Full version: lysrörsarmaturer
therese.kvist
Hej, var köper ni era lysrörsarmaturer o lysrör??
Vad kostar de? Jag bor i stockholm
Lady Hamilton
De armaturer som jag har köpt har jag köpt på Willab Och de övriga har jag fått från diverse företag som har bytt ut sina. Själva lysrören köper jag i vanlig el-butik
therese.kvist
Ok, jag trodde man skulle ha speciellt ljus???
Lady Hamilton
Ja visst de bör vara lysrör med kallvitt sken.....eller varmvitt sken (om det är det enda du får tag på). De finns och används 'daglig dax' lite överallt därför brukar vi även kalla lysrören för 'vanliga' lysrör. Köp inga dyra special rör för de är inte bättre utan endast dyrare
kerstin z5-6
hear hear smile.gif Stämmer precis det -ett vanligt bra rör -ska inte kosta mer än 60 kr
Armaturen kan vara allt från gratis o rostig till dyrare ny ... rören är viktigast

men allt det där med ljusspektrum, speciallysrör mm kan du glömma
Lysröret ska placeras 10 -15 cm över sådder
Längre avstånd för övervintringsväxter som tex tropiska växter , citrus mm
myrtille
Jag lånar den här tråden för en följdfråga. Jag har precis köpt ett styck lysrörsarmatur men är osäker på hur jag ska sätta upp den. Har sett att många har sina armaturer hängandes i kedjor eller fastskruvade under hyllplan i en lagerhylla men jag letar en annan lösning. Mina sådder ska stå på ett befintligt bord - eller i fönstret - och jag får inte borra i tak och väggar. Jag letar därför ett sätt att palla upp belysningen underifrån. Jag har köpt en planka där jag tänkte borra fast armaturen och sen tänker jag då låta plankändarna vila på någonting. Tills vidare får det bli en trave böcker men det kanske finns någon här som känner till en smidigare och snyggare lösning?

När det gäller kostnad så var armaturen rätt dyr - fick ge runt 650 kronor för den på ett byggvaruhus och då fick jag ändå ingen reflektor (tror jag det heter). Själva lysröret kostade inget alls i jämförelse.
Eva 33c
Jag tycker inte du ska borra fast armaturen i plankan utan istället använda kedjor el liknande och hänga upp den på plankan. Då kan du reglera höjden med kedjorna istället för att fylla på med böcker.
Jag använder en sån där fristående ställning för kläder (ni vet två ihopfällbara gavlar av metallrör och en stång) som jag ställer ett bord under sedan hänger jag lysrörsarmaturerna i den. Mitt bord är ca 150x120cm. Har ingen bild dock, än så länge är det inte uppriggat.
Men du får kanske fler tips rolleyes.gif
therese.kvist
Men det ska ju vara kontakt på oxå
myrtille
Hm, jag vet inte riktigt om en sådan klädställning får plats. Mitt bord är snarare en smal bänk, 170x45 cm, och fönsterbrädet är ännu smalare. Visa gärna bild när det är uppriggat - jag har fått många tips av att se hur andra har ordnat det för sina sådder.

Jo, kedjor är bra för att reglera höjden, men jag tänkte man kunde göra det med vad det nu är armaturen står på, som att man lägger till / tar bort böcker. Om stativet är statiskt är kedjor bra.

Edit: Hur menar du med kontakt? Eller förresten, jag tror jag förstår. Förutom armaturen så behövdes det sladd och stickpropp, och det hade jag hemma - vanlig vit sladd som fick skruvas fast i en sockerbit i armaturen. Inget konstigt alls.
Eva 33c
Det där med kontakt brukar min make fixa åt mig. Han sätter på en lång sladd med vanlig stickpropp så man kan ansluta lysrören till vilket vägguttag som helst, och använda en timer.
Eftersom han redan kan det där har jag inte brytt mig om att ta reda på exakt hur man gör. Jag tror inte det är något särkilt komplicerat eljobb. Kan du inte själv kan du kanske inventera din vänkrets smile.gif

Jag återkommer med bild på mitt bord framöver, men det tar helt klart lite plats....
kerstin z5-6
Kanske du kan borra fast något i bordet i stället dvs göra en ställning för din planka -men hjäp av två trästommar ?
myrtille
Jo, det är nåt sånt jag tänkt mig, eller att man skruvar fast en sådan där liten "tving" som skrivbordslampor brukar sitta i, och att man i den har en ställning. Men jag kan inte komma på hur det hela ska se ut eller göras. Stativ och träbockar har jag också funderat på, men inte hittat något som är tillräckligt litet för bänken och fönsterbrädet.
Alba
CITAT (myrtille @ 10-02-2007, 11:57)
Jag lånar den här tråden för en följdfråga. Jag har precis köpt ett styck lysrörsarmatur men är osäker på hur jag ska sätta upp den. Har sett att många har sina armaturer hängandes i kedjor eller fastskruvade under hyllplan i en lagerhylla men jag letar en annan lösning. Mina sådder ska stå på ett befintligt bord - eller i fönstret  - och jag får inte borra i tak och väggar. Jag letar därför ett sätt att palla upp belysningen underifrån. Jag har köpt en planka där jag tänkte borra fast armaturen och sen tänker jag då låta plankändarna vila på någonting. Tills vidare får det bli en trave böcker men det kanske finns någon här som känner till en smidigare och snyggare lösning?

När det gäller kostnad så var armaturen rätt dyr - fick ge runt 650 kronor för den på ett byggvaruhus och då fick jag ändå ingen reflektor (tror jag det heter). Själva lysröret kostade inget alls i jämförelse.

Jag har fröer på ett bord. Har satt fast lysrör i en vanlig vädringsställning för kläder. Ställningen står på golvet och bordet mellan benen på ställningen.
Lady Hamilton
I fönstret kan du kanske utnyttja gardin stången? Jag menar att du fäster armaturen i en kraftig lång lina som du sedan fäster 'runt fästerna' för gardinstången och sedan reglerar längden med att göra en rejäl knut på ena sidan..........
Christina i Småland
Svar till Myrtille

Hej! Jag har liksom ett par andra mina lysrörsarmaturer upphängda i ett vädringsställ. Som bord har jag en spånskiva ca 80 * 163 (maxlängd för mitt vädringsställ)
Bifogar bild

http://www.odla.nu/album/data/christinab/5...5723_p63805.jpg
myrtille
Tack allihopa för tipsen. wub.gif

Bilden var bra - nu förstår jag bättre det här med torkställningen. Min bänk är så lång bara så jag vet inte om det funkar. Men jag fick en idé om att jag kanske kunde ordna sådana där "pennben" som jag kan fästa i min planka. Det blir till att göra ytterligare en vända till byggvaruhuset!

I fönstret blir det nog lättare att låta armaturen hänga i kedjor.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon