Full version: Vad besviken jag blev
Elisabeth P
Nu letade jag rätt på Granngården i Borås.
Efter mycket om och men så hittade jag deras "lill" butik. Men de hade inte halksand. Åh så besviken jag blev. Jag var ju helt inne på detta.
Undrar om jag ska strö lite perlit eller vermeculit över i alla fall. Som det är nu har jag ju inte täckt min små bergvallmo alls.
Kanske jag ska strö över tunt lager jord?
Vilket blir bäst?
Att leta mig till en annan butik tar nog några dagar till sad.gif
Är lite låst just nu då min dotter har influensa och därtill fick lunginflamation.

Lisa
Lena i Torslanda
Kolla på närmaste bensinmack - där köper jag alltid!
Elisabeth P
Men är det inte oftast uppblandat med salt i deras. Jag har ingen aning, bara en spontan fundering.

Lisa
malin72
shyyyyy säg inget till dom andra, men jag har inget på mina sådder,har ju s-jorden och sen la jag bara väv över
jag håller tummarna,men så skulle vi ju prova oss fram med wub.gif wub.gif
Lena i Torslanda
Jag har aldrig sett att de sålt med salt i. Jag har köpt på många olika mackar under årens lopp.
Elisabeth P
CITAT (malin72 @ 10-02-2007, 13:50)
shyyyyy säg inget till dom andra, men jag har inget på mina sådder,har ju s-jorden och sen la jag bara väv över
jag håller tummarna,men så skulle vi ju prova oss fram med wub.gif  :wub:

laugh.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif
[COLOR=gray]Jag lovar - jag är tyst som musen
Fast jag kanske smiter inom en mack i allafall. vi får se vad jag får möjlighet till.

Lisa
Elisabeth P
Äsch, varför funkar det inte när jag vill skriva med annan färg sad.gif /Lisa
Eva 33c
CITAT (Lisa:) @ 10-02-2007, 13:54)
Äsch, varför funkar det inte när jag vill skriva med annan färg sad.gif /Lisa

Du glömde trycka på "Stäng taggen" när du skrivit klart det du ville ha i annan färg
Elisabeth P
Ska ta en titt på macken när jag har vägarna förbi. Det ska vara rätt finkornig sand va?
Fast på macken kanske det bara finns en sort?

Nu testar jag lite färg igen

håller tummarna för att det funkar
laugh.gif laugh.gif laugh.gif Det gjorde det laugh.gif
Tack för färghjälpen Eva

Lisa
kerstin z5-6
Grus inte sand , perlit heller än vermiculit
Elisabeth P
Tackar biggrin.gif /Lisa
Pjater
Annars kan du "låna" lite halksand från såna boxar som står lite överalt men spola igenom sanden mycket så du får bort saltet.
Halli
Jag har också varit på Granngården idag och blivit besviken över att de inte hade halksand! Men när jag var på Coop Forum så gick jag in på Trädgårdsavdelningen och där fanns det!! Så prova där!
smile.gif
Linda
Elisabeth P
Hoppas inte du menar att du bor i samma stad som jag

Jag menar att jag tänkte samma sak som du och knallade över till Coop, men hittade tyvärr inget där heller sad.gif .

Bor vi i samma stad så har jag med andra ord missat det trots Coopbesök sad.gif

Av alla andra orsaker hade det givetvis bara varit trevligt med någon som bor nära smile.gif

Lisa
Halli
CITAT (Lisa:) @ 10-02-2007, 15:42)
Hoppas inte du menar att du bor i samma stad som jag

Jag menar  att jag tänkte samma sak som du och knallade över till Coop, men hittade tyvärr inget där heller sad.gif .

Bor vi i samma stad så har jag med andra ord missat det trots Coopbesök sad.gif

Av alla andra orsaker hade det givetvis bara varit trevligt med någon som bor nära smile.gif

Lisa

Hahaha! laugh.gif

Nej då, jag bor inte i samma stad som du! Men jag har gjort samma utflykt till Granngården, fast i Malmö.

Har du redan varit på Coop Forum i din stad och kollat? Det jag hittade hette Sanda och var från Ättersta Grus. Du kanske kan ringa runt och fråga annars (och låtsas att det är jättehalt utanför dörren)? smile.gif
Elisabeth P
Tänk va retfullt det hade varit om vi varit i samma butik och jag kom hem utan blink.gif

Jag har ju inte alltför långt till Göteborg så jag kanske ska ta och kolla där. Kan ju vara bra till kommande sådder om inte annat smile.gif

Lisa
Elisabeth P
Jag får nog kolla på närmsta mack eller Coop för granngården fanns inte i Göteborg. Snacka om att bli paff. Allt brukar man ju kunna hitta i Göteborg eller Kållered.

Kungbacka och Kinna var nog de närmsta efter Borås , för min del.

Lisa
ewa zon 3
Brukade också köpa min halksand på Granngården el COOP, men i år hade ingen av dom. Bara en massa påsar och byttor med "Is-väck", "Tö-salt" mm sad.gif
Men på K-Rauta hittade jag till slut pappersäckar på 15 kg, 2-4 mm kornstorlek smile.gif
Gissa om man fick bunkra rolleyes.gif

/Ewa
Elisabeth P
Tack för tipset. K-rauta finns ju i Mölndal åtminstone smile.gif
Det är väl bunkring som gäller när jag väl hittar.

Att man täcker vissa frön med detta är jag med på.
Men finns det de fröer som även vill ha gruset iblandat med såjorden?

Lisa
ewa zon 3
Men ring först och fråga så du inte behöver åka i onödan wink.gif

CITAT (Lisa:) @ 10-02-2007, 17:27)
Men finns det de fröer som även vill ha gruset iblandat med såjorden?

Vill och vill, det beror väl lite på vilken såjord man har från början och hur ivrig man är med vattenkannan rolleyes.gif
Jag har S-jorden, den med älgen på, och fast den har perlit i sig så blandar jag i halkgrus i såjorden på de sådder som ska stå lite längre och som inte gror så snabbt.
Det passar mig eftersom jag lätt vattnar för mycket. Då hjälper gruset till med att förbättra dräneringen.
Sen lägger jag ett lager grus överst på de flesta krukor för hos mig blir det lätt en grönt alglager överst wink.gif

/Ewa
Elisabeth P
Jag har köpt Hasselfors såjord.
Men jag ser varken bokstavsmakering (typ S-jord) eller någon älg på blink.gif

Kändes i alla fall som att det var helt annan kvalitet på den än den som jag hade innan av okänt märke.

Lisa
Eva 33c
"Hasselfors såjord" ( den med blommor och vattenkannor på, eller hur?) är inte samma som den blå med älgen på, tyvärr. Jag trodde att de hade bytt "layout" på påsen, frågade tom i Trädgårdsbutiken om det var samma som "älgen" och de sa ja.
Men som sagt det är det INTE. Den stora skillnaden är att den inte innehåller perlit, annars är den säkert helt OK, men jag hade tänkt slippa blanda själv.
"Älgen" räknas som "proffsprodukt" (enligt Hasselfors egen hemsdia) och alla handlare tar nog inte in den.
Piccante
CITAT (Lisa:) @ 10-02-2007, 17:03)
Jag får nog kolla på närmsta mack eller Coop för granngården fanns inte i Göteborg. Snacka om att bli paff. Allt brukar man ju kunna hitta i Göteborg eller Kållered.

Kungbacka och Kinna var nog de närmsta efter Borås , för min del.

Lisa

COOP hade du kanske kollat på redan, annars har du ju COOP i stan inte allt för långt från Granngården.

Annars är Granngårdens butik i Kinna större och har bredare sortiment än den i Borås. Förmodligen för att det bor färre lantbrukare i centrala Borås laugh.gif
Elisabeth P
Jag ska försöka komma till en butik snart. Tack för all hjälp smile.gif .

Då har jag alltså köpt "vanlig"såjord i alla fall då.
Men om jag blandar i perlite så blir den alltså lite bättre?
Hur mycket perlit ska det vara?

Lisa
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon