Purple Heart
Ja under vintern har jag sysslat med lite sådd av diverse krukväxter, därav röd-gul och creme-färgad klänglilja..
Det kom upp ca 6-7 exemplar.. Dessvärre har jag väntat in i det längsta med att plantera om dem, slarviga jag, wacko.gif så när jag väl krukade om dem häromveckan så måste det ha kommit en chock för dem.. Alla har börjat gulna och vissna i bladen.. sad.gif Har ingen bild dessvärre..

Vad ska jag göra? Kommer de att dö eller vad är det frågan om? De måste ju tåla att bli omplanterade ellerhur? sad.gif
Fenja
Hur stora var de när du planterade om dem? De har antaglingen fått en omplanteringschock, håll dem lätt fuktiga och sätt plastpåse med hål över så kanske de repar sig. Ställ dem ljust men inte i direkt sol, den här årstiden kan de nog behöva extraljus med. Ta av plasten ett par timmar varje dag och lufta så att de inte möglar.
Hoppas att det löser sig!
Mvh
Fenja
Purple Heart
Hm den största som växt i egen kruka var nog runt 30 cm lång, knölen var kanske 7 cm.. De andra var kanske hälften så stora.. Lysrör har de stått under sen de grodde..
Ok jag ska följa dina råd, hoppas de tar igen sig.. Tror du att de kommer skjuta nya skott från knölen eller kan det komma nytt från sjävla "stängeln/stjälken"? För som det ser ut nu kommer inte något blad klara sig, alla är som sagt gula och vissna.. ingen kul syn..

Tack för ditt svar iallafall Fenja... smile.gif
Fenja
Har de fått så pass stora knölar så kan det kanske komma nytt underifrån. Ta bort alla dåliga blad och avvakta, det kan komma nytt på stängel med.
Mvh
Fenja
Xelma
Jag brukar låta min röd-gula klänglilja vissna ner på hösten efter blom varje år. Jag har haft den i 4-5 år och nu är det ca 5 knölar av olika storlek.

De kommer igen när man planterar om dem i feb-mars. Hantera dock försiktigt, knölarna bryts lätt.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon