ewa zon 3
10-02-2007, 19:01
Blev lite förtjust i den vita Lilium regale och den violetta Lilium orientalis i Odla lökerbjudande.
Tänkte ha dom i kruka och plantera ut i höst.
Ska man plantera dom i kruka direkt när man får dom? Inne el ute? och Hur djupt?
/Ewa
Lady Hamilton
10-02-2007, 19:12
I min zon planterar jag alltid liljorna direkt i en kruka så att de hinner "bli något" innan jag planterar ut dem i rabatterna sedan
Ska du ha dom i krukor ska det vara stora djupa krukor ( som när man köper rosor, buskar, höga krukor ) rötterna tar plats och många liljor bildar stamrötter och puttelökar under sommaren på stjälken som är under jorden.
Sätt ut krukan först när frosten är över på våren.
Till hösten gräver du ner dom djupt, Lilium regale 20-30 cm, tuff lilja.
Orientliljorna planteras minst lika djupt, dom är ömtåligare än L. regale
fryser bort lättare, hos mig i alla fall zon 3-4.
ewa zon 3
10-02-2007, 19:28
Tack för snabba svar så här på lördagskvällen
Ok, plantera direkt i stora krukor
Men hur djupt i krukorna undrar jag också?
Tänkte sätta flera i samma kruka. Går det om man har 25-30 liters krukor?
Då blir det gott om plats, jättebra.
Helen i Piteå Zon 5
10-02-2007, 21:12
Då jag köper lökar/liljelökar på våren planterar jag dom rätt grunt i krukorna och inväntar att dom ska börja gro. Då det har blivit varmt och 'grävbara' rabatter planterar jag ner mina lökar tillsammans med en näve benmjöl, oavsett hur långt dom har vuxit tom. har det hänt att dom blommat. När jag planterar ner i rabatten sätter jag lökarna djupt. Jag har mängder av olika sorters Liljor och har aldrig upplevt någon svårighet i övervintring, men man får förstås inte gräva ner lökarna i 'blöta' jordar. /Helen
Glömde visst en fråga, peta ner lökarna så det finns mycket plats under löken som ovan där stamrötterna växer ut, kanske i mitten av krukan.
Vattna inte med en massa näring, utan låt en bra jord med leccakulor räcka, många liljor trivs en lätt sandig jord.
ewa zon 3
11-02-2007, 12:00
Sandig och torr jord har jag gått om
Men visst kan jag få dom att blomma i kruka under sommaren och plantera ut dom till hösten el tänker jag helt fel?
/Ewa
kerstin z5-6
11-02-2007, 12:11
Du tänker helt rätt !
ewa zon 3
11-02-2007, 12:14
härlig bild Kerstin!
Känner nästan doften
/Ewa
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.