Ulla-Kajsa
I våras fick jag en magnoliabuske som inflyttningspresent!!! underbart.
Men jag har gjort en rabatt runt busken och behöver få upp jorden ca 10-15 cm. Hur gör jag bäst?

Ska jag gräva upp magnolian, fylla på med jord och därefter plantera den igen?
Eller fugerar det att höja jordnivån utan att höja magnolian?

Det jag har förstått när jag läser om magnolier så är det att den inte tycker om att planteras för djupt.

Tips önskas / Kajsa
Åsa, mälardalen zon 2
Om den bara har stått runt ett år i rabatten borde det inte vara några problem att gräva upp den och plantera om nu i vår så snart som tjälen släpper ur marken.
zaaritha
Skulle gärna vilja ha magnolia--tål den att växa i zon 4, i närheten av Vättern? Blåser en hel del här--den kanske bör ha skyddat läge?
Alexander-VG-zon3
CITAT (zaaritha @ 10-02-2007, 22:41)
Skulle gärna vilja ha magnolia--tål den att växa i zon 4, i närheten av Vättern? Blåser en hel del här--den kanske bör ha skyddat läge?

http://www.odla.nu/artiklar/magnolior.shtml

du kna läsa lite där m dom
Flyguy

Man vet aldrig förrän man försökt! biggrin.gif
Blåst och magnolior är förstås ingen kanonkombination, men det kanske går att hitta en bra plats där inte vinden kommer åt med full kraft?
Det borde åtminstone fungera med någon sort med mindre storlek på bladen, typ stjärnmagnolian och korsningar på den, typ "Susan" och liknande.
Zonen borde inte vara något hinder, med lite vindskydd ökar urvalet! smile.gif

Själv provar jag på gränsen mellan zonerna 3 och 4 söder om Örebro med lite allt möjligt, Soulangeana, Tripetala, Acuminatakorsningar, Tripetala, buskmagnolia....
Listan är lång och blir längre, några är på sin andra vinter och mår fint, andra är på den första och återstår att se, men sommaren och hösten/vintern gav dom en smakstart.... biggrin.gif

Prova! rolleyes.gif
zaaritha
Tack ska ni ha, för svaren!
jegi

Givet inte allt för mycket blåst finns det flera magnolior som tål zon 4. Jag kan nämna Kobus, Stellata, Leonard Messel, buskmagnolia och Merrill. Det finns förmodligen ett flertal andra som inte provats.
Sen finns det många som anses härdiga till zon 3 men som kan gå i zon 4 med lite skydd, t ex Elisabeth, Yellow bird och Randy.
Min erfarenhet är dock att Soulangeana (praktmagnolia) får det lite svårt.
Ulla-Kajsa
Jag ska greppa spaden och plantera om den!!
Det tycks aldrig finnas några genvägar.
jegi
Ja, din ursprungsfråga försvann visst här. Men planterar du om den till våren ska det nog gå bra när den bara stått ett år i backen. Nån gren kan ju stryka med och den kanske stannar upp lite i tillväxten. Vattna ordentligt. Låt den stå utan alltför mycket växter inpå.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon