Full version: Vattenpump
e_sedell
Jag behöver en liten cirkulationspump med ett flöde på runt 300-500 l/h och tål temperaturer på drygt 100grader C.

Är det någon som vet var jag kan få tag på en sådan?

Edit: liter per timma och inte mint!
Gossen Ruda
Vad skall du pumpa som är över 100 grader? Vatten med normalt tryck kokar ju vid 100 grader men i pumpen sker det vid lägre temperatur. Jag eldar just nu med ved men eftersom jag inte kan elda kontinuerligt blir det braseldning då och då. Jag låter vattnet i elementen bli ganska varmt för att magasinera värme och när vattnet i stigarledningen närmar sig 80 grader börjar det kvittra i cirkulationspumpen. Kvittret beror nog på att det bildas små kokande bubblor i pumpen pga av tryckminskningen bakom skovelbladen. Då sitter pumpen ändå på återledningen. Tror det blir väldigt svårt att pumpa vatten som är över 100 grader om du inte ökar trycket ordentligt.
e_sedell
Jag funderar på om jag ska pumpa glykol istället för vatten för att kunna höja temperaturen till va 120 grader om jag hittar en pump som tål det. Hittar jag ingen så nöjer jag mig med vatten och då lägre temperatur.

Gossen, vad är flödet från en vanlig cirkulationspump till värmesystem i hemmet? Vet du vad de tål för temperatur?
Farbror Blå
vattenpumpar till gamla dieselbilar borde tåla det!
dieslar tål ofta en temperatur på upp yill 120 grader.
Fast det borde väl ändå också en vanlig villapannas centralpump klara?
aqualis
Hej

Standard pumpar är specificerade upp till +110 grader och 30% glykol.
Trycket i systemet är då 1,43 bar

Vid 120 grader blir trycket 1,98 bar.

Kolla att hela anläggningen tål trycket.

Brister någon del och du har 10- tals liter 120 gradig vätska i så är risken för mycket omfattande personskador stor.

Du bör provtrycka kall med minst 3 bar innan du tar anläggningen i drift och provtrycka minst en gång vart annat år. Sätt även på en säkerhetsventil som öppnar när systemtrycket når 110%.

Med vänlig hälsning
Gossen Ruda
Jag har nu hittat montageanvisningarna på min cirkulationspump och det är väl ungefär som aqualis skrivit. Den har ett godkänt temperaturintervall på -10 till +110 grader. Minsta ingångstryck vid 110 grader 1,0 bar. Godkänd för glykolinblandning 1:1 och då skall pumpens uppfodringsdata korrigeras pga den högre viskositeten. Ljudet jag noterat kallas fö kavitationsbrus. Det finns ingen uppgift om kapaciteten men jag misstänker att den är så beroende på motståndet i rörsystemet att uppgiften är meningslös. Den har dock 3 hastighetsområden. Märket är fö Wilo.
e_sedell
Vilka hjälpsamma och bra svar ni ger smile.gif

Jag har nyss vart på bilskroten och de uppgav att de flesta pumpar på nyare bilar är itegrerade med varandra och att många drivs på fläktremen. Han visste dock att det finnas på SAAB 2-takt, men så gamla grejer hade inte han. Tyvärr. Möjligt att det finns på andra ställen.

Cirkulationspump verkar inte va helt fel att satsa på. Ska kolla vidare på det.
Ser att en ny är ganska dyr, men det borde gå att relativt enkelt gå att få tag på en begangnad.
gammelnalle
NYFIKEN!!!
varför denna "kombination" ??
Glykol?? >100C? 300l/h

solfångare?

b
e_sedell
Nee, jag ska använda det som en "het kniv" och smälta istället för att skära vax.

Så det är ett väldigt litet system, därav det låga flödet.
aqualis
Har du räknat på självcirkulation?

Du verkar ju vara ganska fri i valet av rörledningsdimension.

Skall du använda el som värmekälla verkar termostatreglering också vara ett möjligt alternativ.

Med vänlig hälsning
e_sedell
Nej det har jag inte räknat på. Jag ska ha ett så smalt rör som möjligt eftersom allt som röret tar bort är spill, liksom sågklingan i timmret.

Jag ska använda en kokplatta med termostat.

Eventuellt ska jag använda någon typ av olja istället för glykol/vatten lösning då jag kan få upp den i högre temperatur. Ska det fungera bra bör temperaturen ligga på mellan 120 och 130 grader har jag kommit fram till. Men i princip skulle nog 80 grager funka också men inte bra. Inte bara för att det är långsamt.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon