen skulle behövas som för dig. Jag håller med om vad askar skriver (( Om du tar progressiva med de nyaste (dyraste) glasen så märker du knappt övergången mellan nära och avstånd. Är glasögonen rätt utprovade så ska det inte ta mer än några dagar innan du har vant dig. Det är iaf min och makens erfarenhet... vi har haft progressiva i mer än 20 år)) Om vi tittar på dina nackbesvär så undrar jag ju hur de tar sig i uttryck för nackbesvären kan ju hindra dig att använda glasen rätt men det finns de som har nackbesvär p g a de inte har rätt styrkor och glas... Min pappa har ett par äldre glasögon för avstånd och ett par läsisar som han använder i skogen och låter de progressiva stanna hemma eftersom han får ont i nacken om han ska böja in hakan för att se marken. Med för stort fall menar han att det blir för många styrkor på för liten yta och att det blir mer svåranvänt men rätt styrkor, rätt inpassat framför ögonen och med den senaste typen av progressiva då ska du inte känna av att det är många styrkor. När du har vant dig så ska det bara vara som att du har fått "synen tillbaka" så att säga. Var det svar på din fråga? /Maria
Christa
14-02-2007, 17:16
Jag har haft mina progressiva glasögon i minst 5 år och det är inga problem med dem. Jag tog de bästa glasen.
Det var optikern som påstod att det skulle bli för stort fall men det har jag inte märkt något av. Han satte ju i 1,75 i läsdelen av den anledningen men jag fick sådan linskramp av det så fungerade inte.
Fick då ett par med 1,5 i läsdelen och det fungerade några år. Nu skulle jag emellertid behöva ännu svagare i läsdelen och då blir det ju ännu större fall. Hur stort fall kan man ha? Eller spelar sådant ingen roll med moderna glas?
Då blir de emellertid för svaga för att jag skall kunna se var jag sätter fötterna. Skall jag ha speciella för skogen så får det ju bli -3,0 då som är i den starka delen.
När det gäller nacken så har jag fått ont pga datorarbete. När jag skriver det här ligger jag därför i sängen och skriver.
Maria_z5
14-02-2007, 22:25
CITAT (Christa @ 14-02-2007, 17:16) Jag har haft mina progressiva glasögon i minst 5 år och det är inga problem med dem. Jag tog de bästa glasen.
Det var optikern som påstod att det skulle bli för stort fall men det har jag inte märkt något av. Han satte ju i 1,75 i läsdelen av den anledningen men jag fick sådan linskramp av det så fungerade inte.
Fick då ett par med 1,5 i läsdelen och det fungerade några år. Nu skulle jag emellertid behöva ännu svagare i läsdelen och då blir det ju ännu större fall. Hur stort fall kan man ha? Eller spelar sådant ingen roll med moderna glas?
Då blir de emellertid för svaga för att jag skall kunna se var jag sätter fötterna. Skall jag ha speciella för skogen så får det ju bli -3,0 då som är i den starka delen.
När det gäller nacken så har jag fått ont pga datorarbete. När jag skriver det här ligger jag därför i sängen och skriver. Jag brukar ge det min "patient" behöver styrkemässigt men på en alldeles ny bärare som aldrig har haft glasögon av något slag bör man hälla igen lite grann. Jag gissar att du styrkemässigt låg på gränsen mellan 1,5 och 1,75 och och då kan det förklara att ni behövde gå på 1,5 i stället. Det kommer inte bli hur dåligt som helst, det brukar stanna av på 2,5 ungefär men när du som alla andra får grå starr på ålderns höst så kan det gå upp till 3 till och med men det behöver du inte fundera över nu. Efter 5 år är det dags att byta styrkor oavsett sort, glasen måste anpassas efter den styrkan du har nu och inte efter det du kommer få. Fallet spelar ingen större roll i moderna glas och särskilt inte för dig som är närsynt men jag kan förvarna om att även om du väljer senaste teknologin nu så kommer du troligen tycka att läsdelen blir lite trängre mot det paret du har nu . Orsaken till det är ju för att det är fler styrkor som ska in på samma yta. Har du dina progressiva på dig när du sitter framför skärmen? /Maria
Christa
15-02-2007, 08:03
CITAT (Maria_z5 @ 14-02-2007, 22:25) Jag gissar att du styrkemässigt låg på gränsen mellan 1,5 och 1,75 och och då kan det förklara att ni behövde gå på 1,5 i stället.
Det kommer inte bli hur dåligt som helst, det brukar stanna av på 2,5 ungefär men när du som alla andra får grå starr på ålderns höst så kan det gå upp till 3 till och med men det behöver du inte fundera över nu.
Har du dina progressiva på dig när du sitter framför skärmen?
/Maria Jag får ju så lätt linskramp så jag är antagligen känsligare för vilken stryrka jag har i läsdelen än andra. Det förklarade jag för optikern. Det var inte min ordinarie optiker. Hon hade inga tider före semestern och sedan skulle hon ha semester och jag vill hinna vänja mig vid glasögonen innan jag började jobba efter min semester. Tjejen jag brukar ha förstår det där med linkrampen men karln jag fick istället satt bara och sa ja... ja.... ja... med jämna mellanrum så jag fick känslan av att han inte lyssnade. Jag kan ju läsa genom den starka delen av glasögonen också men då låser sig linsen och jag känner mig halvblind när jag kommer ut. Det kan sitta i hela dagen och flera dagar också om det är illa. I mina skärmglasögon har jag -1,0 i läsdelen och dom har jag haft nästan lika länge som de progressiva. De är vanliga dubbelslipade. När jag läser en tidning så gör jag det numera utan glasögon eftersom jag så lätt får linskramp. Nästa stycker förstår jag inte. Vad är det som inte kommer att bli dåligt? 2,5? Menar du i den starka delen och det skulle väl inte vara dåligt i så fall?
Maria_z5
15-02-2007, 12:47
CITAT (Christa @ 15-02-2007, 08:03) CITAT (Maria_z5 @ 14-02-2007, 22:25) Det kommer inte bli hur dåligt som helst, det brukar stanna av på 2,5 ungefär men när du som alla andra får grå starr på ålderns höst så kan det gå upp till 3 till och med men det behöver du inte fundera över nu.
Har du dina progressiva på dig när du sitter framför skärmen?
/Maria
I mina skärmglasögon har jag -1,0 i läsdelen och dom har jag haft nästan lika länge som de progressiva. De är vanliga dubbelslipade. När jag läser en tidning så gör jag det numera utan glasögon eftersom jag så lätt får linskramp. Nästa stycker förstår jag inte. Vad är det som inte kommer att bli dåligt? 2,5? Menar du i den starka delen och det skulle väl inte vara dåligt i så fall? Det jag menar med att det inte kommer bli hur dåligt som helst är skillnaden ner till läsningen där du nu har 1,5 den blir sällan starkare än 2,5, var det tydligare? Ofta handlar det om personkemi i kommunikationen mellen optiker och patient så se till att du får din vanliga nästa gång. Det här att du läser tidningen utan glasögon tyder på att dina styrkor på glasögonen behöver justeras för att du ska kunna slappna av när du läser och det gäller då både långt och nära håll, jag skulle tippa att det är det som är grundorsaken till alla dina besvär med terminal, läsning och promenader. /Maria
Maria... du som är optiker.. Vad är linskramp?
Maria_z5
15-02-2007, 22:36
CITAT (askar @ 15-02-2007, 14:45) Maria... du som är optiker.. Vad är linskramp? Det finns ingen optikerterm som heter linskramp men det Christa menar som jag har förstått henne är att hon inte kan fokusera ögonen efter en stund och det kan både bli suddigt, göra ont, kännas obehagligt och ge huvudvärk.  Men kärt barn har många namn vet du så någon annan säger det på ett annat sätt.  /Maria
CITAT (Maria_z5 @ 15-02-2007, 22:36) CITAT (askar @ 15-02-2007, 14:45) Maria... du som är optiker.. Vad är linskramp? Det finns ingen optikerterm som heter linskramp men det Christa menar som jag har förstått henne är att hon inte kan fokusera ögonen efter en stund och det kan både bli suddigt, göra ont, kännas obehagligt och ge huvudvärk.  Men kärt barn har många namn vet du så någon annan säger det på ett annat sätt.  /Maria  Tack för svar Maria! Då förstår jag lite bättre.
Christa
16-02-2007, 10:57
CITAT (Maria_z5 @ 15-02-2007, 22:36) CITAT (askar @ 15-02-2007, 14:45) Maria... du som är optiker.. Vad är linskramp? Det finns ingen optikerterm som heter linskramp men det Christa menar som jag har förstått henne är att hon inte kan fokusera ögonen efter en stund och det kan både bli suddigt, göra ont, kännas obehagligt och ge huvudvärk.  Men kärt barn har många namn vet du så någon annan säger det på ett annat sätt.  /Maria  När man tittar på nära håll så måste linsen dra ihop sig för att man skall se skarpt. Vad som händer när jag får linskramp är att den fastnar där. Det var en optiker som ställde den diagnosen första gången så det är inget jag hittat på själv. Det gör inte ont och jag får inte huvudvärk. Det enda som händer är att jag ser dåligt och att jag blir stressad av att jag inte ser. Om jag t ex läser busstidtabellen med glasögon på och sedan skall leta reda på bussen så ser jag varken skyltar eller numren på bussarna. Om någon skall visa något på en over head så tar det en kvart innan jag ser skarpt på det avståndet. Vad jag har förstått så är det inte helt ovanligt i medelåldern att linsen är lite "seg" med att ställa om sig. Problemet för mig är att det sitter i så länge. Har jag tittat genom för starka glasögon är det dimmigt i flera dagar. I början fattade jag inte vad det berodde på. Kunde inte förstå varför jag ena dagen kunde läsa alla vägskyltar utan problem och nästa dag inte kunna läsa dem alls. Att jag startade denna tråd var för att se om jag kunde komma i kontakt med någon annan med samma problem.
Maria_z5
16-02-2007, 12:39
Jag har inget specifikt namn på det annat än optikerjargong, så enkelt är det men grunden är den samma. Så jag tror inte att du hittat på!  Alla de symptom jag räknade upp beror på att linsen låser sig eller krampar. /Maria
Kerstin
16-02-2007, 15:59
Liksom du är jag närsynt och har progressiva glas och har upplevt samma problem att ändra från nära till långt avstånd även om det nog inte tog mer än några minuter. Under några år åt jag en epilepsimedicin mot nervsmärtor, en medicin som kan påverka ackomodationen. Jag visste ju inte säkert om det var medicinbiverkningar eller ett åldersproblem som gjorde mina ögon långsamma, men när jag kunde sluta med medicinen försvann ögonproblemen också. Äter du mediciner ska du kanske kolla upp om de kan vara orsaken.
hälsar Kerstin
Christa
17-02-2007, 18:09
CITAT (Kerstin @ 16-02-2007, 15:59) Liksom du är jag närsynt och har progressiva glas och har upplevt samma problem att ändra från nära till långt avstånd även om det nog inte tog mer än några minuter. Under några år åt jag en epilepsimedicin mot nervsmärtor, en medicin som kan påverka ackomodationen. Jag visste ju inte säkert om det var medicinbiverkningar eller ett åldersproblem som gjorde mina ögon långsamma, men när jag kunde sluta med medicinen försvann ögonproblemen också. Äter du mediciner ska du kanske kolla upp om de kan vara orsaken.
hälsar Kerstin Nej jag äter inga mediciner men som jag beskrev tidigare i denna tråd så hade jag väldigt mycket svårare att växla mellan kort och långt håll dagarna före mens så något för mig okänt påverkar ögonen. Skulle vara väldigt intressant att få veta vad det beror på.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|