Full version: Nemesia
Dilara
Förra året hade jag småplantor i såjord som blommade i en balkonglåda.
Jorden är forfarande kvar i lådan.
På Nemesia fröpåsens baksida står det att de växer bra på alla sortens jord.
Skulle jag kunna använda jorden för att så fröna och låta de blomma i en o samma jord? Men byta kruka gör jag självklart.
Jag har hört att det skulle funka utmärkt,, wink.gif
kerstin z5-6
Nej, det funklar uruselt -såjorden ska man bara ha till dess något grott -sedan ska de ha bra fet blomjord -o gammal jord som något vuxit i en säsong är oavsett sort -förbrukad

men växer på alla slags jordar" menas :-kan växa på kalkrik , surare jord , lerjordar osv .. alltså när de växer i rabatter ...
Dilara
neej men ojj.. skrev fel, jag menade gammalt PLANTJORD, de funkar väl bättre elr?
kerstin z5-6
Som sagt -det har ingen betydelse vilken jord det är -har du haft den en säsong -på komposten med den ...

Det är ingen mening att snåla på jorden -när du har fina plantor att sätta dit ....
Det är som att köpa skor utan sulor laugh.gif
Alexander-VG-zon3
CITAT (Dilara @ 10-02-2007, 16:34)
neej men ojj.. skrev fel, jag menade gammalt PLANTJORD, de funkar väl bättre elr?

varför fick du för dig att gammla jord skulle vara bättre än ny luftig närings rik jord ?? blink.gif unsure.gif wink.gif

plus så kan där finnas vilande ohyra i gammla jord
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon