Full version: Olaglig abort
Bettis
Hörde nyss på radion att i Portugal är det förbjudet att göra abort. Men hallå är det i Europa. Ja, jag kanske rör en öm punkt.
Gossen Ruda
Det är förbjudet på Irland också. Och i Polen. Den katolska kyrkan är stark och trångsynt.
Bettis
Stackare, jag är väl kanske inte för det men det finns ju tillfällen då tjejen/kvinnan inte klarar allt, man måste väl se till situationen? eller har jag fel? wacko.gif
faith
Precis som du säger Bettis, man måste se till situationen. Att helt förbjuda abort leder bara till att desperata människor försöker lösa situationen på ett ibland ödesdigert sätt.
Bettis
Håller med dig... huh.gif
Åsa, mälardalen zon 2
I flera katolska länder i Europa är det förbjudet med abort ex. på länder är Polen, Malta, Portugal, spanien och Irland.

De 2 länder som har totalförbud är överraskande nog Malta och Irland med tanke på att irland ligger nära oss samt Malta har ju haft brittiskt styre.

http://www.jatilllivet.se/bilder/tabeller/abort.htm
Gossen Ruda
Katolska kyrkan är en sluten manlig värld men ändå dikterar den tillvaron för miljontals kvinnor. Vad vet påven om kvinnors behov och önskningar? Ingen präst eller högre ämbetsman får vara ihop med en kvinna men däremot tycks det vara ok att våldta pojkar. Jämna Vatikanen med marken! mad.gif
Bettis
underligt? börjar bli lite fundersam. inte undra på att världen är som den är. Dessa stackars barn som far illa sad.gif
Piccante
CITAT (Gossen Ruda @ 09-02-2007, 18:23)
Katolska kyrkan är en sluten manlig värld men ändå dikterar den tillvaron för miljontals kvinnor. Vad vet påven om kvinnors behov och önskningar? Ingen präst eller högre ämbetsman får vara ihop med en kvinna men däremot tycks det vara ok att våldta pojkar. Jämna Vatikanen med marken! mad.gif

Man måste se till de goda sidorna oxå. Vatikanen har mjukat upp sitt motstånd mot preventivmedel. Man har börjat diskutera om man inte kan mjuka upp synen på kondomer då spridningen av AIDS skrämmer Vatikanen. Eller som kardinalerna själva lär ha uttryckt det när de diskuterade AIDS epidemin i Afrika; ...det sker i länder där katolska kyrkan är på stor frammarsch.... Det är väl en humanistisk syn om något blink.gif
Farbror Blå
I abortfrågan blev jag häromdagen förvånad över Marie Söderqists inlägg i Expressen!

om ni inte läste det så tycker jag ni ska!

Hon satte fingret på en sak som jag alltid tyckt:

Debatten är helt fel, så länge man hela tiden poängterar kvinnan s
rätt till abort istället för att fokusera på att abort är ett
släckande av liv

sålänge man inte tar till sej det allvaret, så kan man inte ha en mogen debatt.
En man blev ju dömd för att ha smugglat in abortpiller i kvinnans mat.
Hans agerande är misshandel, kanske mordförsök, medan kvinnan själv hade kunnat abortera fostret helt utan rättslig påföljd.
Vettigt?
Bettis
Tänkvärt, vi suger på den lite. Funderar lite.
alle
CITAT (Farbror Blå @ 09-02-2007, 18:30)
I abortfrågan blev jag häromdagen förvånad över Marie Söderqists inlägg i Expressen!

om ni inte läste det så tycker jag ni ska!

Hon satte fingret på en sak som jag alltid tyckt:

Debatten är helt fel, så länge man hela tiden poängterar kvinnan s
rätt till abort istället för att fokusera på att abort är ett
släckande av liv

sålänge man inte tar till sej det allvaret, så kan man inte ha en mogen debatt.
En man blev ju dömd för att ha smugglat in abortpiller i kvinnans mat.
Hans agerande är misshandel, kanske mordförsök, medan kvinnan själv hade kunnat abortera fostret helt utan rättslig påföljd.
Vettigt?

Jo, men när barnet är oönskat, vad är det för liv som den erbjuds då?
Bettis
Det är det jag menar det finns inget svart eller vitt!! sad.gif
Gunvor Nilsson
Vad är det för vits med religion överhuvudtaget? Kan det inte räcka med moraliska och etiska regler?
Blev frågan för kontroversiell?

/Gunvor
Bettis
Japp, det var det jag menade från början, jag kanske är ute på för hökt vatten. Alla har vi en åsikt om saker och ting olika beroende på vem man är och vilka tankar man har. Oj vad det blev..... ja vi alla har ju åsikter om saker o ting blink.gif
Monica E
jag tycker också att man måste tänka på att det är ett liv,har haft diskussion med min tonårsdotter om det här och hon säger att hennes kompisar säger att jaha vadå man kan ta dagen efter piller om man har oskyddat sex och annars tar man bort det bara det är ialla fall inget barn då , jag tycker det är skrämmande när man tänker så och det är väl tydligt att många gör det eftersom många ungdomar tar abort.Man måste ha respekt för att det är ett liv ,jag sa till min dotter att man måste göra allt för att skydda sig och skulle det hända en då så är det kanske enda utvägen..Men jag känner en som har 2 barn ,ville inte ha fler blev med barn tog bort det ångrade sig och skaffade då ett nytt ...en vuxen gift människa då mår jag illa...
Lena i Torslanda
I dag presenterades i radio en undersökning om ungas preventivmedelsvanor och sorgligt nog så sjunker användandet för många anser att "det går att fixa efteråt".
Där finns mycket att göra!!
Bettis
Ja så himla tråkigt sad.gif men vi kanske ska ta upp något roligare ämne. Ber om ursäkt att jag tog upp detta. Nu går jag upp o bänkar mig framför TV:n ska se Så ska det låt. kommer tillbaka i morgon när jag har gått ut med hundarna/hästen biggrin.gif
faith
Abort ska alltid vara en sista utväg och får absolut inte ses som ett preventivmedel.
Gita
Görs det inte en massa onödiga aborter, hörde någon siffra att det görs ca 40 000 aborter om året i Sverige och det låter helt orimligt tycker jag (kan ju ha hört tokiga uppgifter) Så orimligt mycket resurser detta stjäl från sjukvården , naturligtvis tycker jag att abort skall vara tillåtet, men tyder inte det stora antalet på en enorm ansvarslöshet. Det finns ju både bra preventivmedel och dagenefterpiller.
Gita
askar
Öht så tycker jag inte att vi som inte behövt genomgå abort,
ska diskutera detta ämne desto mer.
Det är omöjligt för oss att veta vad anledning är till att man väljer/tvingas välja
detta alternativ.

Moralister finns det nog av , som bara gör livet än värre för dem som av en eller annan anledning hamnat där.
Lägg inte sten på börda!
*Stintan*
Väldigt bra sagt Agneta smile.gif
AnitaO
CITAT (Stintan43 @ 09-02-2007, 20:52)
Väldigt bra sagt Agneta smile.gif

Jag tycker nog detsamma.
Risken finns att man omedvetet sårar någon som inte mår så bra sad.gif
Gossen Ruda
Inga samvetskval nu Bettis, även svåra ämnen behöver ventileras. Personligen har jag inget emot abort men det skall ske efter noggrant övervägande. Jag vill dock även blanda in fadern i den diskussionen. Sen har jag synpunkter på den senaste tidpunkten för abort, för mig finns ingen sådan. Även om man vid aborten upptäcker att fostret lever tycker jag att operationen skall fullföljas. Beslutet är fattat, ingen återvändo.
askar
CITAT (Gossen Ruda @ 09-02-2007, 21:36)
Inga samvetskval nu Bettis, även svåra ämnen behöver ventileras. Personligen har jag inget emot abort men det skall ske efter noggrant övervägande. Jag vill dock även blanda in fadern i den diskussionen. Sen har jag synpunkter på den senaste tidpunkten för abort, för mig finns ingen sådan. Även om man vid aborten upptäcker att fostret lever tycker jag att operationen skall fullföljas. Beslutet är fattat, ingen återvändo.

Från min sida var inte ämnat att ge några samvetskval till trådskaparen.
Jag tycker bara att vi som inte har genomgått detta, inte ska hålla på att
diskutera och lägga ytterligare sten på börda på dem som ...

Att du Gossen Ruda, till o med börjar diskutera ev levande foster...
Det tycker jag är osmakligt och under nivå. sad.gif
kerstin z5-6
Agneta har en vettig ståndpunkt -
för övrigt är rätten till fri abort något jag försvarar i allra högsta grad , baserat på mina yrkesår inom gynekologi -under de år då sk tvåläkarintyg var nödvändiga för aborter , vilket var något före min tid -Gjordes lika många aborter som nu -men icke sterila olagliga och på alla sätt förfärliga ... för dem som inte orkade genomgå den processen .
Jag tycker vi har en bra abortlag i Sverige -därmed inte sagt att mer pengar till ungdomsmottagningar vore bra
Det finns bra preventiv medel , om man bara använder dem
Släcker ett liv debatten går jag inte ens in på -hur fungerar spiral tror ni ?
Gossen Ruda
Det är en definitionsfråga, börjar livet när spermien har hittat ägget, när fostret lämnat mamman eller nån gång däremellan? Det tråkiga är att det rent fysiskt går att klara väldigt små foster men dom får en dålig start på livet och problemen fortsätter sen. Vilket är etiskt riktigt? Hur mår mamman som bestämt sig för abort men som ändå får ta hand om ett oönskat barn?
Gossen Ruda
CITAT (kerstin z5-6 @ 09-02-2007, 21:56)
/-----/
Jag tycker vi har en bra abortlag i Sverige -därmed inte sagt att mer pengar till ungdomsmottagningar vore bra
Släcker ett liv debatten går jag inte ens in på -hur fungerar spiral tror ni ?

Det sista är också en definitionsfråga. Är ett preventivmedel nånting som förebygger befruktning eller graviditet? Spiralen står mitt emellan, den förhindrar inte befruktning men förhindrar graviditet. När börjar livet?
fruberglund
CITAT (Gita @ 09-02-2007, 20:01)
Det finns ju både bra preventivmedel och dagenefterpiller.
Gita

Inte alltid det räcker Gita, pratar av egen erfarenhet tyvärr sad.gif

När jag och min man precis träffats så blev jag gravid...jodå vi skyddade oss. Kondomen sprack, fick dagen-efter-piller dagen efter men det hjälpte inte...fick veta efteråt att det är inte alltid de gör det (folk verkar tro att det är klappat och klart om man tar pillret men så lätt är det alltså inte).

Eftersom vi nyss träffats, jag varken hade vettig utbildning eller jobb (=lägsta föräldrapenningen, nu är den 60:-/dag före skatt, vad den var då vågar jag inte ens tänka på) och vi bodde 35 mil ifrån varann vid tillfället så bestämde vi gemensamt att det var det enda rätta att göra en abort.

Vi ångrar oss inte ett dugg, nu när vi ser tillbaka så vet vi att det var det rätta beslutet.

Jag tror inte det är många kvinnor som använder abort som rent preventivmedel. Även om man bestämt sig så är det ju en känslomässig förlust av vad som kunde blivit...man måste vara rätt kall som människa om man bara kan gå in och göra abort efter abort utan att bry sig ett dugg. Jag hoppas i alla fall att såna människor är lätträknade unsure.gif

Hörde förresten för nån månad sen om ett land, kommer tyvärr inte ihåg vilket, som hade förbjudit abort nu. Det har tydligen varit förbjudet innan också förutom vid våldtäkt, incest osv. Nu var ÄVEN DET förbjudet. Det spelade alltså ingen roll om du hade blivit våldtagen eller din farsa satt på dig...du fick inte göra abort ändå wacko.gif

Det spelade inte ens nån roll om det var fara för mammans liv, men hallllåååååå, om mamman dör så dör ju även barnet också???.

Hur sjukt är inte det då???

Och vilka är det då som bestämmer dessa sjuka regler....JO, just MÄN som inte har en j-la aning om vad det handlar om! Usch, vad mad.gif mad.gif mad.gif jag blir bara jag tänker på det.
faith
CITAT (askar @ 09-02-2007, 21:43)
/.../
Jag tycker bara att vi som inte har genomgått detta, inte ska hålla på att
diskutera och lägga ytterligare sten på börda på dem som ...
/.../

Jag tycker nog att man ska kunna diskutera ämnet även om man inte genomgått en abort. Vore märkligt tycker jag om bara de som genomgått en abort skulle få ha synpunkter. Vem säger att inte någon av oss som inte genomgått en abort kan hamna i detta läget själva? Eller våra döttrar? Ämnet är så viktigt att det bör diskuteras.

CITAT (kerstin z5-6 @ 09-02-2007, 21:56)
/.../
/.../

Jag håller med. Självklart ska vi ha kvar rätten till abort i Sverige och jag önskar alla länder hade samma inställning. Sedan är det viktigt att ha bra ungdomsmottagningar där unga tjejer och killar får bra information om hur de ska skydda sig mot både oönskade graviditeter och annat.
Farbror Blå
Marie i Expressen

Hon har rätt!
Pirum
CITAT (alle @ 09-02-2007, 18:45)
Jo, men när barnet är oönskat, vad är det för liv som den erbjuds då?

Fast avbrytandet av graviditeten är ju inte lagligt för att skona barnet, utan kvinnan, om jag fattat historien rätt. Det finns ju mängder av personer som vill adoptera barn. I Oslo görs det nu lika många aborter som det föds barn, hur det är i Sverige vet jag inte. Inte heller vet jag om detta ska anses vara ett problem, jorden är väl inte direkt underbefolkad, men det hela manar till eftertanke möjligen.

Jag är hur som helst för 'fri' abort av pragmatiska skäl. Kanske av övriga skäl också, men frågan är inget jag ägnat mycken tankemöda åt. När börjar livet? När hjärtat börjar slå? När nervsystemet börjar sända signaler? När man klarar sig utanför livmodern? När man är döpt? När första celldelningen sker? Svårt. Oavsett vilket så är graviditet för många kvinnor en ren fälla (på allvar), och abort kan vara en lösning.

Kanske bör lagstiftningen ge även fäder mer rättigheter. Inte alls några rättigheter över att bestämma om kvinnan ska göra abort eller ej, där måste hon ha slutgiltiga ordet. Däremot kanske det är rimligt att mannen innan födseln officiellt kan avsäga sig faderskapet. Det är ju en mindre sak än att göra abort, eller adoptera bort barnet.
(OBS! Jag menar inte att det är BRA att avsäga sig faderskap, det kan nog anses rätt så fähundskt, men rätten bör kanske finnas)
Farbror Blå
CITAT (Farbror Blå @ 09-02-2007, 23:56)
Marie i Expressen

Hon har rätt!

Hon har rätt!!!!
kerstin z5-6
Nej det har hon inte ... och hur hon kan vara talesman/kvinna för miljoner kvinnor fattar jag inte heller ... wacko.gif
ullislerum
CITAT (Farbror Blå @ 10-02-2007, 00:22)
CITAT (Farbror Blå @ 09-02-2007, 23:56)
Marie i Expressen

Hon har rätt!

Hon har rätt!!!!

Du skulle möjligtvis kunna uttrycka dej så diplomatiskt att du TYCKER att hon har rätt. Något annat har du inte befogenhet att säga!
LadyG
Förbjuds abort kommer det att göras illegat av kvackare med galge eller stickor och då kommer en massa kvinnor att dö.

Är det ett bättre alternativ?

Än har INGEN kommit med konstruktiva förslag hur vi löser problemet. Gör inte det här till ett skyttegravskrig, där båda sidor försvarar sin ståndpunkt utan intresse av konflikten som sådan eller av att lösa problemet.
Åsa, mälardalen zon 2
Läste i tidningen att det är röstning imorgon i portugal, ja eller nej till abort.

Nejsidan har tydligen varit mest effektiv i sina kampanjer de har fått stora summor amerikanska pengar. (varför är amerikaner inblandade i allt egentligen???)
faith
CITAT (LadyG @ 10-02-2007, 11:44)
/.../
Än har INGEN kommit med konstruktiva förslag hur vi löser problemet. Gör inte det här till ett skyttegravskrig, där båda sidor försvarar sin ståndpunkt utan intresse av konflikten som sådan eller av att lösa problemet.

Jo, men det har väl flera gjort? unsure.gif

Man ska angripa problemet genom bättre förebyggande arbete, genom att informera ungdomar (som ju är framtidens vuxna) om vikten av att skydda sig så att de inte hamnar i en situation där de måste överväga abort. Precis som de flesta här säger så löser man inte problemet med de många aborterna genom att förbjuda abort. Det är i andra änden man måste arbeta, genom förebyggande arbete. Genom att få unga kvinnor medvetna om det här och genom att visa dem hur viktigt det är att de är rädda om sig själva och sin kropp.
LadyG
CITAT (faith @ 10-02-2007, 11:57)
CITAT (LadyG @ 10-02-2007, 11:44)
/.../

Jo, men det har väl flera gjort? unsure.gif

Man ska angripa problemet genom bättre förebyggande arbete, genom att informera ungdomar (som ju är framtidens vuxna) om vikten av att skydda sig så att de inte hamnar i en situation där de måste överväga abort. Precis som de flesta här säger så löser man inte problemet med de många aborterna genom att förbjuda abort. Det är i andra änden man måste arbeta, genom förebyggande arbete. Genom att få unga kvinnor medvetna om det här och genom att visa dem hur viktigt det är att de är rädda om sig själva och sin kropp.

Håller med dig.

Dessutom ska man komma ihåg att abort inte är helt säkert, det kan tillstöta komplikationer.

Man kan alltid lita på att du kommer med bra förslag Faith wub.gif
faith
CITAT (LadyG @ 10-02-2007, 12:04)
Man kan alltid lita på att du kommer med bra förslag Faith wub.gif

Nu fick jag en klump i halsen.. wub.gif Tack wub.gif
torvan
Tror också det är viktigt att få ungdomarna
att inse att det inte är ett lätt ingrepp.
Varken kroppsligt eller själsligt.
Gjorde själv abort för 17 år sedan
(var i samma situation som fruberglund).
Det var en fruktansvärd upplevelse då jag
var vaken hela tiden och minnena följde mig länge eferåt.
Fick sen en kraftig infektion som gjorde mig
rädd att få problem att bli gravid.
Tack och lov fick jag min pojke ett år senare wub.gif

Dottern har en väninna som använt abort som preventilmedel.
Efter flera aborter sa läkaren stopp till den sista.
Hon fick veta att det var hennes sista chans till att få barn.
Så nu sitter hon just fyllda 20 år och ska föda i vår.
Nu gläds hon över det men det var nog inte så hon tänkt sig livet.

torvan
Sailor Pluto
Angående Kalla fakta-programmet där kvinnan var i åttonde månaden när hon låtsades vilja ha abort: det är en extrem situation och antagligen inte så vanligt i Sverige. I det fallet tycker jag att det är fel med abort för att barnet faktiskt har hunnit bli ett barn. Sedan är det en annan sak om man gör abort tidigt av någon anledning. Som sagt, om möjligheten inte fanns skulle det bli som förr i tiden när kvinnor använde strumpstickor och annat hemskt. Var bara tvungen att skriva något i den här diskussionen, den är väldigt intressant.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon