Full version: purjolök
therese.kvist
Hur gör man när man sår purjo egentligen?
JAg försådde hemma, men det blev bara grässtrån ju!!!

Hur ska man kunna plantera ut dom sen? wacko.gif
Fenja
Det blir bara "grässtrån från början! smile.gif Dessa kan du sedan kruka en och en i avvaktan på att de ska sättas ut om du sått tidigt. Annars sätter du dem en och en direkt i landet på det avstånd som anges på fröpåsen. Kupa upp runt dem några gånger under sommaren så får de mycket av det vita mjälla längst ner. Du kan också trä på dem toarullar så slipper du kupandet!
Mvh
Fenja
Eva St
Jag sådde Purjo förra året och de kom finfint precis som du säger små grässtrån satte ut dem i landet och de växte på bra men mot slutet av sommaren när åtminstonde hälften av dem började bli kraftiga bara de la av och det blev inget kvar av dem kan undra vad felet var. Hade toarullar runt dem och väntade ivrigt på att få skörda
Eva St
Åsa, mälardalen zon 2
Mycket näring och vatten brukar purjo vilja ha, purjo är en ganska hungrig gröda så man kan behöva ge näring under odlingen.

På jobbet fick vi jättefina och kraftiga purjolökar (ekologisk odling) trots att vi hade svårt att hinna runt med bevattningen det var ju ganska varmt i somras, toapappersrullar eller kupning gör vi dock inte det är för många purjolökar och för lite arbetskraft samt det verkar inte behövas man får fin purjo ändå.
ingrid fuxwall
Själv brukar jag kupa med gräsklipp runt purjolöken, dels får jag vitt och sedan får den extra näring.

ingrid som inte vet om det är fel, bra blir den i alla fall
Lilla Selma
Ja, jag odlar också grässtrån på våren/försommaren - men i toarullar och med gott om kogödsel blir de riktigt fina, goda och fasta! Man får ha lite tålamod - men det lönar sig! wub.gif wub.gif

De tål frost ganska bra också...

Hälsar Selma som längtar efter vår!
Jonas70
Jag tänkte själv pröva på att odla purjolök i år. Tänkte förodla dem inomhus under lysrör. När brukar ni så inomhus?
therese.kvist
Ska man så dom i kobajs el såjord?
Jonas70
Man ska väl alltid använda sig av såjord (om sådan finns tillgänglig) eftersom den är mer näringsfattig.
Rossi
CITAT (Jonas70 @ 12-02-2007, 09:28)
Jag tänkte själv pröva på att odla purjolök i år. Tänkte förodla dem inomhus under lysrör. När brukar ni så inomhus?

Vi försår dem inomhus i mars-april utan lysrör. Funkar bra.
Gurkan
CITAT (Jonas70 @ 13-02-2007, 08:52)
Man ska väl alltid använda sig av såjord (om sådan finns tillgänglig) eftersom den är mer näringsfattig.

Det beror väl på vad man ska så ? Växter med stora frön/snabbväxande brukar jag så i ren koskit från påse. T.ex. solros, majs, gurka, pumpa, tomat, basilika m.fl. och det funkar alldeles utmärkt och man slipper omskola/göda så tidigt.

Känsligare fröer bör man såklart ha annan jord till.

Till mina chilisådder just nu använder jag Hasselfors S-jord men dom bredsår jag så dom ska ändå omskolas snart så det spelar ingen roll.
Jonas70
CITAT (Gurkan @ 13-02-2007, 20:35)
CITAT (Jonas70 @ 13-02-2007, 08:52)

Det beror väl på vad man ska så ? Växter med stora frön/snabbväxande brukar jag så i ren koskit från påse. T.ex. solros, majs, gurka, pumpa, tomat, basilika m.fl. och det funkar alldeles utmärkt och man slipper omskola/göda så tidigt.

Känsligare fröer bör man såklart ha annan jord till.

Till mina chilisådder just nu använder jag Hasselfors S-jord men dom bredsår jag så dom ska ändå omskolas snart så det spelar ingen roll.

Jo, det är som du säger. De som är snabbgroende kan man egentligen hoppa över att så i såjord, men jag brukar för det mesta köra alla sådder i samma jord för att göra det enkelt för mig rolleyes.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon